Op ’t gemakje met de Royal Enfield Meteor 350
Na het uitwuiven van de Thunderbird geeft Royal Enfield met de Meteor 350 hun vernieuwde visie op een cruisermotor. We trokken naar Rotterdam om te ontdekken of Enfields nieuwste zich kan ontpoppen tot ultieme lichtgewicht kilometervreter.
120 jaar onafgebroken productie
Royal Enfield gaat er prat op de oudste motorfietsenfabrikant te zijn waar de productie nooit heeft stilgelegen. Exact 120 jaar geleden maakten ze hun allereerste motorfiets en sindsdien kon oorlog noch crisis het merk tegenhouden om te blijven produceren. Erfgoed en nostalgie zit verweven in het DNA van het merk, en dat vertaalt zich ook in de uitstraling van hun meest moderne modellen. De lijnen van de Meteor 350 zijn misschien niet op-en-top vintage, zijn titel is dat des te meer.
Klassieke naam
Die is afkomstig van een van de meest iconische modellen van het merk uit de jaren 50. Anno 2021 blijft van dat verhaal wel enkel de naam overeind. De Royal Enfield Meteor 350 is namelijk van begin tot einde een volledig nieuwe motorfiets. De bedieningselementen, bijvoorbeeld, komen niet van het rek maar werden speciaal voor de Meteor 350 ontwikkeld. Ook het display, de richtingaanwijzers, de spiegels, … zijn helemaal nieuw. Ook gloednieuw, en niet in het minst belangrijk: het motorblok. Royal Enfield ontwikkelde een nieuwe, kleine 349 cc-eencilinder om het easy cruiser-karakter van de Meteor 350, alle eer aan te doen. Het lucht-oliegekoelde blok, gedoopt ‘J-series’, ontwikkelt 20 pk, 27 Nm koppel en heeft vijf versnellingen.
Zetelhangen
Een heus meteorietenveld stond ons na de presentatie op te wachten. Tijd dus om een been te werpen over de nieuwe Meteor 350. Het model verschijnt op onze markt in drie uitvoeringen, elk met hun toepasselijke benaming in thema. De basisversie heet de Fireball en komt in twee kleuren, geel en rood, met bijhorende velgranden. De Stellar is iets uitgebreider met een verchroomd stuur en een rugleuning voor de passagier. De Supernova voegt een luxueuzer zadel, machinaal bewerkte wielen en een windscherm toe, net als tweekleurig lakwerk. Wij opteerden voor dat laatste top-end model in bruin-zwarte kleuropstelling. De zithouding is aangenaam dankzij het brede zadel en het gebogen stuur. De voetsteunen staan redelijk vooraan.
Licht en wendbaar
De combinatie van dat alles maakt de cruiser-houding helemaal compleet en dat schept meteen de juiste verwachting. De rit trekt eerst doorheen het Rotterdamse stadscentrum. Een gewaagde keuze, want in de praktijk resulteert dat in veel verkeer en rode lichten. Anderzijds legt de Royal Enfield op deze manier wel meteen een troefkaart op tafel, want de Meteor 350 is naar alle verwachting een wendbaar lichtgewicht. Doorheen het verkeer filteren en nauwe stadsstraten aan elkaar rijgen vereisen een minimum aan moeite. Ook het motorkarakter is hier uitstekend geschikt voor. Vanuit stilstand vertrek je zonder moeite in tweede of zelfs derde versnelling. Het valt ook op dat het blok enorm weinig trillingen afgeeft ondanks dat het een mono is. De nieuwe balansas in het blok lijkt dus zeker en vast te doen waarvoor die ontworpen is. De schakelpook heeft verder een hielstuk zodat het mogelijk is om via de hiel op te schakelen. Dat zorgt voor extra ontspannen rijden omdat je voet gewoon plat kan blijven. Royal Enfield integreerde ook een versnellingsindicator in het display zodat je ondanks al dat hiel- en tenenwerk niet vergeet in welke versnelling je rijdt.
Dijk van een motor?
Na de middag reizen we verder en verlaten we het stadscentrum voor een rit langs de Rotterdamse dijken. Daarbij nemen we ook de overzetboot naar de Kinderdijk. Langs die typisch Nederlandse dijk kijk je op een gegeven moment uit over een veld volgebouwd met traditionele molens waar zelfs een Nederlander van gaat denken, verdikkeme dat zijn veel molens. De rit naar dijk staat toe iets meer uit de Meteor te halen en daar speelt hij dan ook zijn andere troefkaart uit: die van onvervalste laidback cruiser. Op zich schakelt hij soepel, al kan de bak zeker bij terugschakelen wel eens tussen twee versnellingen schieten. In de bochten blijft de Meteor erg leuk en wendbaar, met een aanzienlijke hellingshoek waarbij de uitlaat zelfs over de grond durft schrapen als je iets te enthousiast bent in een rechtse bocht. De voorrem op de Meteor 350 heeft niet de meeste punch, maar dat is vergeeflijk op een lichtgewicht als dit. De achterrem is dan wel weer opvallend krachtig dankzij de positie van de hendel. Die heeft veel hefboom, waardoor je met weinig input heel veel remkracht achteraan oproept.
Standaard tripper navi
Wat het cruiser-karakter van de Meteor 350 ook benadrukt is Royal Enfields nieuwe navigatiesysteem, de Tripper. Via de Tripper-applicatie verbind je jouw smartphone via Bluetooth met je Meteor. Nadien voeg je jouw bestemming in en navigeer je vervolgens via het Tripper-display op de motor via het systeem bolletje-pijltje. Toegegeven: het vergt enige oefening om het navigeren onder de knie te krijgen. Royal Enfield deed er wel erg goed aan om deze feature als standaard en gratis te integreren op de Meteor 350. Na wat gewenning aan het navigeren maakt het eindeloos cruisen meteen toegankelijk voor elke eigenaar.
Trouw aan erfgoed
Tijdens onze testrit werden we getrakteerd op dat ene ingrediënt waardoor een cruiser het best tot zijn recht komt: prachtweer. Ondersteund door de gezapige en erg leuk klinkende roffel uit de eencilinder en met de zon hoog aan de hemel konden we ondervinden dat Royal Enfield andermaal een motorfiets wist te ontwikkelen die trouw blijft aan hun erfgoed. En dat is een toegankelijke en toch karaktervolle allemansvriend die daarbovenop nog eens enorm aardig is voor de portefeuille.
Foto’s: Flink 21
Lees ook een eerder gepubliceerde reportage over de Royal Enfield Meteor 350
TECHNISCHE GEGEVENS
MOTOR
Type: Lucht-oliegekoelde eencilinder, viertakt
Cilinderinhoud: 349 cc
Boring x slag: 72 mm x 85,5 mm
Compressieverh.: 9.5:1
Carburatie: brandstofinjectie
Transmissie: vijfbak
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Max. vermogen: 14 kW (20 pk) @ 6.100 tpm
Max. koppel: 27 Nm @ 4.000 tpm
RIJWIELGEDEELTE
Frame: halfduplex dubbel buizenframe
Vering voor: 41 mm hydraulische voorvork
Vering achter: dubbele schokdemper
Rem voor: 300 mm-schijf met tweezuigerklauw
Rem achter: 270 mm-schijf met enkelzuigerklauw
Banden v/a 100/90-19, 140/70-17
MATEN & GEWICHTEN
Gewicht: 191 kg (rijklaar)
Tankinhoud: 15 liter
PRIJZEN
Prijs België: vanaf € 4.499,-