Op zoek naar de beste TET-motor ter wereld, deel 1: Harley-Davidson Pan America 1250
Een jaar lang gaat MotorNieuws op zoek naar de beste TET-Motor Ter Wereld. De Trans Euro Trail is een netwerk van offroadwegen dat over een afstand van ruim 51.000 km door Europa slingert. Al deze routes liggen vast in GPX-bestanden. Dit is geen endurocompetitie, maar een zoektocht naar offroadwaardige adventuremotoren die het best geschikt zijn om delen van dit Europese offroadnetwerk te rijden. Als eerste aan de beurt: de Harley-Davidson Pan America 1250 Special.
Hoe gaan we te werk?
We rijden met elk van de motoren die in deze reeks aan bod komen, een deel van de TET-route in België of Nederland. Daarnaast wordt de motor ook aan de tand gevoel op andere vergelijkbare stroken. Elke motor wordt door de drie zelfde testrijders gereden. Jelle Verstaen, Moto73-redacteur en zowel fan van offroad- als weggerichte motoren. Hetzelfde geldt voor die andere redacteur, Thierry Sarasyn, maar die heeft meer dan vier decennia offroadervaring en verkiest nog altijd noppenbanden boven slicks. Nicky Kenis tenslotte heeft noppen op zijn ziel. Nicky is een gewezen topcrosser, instructeur in de Adventure Academy en hij rijdt nu en dan nog puur voor het plezier een crosswedstrijd mee. Dit olijke drietal beoordeelt elke motor op het vlak van prestaties, afwerking, gebruiksvriendelijkheid en het TET-gehalte. De scores worden opgeteld en herleid tot een totaal op 100. De motor die op het einde van het jaar de beste score haalt mag zich minstens een jaar lang de beste TET-motor ter wereld noemen.
Spectrum
Met de 2022 H.-D. Pan America zitten we aan de ene kant van het TET-spectrum. De Amerikaanse adventuremotor heeft zeker offroadcapaciteiten, maar een middenklasser – laat staan een lichtgewicht – is hij allerminst. Toch oogstte de Pan al sinds zijn debuut in 2021 lovende kritieken voor z’n prestaties offroad. Van bij zijn internationaal debuut op de Duitse mijnsite van Stöffel Park tot de testritten in het Olmense Harley-Davidson Adventure Centre. Die laatste locatie is ook waar we de motor oppikken, om tussen Arendonk en Reusel de Belgisch Nederlandse grens over te steken en dan oostwaarts te rijden. Een mooi stuk met inderdaad overwegend offroad en zanderige ondergrond. Dat had als voordeel dat het in de wintermaanden nog niet al te lastig rijden was.
Verrassend
Terug naar de Harley-Davidson Pan America dan, en de verrassend goede indruk die de motor naliet. Laag zwaartepunt, goed werkende elektronica en een verrassend goede veerwerking in de hobbelige delen: de Pan Am verrast ons positief op het onverharde. De Pan Am stond op de door Harley-Davidson aangeraden Michelin Anakee Wild-banden en dat bleek een goede keuze te zijn. Het feit dat Harley voor een 19-duims voorwiel en geen 21-inch kiest, toont dat de focus zeker niet in de eerste plaats op offroadgebruik ligt. Maar de mogelijkheid is er wel.
Het Revolution Max blok is tegelijk krachtig en doseerbaar. En de elektronica had de optie Off Road+ aan boord, die toelaat om de tractiecontrole én het ABS uit te schakelen. Je kunt van een kolos van ruim
240 kg geen wendbare middenklasser maken, maar daar staat tegenover dat Harley’s eigenzinnige ontwerp en design wel werkt. De Pan America is smal van bouw in het middendeel en daardoor is kun je hem goed tussen de benen knellen. Zo verhoog je verder de stabiliteit en verminder je de vermoeidheid in de armen.
Dat klopt!
De verhoudingen kloppen helemaal. Rechtstaan is vrij ontspannen, zitten is erg relax. Dit is een motor waarmee je makkelijk op de snelweg naar het zuiden raast, maar iets zegt ons dat de 150 km die we op 4 uur reden op de Belgisch/Nederlandse TET-route meer fun waren. We kwamen nooit in de problemen en waren onder de indruk van de wendbaarheid. De Harley kan op dat vlak wedijveren met een motor van een paar honderd cc en een paar tientallen kilo’s minder. De 150 pk en 128 Nm geraak je offroad nòòit kwijt, maar de koppelberg zorgt er wel voor dat je schakellui kunt rijden.
Meestal heb je de keuze tussen twee of drie versnellingen om vlot te rijden. En als je dan toch moet schakelen, is de optionele quickshifter handig. Ook de rijhulpjes van deze machine zijn voorzien op het betere offroadwerk. Van de adaptieve rijhoogte, over de twee offroadgerichte rijmodi (Off-Road en Off-Road Plus), de stelmogelijkheden voor de hellingshoekgevoelige ABS en tractiecontrole, tot de mogelijkheid tot finetunen van de ophanging – handig om aan te passen naargelang de ondergrond.
Overdog
Het zou ons verbazen mocht de Harley-Davidson het eindklassement in de zoektocht naar de ultieme TET-bike winnen. Het zal ook nooit Harley’s bedoeling geweest zijn om de ultieme TET-motor te bouwen. Dit is gezien zijn vermogen, gewicht en afmetingen in deze competitie eerder een overdog dan een underdog. Echter, mochten we de TET-verkiezing gericht hebben op motoren van meer dan 1.000cc, dan zou deze Amerikaan toch niet al te ver uit de buurt van de hoofdprijs zitten.
Akkoord, het blijft wennen aan het feit dat de motor soms een halve seconde stil blijft als je op de startknop duwt en ook de Adaptive Ride Height is een uniek kenmerk, maar het maakt deel uit van het DNA van één van de meest eigenzinnige adventure motoren op de markt. Dat hij ons hier in positieve zin verraste op de zanderige en soms modderige TET-wegen, kan alleen maar tot het besluit leiden dat hij meer in zijn mars heeft dan de meesten denken of verwachten. Dat leidt uiteindelijk tot een mooie eindscore.
Score | Jelle | Thierry | Nicky |
Prestaties | 15/20 | 15/20 | 14/20 |
Ophanging | 15/20 | 16/20 | 14/20 |
Afwerking | 16/20 | 15/20 | 16/20 |
Gebruiksvriendelijkheid | 14/20 | 14/20 | 14/20 |
TET-gehalte | 12/20 | 13/20 | 12/20 |
Totaal | 72/100 | 73/100 | 70/100 |
TET-Fiche
Harley-Davidson Pan America 1250
Motor: Vloeistofgekoelde 1.252cc Revolution Max 1250
Max. Vermogen: 150 pk @ 8.750 tpm
Max. koppel: 128 Nm @ 6.750 tpm
Zadelhoogte: 869 / 890 mm
Veerweg v/a: 190 / 190 mm
Gewicht (rijklaar): 245 kg
Vanafprijs: 22.395 euro (Vivid Black) NL
18.995 (Vivid Black) BE