Primeurtest: Royal Enfield Super Meteor 650

We hebben het persbericht amper online gegooid of daar is de allereerste rijtest al. Onze man reisde af naar India om daar in wereldprimeur de Royal Enfield Super Meteor 650 te testen. Zijn bevindingen lees je hieronder!

Opvolger

We zijn in Rajasthan, in Jaisalmer om precies te zijn, niet ver van de Pakistaanse grens. Met de Super Meteor 650 brengt Royal Enfield een grote zus van de succesvolle Meteor 350. En hij doet een legendarische naam herleven: van 1956 tot 1962 had RE immers de Super Meteor 700 in de rangen. Het was de eerste Enfield die de snelheidsgrens van 161 km/u doorbrak en hij had een speciaal daarvoor bestemde bagageset. Bijna driekwarteeuw later heeft Royal Enfield een opvolger in petto.

Van de hoge afwerkingsgraad, over de aluminium bedieningselementen en het nieuwe logo – dat een ode vormt aan weleer – op de druppeltank, tot de ledkoplamp en de gegoten wielen: de nieuwe Super Meteor is niet enkel een knappe knipoog naar vervlogen tijden, hij is anno 2023 gewoon perfect bijdetijds. Hij straalt ook ontspannen rijplezier uit, even vertragen en genieten, zo lijkt het wel.

Gaat ‘m goed af

De brochure vermeldt 47 pk bij 7.250 toeren per minuut voor de paralleltwin. Dat betekent een minimaal verschil met het donorblok uit de Interceptor en Continental GT (48 pk bij 7.150 tpm). Het maximale koppel bedraagt dan weer 52 Nm bij 5.650 toeren. Wat betekent dat die koppelpiek 500 toeren later beschikbaar is dan op de sportievere Classic Twins, zonder er aan karakter bij in te schieten. De Super Meteor accelereert soepel en moeiteloos tot 100 km/u en gaat dan ontspannen verder tot z’n topsnelheid van 164 km/u. Ruim voldoende, net zoals op z’n illustere voorvader.

Het frame en de achterbrug en de in- en uitlaat van de twinmotor zijn gloednieuw, waarbij de grotere airbox in harmonie met de twee verchroomde uitlaatpijpen voor een karakteristiek geluid zorgt. Een lekker zelfverzekerde basnoot. Misschien niet zo diep en gedempt als sommigen zouden verwachten van een cruiser. Maar goed, we hebben het over 648 cc cilinderinhoud. Gaat ‘m goed af.

Lange jongen

De Super Meteor is een cruiser pur sang: van het lage zadel, over de langste wielbasis van alle Royal Enfields, het brede stuur, het ruim bemeten achterspatbord, tot de forward controls. Achteraan moet je even met de veervoorspanning in de weer als je meer dan 85 kg weegt. De nogal sportieve standaardsetting seint namelijk alle klappen van het Indiase wegdek iets te direct door, naar mijn mening. Vooral de verkeersdrempels die in elk dorp op de loer liggen, zijn een test voor mens en machine.

Stalen zenuwen

De Super Meteor weegt 241 kilogram als hij volgetankt is. Dat is niet overdreven naar cruisernormen en geeft ‘m een aangename ‘stevigheid’. Tegelijk is de Super Meteor een handige, goed uitgebalanceerde motor waar iedere rijder meteen mee uit de voeten kan. Als je van de naar voren geplaatste voetsteunen houdt, dan toch. De vrij royale achterremschijf is duidelijk op het rijgedrag van cruiserrijders gemikt, al vereist het spekgladde Indiase asfalt bij flink remmen achteraan wel stalen zenuwen. Ondanks het tweekanaals ABS. Als we ‘m na de rit opnieuw voltanken, blijkt dat je met de tankinhoud van 15,7 liter ongeveer 350 kilometer (4,5 l/100 km) ver raakt. Niet verkeerd.

Twee versies

Er worden twee versies gelanceerd: de Super Meteor 650 met tweedelig zadel is verkrijgbaar in vijf kleuren: Astral Black, Astral Blue, Astral Green, Interstellar Grey en Interstellar Green. De toerversie, de Super Meteor 650 Tourer, wordt geleverd in de tweekleurencombinaties Celestial Red en Celestial Blue, elk met witte accenten. Die laatste wordt geleverd met een hoger touring windscherm, een lang en comfortabel touringzadel en extra rugleuning voor de passagier.

De Super Meteor is in België leverbaar vanaf € 8.199 (incl. btw en rijklaar maken), voor de Tourer betaal je minimaal 8.799 euro. Bestellen kan in Europa vanaf vandaag, de levering is voorzien vanaf februari 2023. Wij kijken alvast uit naar een testrit op onze kronkelende wegen – in India ging ’t voornamelijk rechtdoor…

Conclusie

Deze motor is een voltreffer. Net als de bijbehorende prijs. Royal Enfield doet veel goed met de Super Meteor 650. De nieuwe cruiser combineert nonchalant cruisen met het goede gevoel van rijden op een echt mooie en strak afgewerkte motorfiets. Ongeëvenaard bij de middenklassers, naar onze mening. Britse koelheid ontmoet Indiase kalmte. Het resultaat is een schitterende, tijdloze motor. Prachtig. En één ding is zeker: er komt meer nieuws van Royal Enfield. Waarschijnlijk al dit jaar.

Tekst: Ralf Bielefeldt
Foto’s: Kingdom Creative

Technische fiche

Motor
Type: Paralleltwin, 4-takt, SOHC, lucht/oliegekoeld
Cilinderinhoud: 648cc
Boring x Slag: 78 x 67,8 mm
Compressie verhouding: 9,5 : 1
Max. Vermogen: 47pk (34,6 kW) @ 7.250 tpm
Max. Koppel: 52,3 Nm @ 5.650 tpm
Koppeling: Natte multiplaat
Aandrijving: 6 versnellingen, constant mesh
Brandstof: elektronische injectie
Start: Elektrisch
Emissie: 99 g/km
Geluidsemissie: 76.3 dB(A)


Frame
Type: Stalen ruggengraat frame
Vering voor: 43mm Showa UPSD-vork, 120mm veerweg
Vering achter: stereo, 101mm veerweg (instelbare veervoorspanning)

Electra
Batterij: 12 volt, 12 Ah, VRLA
Koplamp: FPL 1.55 W LED
Achterlicht: 2.5 W, LED
Oplaadpoort: USB 2.0 Type A – 5V 2A Output

Afmetingen
Wielbasis: 1.500 mm
Grondspeling: 135 mm
LxBxH: 2.260 mm x 890 mm x 1.155 mm
Zadelhoogte: 740 mm
Rijklaargewicht: 241 kg
Tankinhoud: 15,7 l


Remmen & Banden
Band voor: 100/90 – 19 M/C 57H (Tubeless)
Band achter: 150/80 B16 M/C 71H (Tubeless)
Remmen voor: Enkele 320mm remschijf, dubbele zwevende remklauw
Remmen achter: Enkele 300mm remschijf, dubbele zwevende remklauw
ABS: 2-Kanaals

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.