Primeurtest Alpinestars Supertech R10: Helm 2.0

Of we de nieuwe SR10 helm – waar o.a. Jack Miller en Jorge Martin mee rijden – wilden komen testen, vroeg Alpinestars’ Gordon Castellar ons. En, en passant, ook naar de MotoGP in Mugello wilden komen. Does the pope shit in the woods?

Onze man deed voor de test nog snel enkele shoulder lifts met de nieuwe Alpinestars Supertech R10.

Head to toe

In het motorcross was het al mogelijk om je van kop tot teen in Alpinestars te kleden dankzij de komst van de Supertech M10 een jaar of drie geleden. Met de introductie van de Supertech R10 helm, kan dat nu ook op de weg én het circuit. De nieuwe Alpinestars Supertech R10 helm heeft een pure MotoGP stamboom. Andrea Dovizioso werkte samen met de Alpinestars Helmet Developments Department aan de nieuwe helm en die wordt ondertussen gedragen door Jack Miller van Red Bull KTM Factory Racing en Jorge Martín van Prima Pramac Racing.

Dovi kwam ook meerijden. Hij stond in voor een groot deel van de ontwikkeling van de SR10.

Nice touch

Mooi dat Martin op de dag voor de officiële lancering van de SR10 snel even de MotoGP op de Sachsenring won met de nieuwe Alpinestars helm. Nice touch van The Martinator! Acht journalisten werden twee weken geleden naar Italië uitgenodigd om de Supertech R10 in avant première te testen. Onze Man was er één van.

De vormgeving gebeurde op basis van uitgebreide windtunnel tests. De naam van de testrijder werd pas achteraf toegevoegd.

2.0

Vergeet wat je tot nu dacht van helmen. Alpinestars heeft wat ons betreft de helm 2.0 ontworpen. Met in de eerste plaats aandacht voor veiligheid, maar ook met een vooruitstrevende vorm en tal van kenmerken die van de SR10 de meest vooruitstrevende helm maken die we ooit over ons hoofd trokken.

“He er zit een vlieg op mijn knie.”

Aerodynamica

De vorm van de helm is volledig gebaseerd op windtunnel tests. Achteraan zijn er twee spoilers mogelijk. Eentje die op een racepak perfect aansluit bij de bult op je rug, een andere die iets discreter is en bedoeld voor de openbare weg. Ook al stond veiligheid voorop, de aerodynamica is wat ons betreft de meest opvallende eigenschap. Er zijn wel meer helmen veilig, maar de aerodynamica op deze is werkelijk verbazend.

Alpinestars had leuk speelgoed mee om de helm te testen. Zoals deze MV Agusta F3 RR

Anders dan de anderen

Op het ruim 1 km lange rechte stuk van het testcircuit gaan rechtop zitten om te remmen en het lijkt wel alsof je helm door de wind snijdt. Het was maar één van dingen die echt opviel op het circuit van Vairano. Niks turbulenties en merkbaar minder weerstand dan met gelijk welke helm waarmee we tot nu toe reden. Neemt u het maar van ons aan dat er sinds 1996 al heel wat helmen de revue gepasseerd zijn. Deze voelt anders.

Wat we onthouden:

Op het privé testcircuit van Vairano in Noord-Italië reden we met een de crème de la crème van de superbikes. Van Panigale V4 tot CBR1000RR Fireblade, van de RSV4 tot F3, van ZX-10R tot R1. Genoeg om de volgende zaken te onthouden:

  • De aerodynamica werkt echt. Geen turbulenties, opvallend weinig windweerstand
  • Hierdoor is de helm ook erg stil
  • De helm kan door het A-turning systeem op drie standen ingesteld worden op je hoofd: meer voorover gekanteld voor rustig rijden, meer achterover gekanteld voor wie op een circuit diep achter het scherm wegkruipt en een tussenstand.
  • Los daarvan is er een zeer breed gezichtsveld
  • De aerodynamica loopt ook door op de helm. Minuscule vinnetjes op de zijkant van het vizier geleiden de lucht nog beter.
  • Kleine spoilers aan de zijkant zorgen voor extra stabiliteit.
  • Verschillende carbon gebaseere lagen vormen de basis van deze helm. Hij is licht, maar niet extreem licht.
  • Er zijn maar liefst drie verschillende schelpmaten voor vijf verschillende helmmaten.
  • De helm komt vanaf 2024 op de markt, nu is er al een gelimiteerde pré serie beschikbaar.
  • Het sluitingssysteem van het vizier vraagt enige gewenning, maar werkt perfect en ook hier ligt veiligheid aan de basis van het ontwerp. (Bijna) onmogelijk om dit scherm te verliezen bij een crash.
  • Het ventilatiesysteem is onwaarschijnlijk compleet. Met alles open heb je de indruk met een open face helm te rijden. Maar dan zonder turbulenties of vliegen op je tanden.
Journalisten, testrijders, PR verantwoordelijken, de Grote Baas van Alpinestars en de eigenaar van Arch Motorcycles. Bonte bende.

Om nog meer over dit memorabele testweekend te lezen, neem zeker een kijkje onder deze link!

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.