Prototype: 2022 Yamaha Ténéré 700 Raid
De Yamaha Ténéré 700 begon jaren geleden als een prototype vol hoogwaardige onderdelen, en werd dan productieklaar gestoomd met wat meer betaalbare componenten. Nu recycleert Yamaha dat trucje, maar dan omgekeerd. Het Japanse merk onthult de Ténéré 700 Raid Prototype, gebouwd met uitgebreid gebruik van GYTR (Genuine Yamaha Technology Racing) performance-onderdelen.

Met de hulp van Pol Tarrés
De Ténéré 700 Raid is in Europa door Yamaha ontwikkeld met hulp van de ervaring van offroadrijders Alessandro Botturi en Pol Tarrés. Het doel is het volledige potentieel van de Ténéré 700 te benutten. Daarvoor werd de machine uitvoerig getest in de Marokkaanse woestijn. Het eindresultaat zien we binnenkort hopelijk terug in de vorm van een productiemotor.

Highlights van de Yamaha Ténéré 700 Raid Prototype
Motor
Volledige titanium Akrapovič race-uitlaat
GYTR ECU
High performance airbox en filter
48 tanden eindaandrijftandwiel
Oversized radiator
Dubbele koelventilatoren
Nieuw waterpompdeksel
Nieuwe oliekoeler
Rekluse-koppeling voor zwaar gebruik
Tweedelig koppelingsdeksel
Nieuw koppelingshendel
Ophanging
48 mm voorvork met 270 mm veerweg
Nieuwe achterschokdemper met 260 mm veerweg
Nieuwe achterwielophanging
Remmen
Hoge specificatie enkele voorschijf van 300 mm
Race remblokken
Vernieuwde hoofdremcilinder voorrem
Nieuwe remhendel voorrem
Oversized 267 mm diameter achterrem
Nieuwe montagebeugel voor remklauw
Staalomvlochten remleidingen voor- en achteraan
