Test: Porsche 718 Cayman GT4 PDK: Op 911-jacht

De Cayman mag op geen enkele manier onderschat worden. Als sportwagen met middenmotor legt hij de 911 met zijn motor achteraan voortdurend het vuur aan de schenen. Dat doet hij helemaal als GT4, die zowel met een handgeschakelde versnellingsbak als met de PDK-automaat verkrijgbaar is. Voor deze test reden we al met een handgeschakelde knalrode (Guards Red) GT4 met gouden velgen, en het viel ons toen op dat het totaal onmogelijk was om daarmee anoniem door het verkeer te laveren. Met dit knaloranje exemplaar is dat nóg moeilijker.

Paint to Sample individuele buitenkleur

Het oranje van onze testwagen is bijzonder. Het gaat namelijk om een zogenaamde individuele buitenkleur die de naam Z17 Pastel Orange kreeg en deel uitmaakt van het ‘Paint to Sample’-gamma van 105 individuele buitenkleuren die naast het standaardpalet van Porsche worden aangeboden op de 911, en 718 Boxster en Cayman (65 extra kleuren voor de Taycan, 52 voor de Cayenne en 59 voor de Panamera en de Macan).
Die individuele Paint to Sample-kleuren refereren vaak aan kleuren uit het Porsche-verleden, zoals Signal Yellow en Viper Green en zorgen voor een extra doorlooptijd van 3 maanden boven op de normale leveringstermijn. De prijs van zo’n speciale kleur? In het geval van onze 718 Cayman GT4 (en ook bij een 911 Turbo, Turbo S of GT3) gaat het om 10.781,10 euro inclusief btw, of de prijs van een tweedehandsauto.

Atmosferische zecilinder-boxer

Wie het geluk heeft in de markt te zijn voor een 718 Cayman GT4 doet altijd een uitstekende zaak als het gaat om rijplezier per bestede euro, want de GT4 is zowel met de handbak als met de PDK-automaat een unieke sportwagen die op de achterwielen wordt aangedreven door een schitterende atmosferische en hoogtoerige vierliter-zescilinder die tot 8.000 toeren aankan, zijn maximumvermogen van 420 pk pas bij 7.600 toeren levert en in combinatie met de PDK 430 Nm ontwikkelt, wat 10 Nm meer is dan met de handbak. Die vierliter is gebaseerd op de turbomotor van de huidige 911 maar kreeg een grotere cilinderinhoud en doet het natuurlijk nog zonder turbo’s, net als de GT3-variant van de 911.

Begeesterende soundtrack

Het valt echt op hoe het motorblok lineair zijn vermogen en koppel blijft afleveren tot hoog in de toeren en nooit versaagt. Dit is dus nog zo’n motor waarvan de respons niet afhangt van de reactietijd van een of meerdere turbo’s en waarvan ook de klank niet gesmoord wordt door de drukvoeding. De soundtrack van de vierliter is dan ook begeesterend. In zoverre dat je de uitlaat in het interieur amper hoort, maar wel continu geniet van het in de toeren klimmen van de boxer, die mechanisch klinkt als geen andere krachtbron vandaag nog doet.

Handbak of PDK?

De vraag is nu of hij beter rijdt met de handgeschakelde zesbak, met zijn fijne, korte pook die heerlijk mechanisch schakelt en echt in versnellinhg ‘klikt’, of toch met de moderne en extreem efficiënte PDK-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling.
Terwijl de spreiding van de handbak vrij lang is, met vooral een wat te lange tweede, voel je dat natuurlijk niet met de PDK, die ogenblikkelijk van verzet kan veranderen en, naargelang hij in de ‘PDK Sport’ of in de gewone modus staat, hoger in toeren klimt vooraleer op te schakelen. Op het vlak van rijcomfort is de PDK zeker de betere keuze, omdat je bij normale trajecten waar het niet zozeer om passievol autorijden en het zoeken naar de juiste versnelling gaat, minder vermoeiend is om hem in de automatische stand te laten staan. Manueel schakelen kan natuurlijk ook door de pook naar links te klikken en hem vooruit te duwen om terug te schakelen en achteruit te trekken om op te schakelen (de logische schakelrichting, zoals in de racerij). Vaker nog zal de bestuurder het manueel schakelen echter doen door gebruik te maken van de knappe schakellepels achter de dunne stuurvelg. Dan valt op hoe snel die PDK reageert.

PDK is sneller. En ook niet.

Niet alleen op het vlak van rijcomfort op de openbare weg, maar ook in de cijfers is de PDK in het voordeel. De GT4 accelereert er namelijk nog net wat sneller mee dan met de handbak. Hij haalt een topsnelheid van 302 km/h (304 km/h bij de manuele versie) en trekt op naar de honderd in 3,9 seconden, terwijl de handgeschakelde versie er 4,4 seconden over doet. De sprint naar 200 km/h duurt met de PDK 13,4 seconden, met de handbak gaan er 0,4 seconden extra voorbij vooraleer hij die snelheid overschrijdt. Het gaat misschien om details, maar sneller is sneller…

Kampioen van de feedback

Het blijft opmerkelijk hoeveel feedback je als bestuurder krijgt van deze Cayman. Elke reactie van de wielen of het onderstel op oneffenheden wordt subtiel doorgegeven, elk gripverlies is onmiddellijk waarneembaar, en toch boezemt deze auto enorm veel vertrouwen in, omdat zijn onderstel zo uitgekiend en stabiel is dat alleen de fysica bepaalt waar de grenzen liggen. Een ding is duidelijk: dit is absoluut geen auto voor beginnende bestuurders, want je rijdt er zo snel zo hard mee dat je veel sneller moet beginnen remmen dan je met een andere auto doet, niet omdat de remmen niet goed vertragen, maar wel omdat je snelheid hoger ligt dan je dacht. 

Treklus om deuren te openen

Normaal staat de GT4 op Michelin Pilot Sport Cup 2-banden, maar op onze testwagen lagen Michelin Pilot Alpin-winterbanden, wat bij de koude temperaturen tijdens onze testperiode geen luxe was. Jammer genoeg konden we de opgegeven acceleratietijden met koude winterbanden niet evenaren, omdat ze bij het vertrek moeilijk grip vonden op het ijskoude asfalt, maar wees gerust, ook dan blijven de prestaties indrukwekkend.
De GT4 zou de lichtgewicht van het Cayman-gamma moeten zijn. Zo moet je de deuren van binnenuit openen met een treklus. Dat zou omwille van het lagere gewicht zijn, maar met een leeggewicht van 1.425 kg is de GT4 zelfs met die details zwaarder dan de 1.380 kg wegende GTS. Het gaat dus meer om een gimmick die naar de sport-pedigree van de GT4 verwijst dan om een echte hulp qua gewichtsbesparing. De carbon-kuipstoelen uit één stuk – die ook minder zwaar zijn dan klassieke exemplaren – zien er prachtig uit en geven een voortreffelijke steun bij sportief rijden, maar in- en uitstappen is geen sinecure. Ze kosten met 5.844,30 euro ook een stevige duit.
Enigszins verrassend bleek ons verbruiksgemiddelde met de PDK lager te liggen dan met de handbak. Die laatste kwam uit op 13,3 l/100 km, terwijl we met de automaat op 12,0 l/100 km afklokten. 

Onze keuze?

Als je kijkt naar de meerprijs van een standaard-GT4 met PDK ten opzichte van die met de handgeschakelde versnellingsbak (+3.085,5 euro) is de prijs van de automaat zeker geen reden om hem links te laten liggen. Als je daarnaast weet dat de prestaties nog een fractie beter zijn, de beleving en het rijplezier identiek zijn, het verbruik wat lager ligt en de dagelijkse bruikbaarheid net wat beter is met de automaat, zouden we rationeel gezien voor de PDK moeten kiezen. Maar wat voor zin heeft het rationeel te denken als je het over een Porsche Cayman GT4 hebt? Wij gaan dus geen advies geven, want wie op zoek is naar een GT4 heeft zijn keuze toch allang gemaakt, of moet voor zichzelf uitmaken wat hij kiest. Fout kiezen kan hij hoe dan ook niet.

Tekst: Stijn Blanckaert

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.