Reistest: Ocean to Desert met de 2022 Africa Twin Adventure Sports

De CRF1100L Africa Twin Adventure Sports is en blijft een toonaangevende adventure motor. Omdat ‘avontuur’ nogal een ruime omschrijving is van wat je met een motor allemaal onder de wielen geschoven kunt krijgen, reden we met de Africa Twin AS van de Atlantische Oceaan naar de Bardenas Reales en terug. Een Spaans retourtje zee-woestijn-zee dus. Memorabele trip!

Goede actieradius

Tussen de Atlantische oceaan in San Sebastian en de Bardenas Reales woestijn in het Spaanse binnenland reden we bijna 700 km op de meest gevarieerde route die we ooit deden. Van half natte bergwegen tot snelle slingerwegen, van de pistes van de Bardenas woestijn tot Baskische snelwegen. Met de Africa Twin Adventure Sports hadden we meteen genoeg benzine aan boord om elke dag met één tankbeurt te kunnen rond maken. Nu, dat hadden we ook met de 2021 AT AS kunnen doen. Het voornaamste verschil op de 2022-uitvoering is dat de uit de kluiten gewassen ruit, nu een stuk kleiner is. Maar toch goed zou moeten beschermen. Niet anders genoeg voor een nieuwe test, maar ideaal voor een reistest als deze waar we de 2021 en 2022 modellen back to back konden rijden.

De 2021 Africa Twin AS had een wel heel hoge ruit. Van het goede teveel, vonden klanten én Honda en dus is de 2022 van een kleiner exemplaar voorzien.

Badlands

We reden van San Sebastian een route van bijna 400 kilometer tot het hartje van de Bardenas Reales. Dat laatste is een half-woestijn. Geen zandstrook de grootte van een half continent dus, maar eerder wat de Amerikanen Badlands noemen. Bruce Springsteen bezingt ze zelfs. Een half-woestijn in de regio Navarra in het noordoosten van Spanje. Het is een regio die zelfs veel Spanjaarden niet kennen. Natuurpark Bardenas Reales beslaat een oppervlakte van 42.500 hectare. Het bevindt zich in de buurt van het plaatsje Tudela in het zuidoosten van de regio Navarra. Aan de westkant ligt La Rioja en aan de oostkant Aragon. 

Het is een landschap dat bestaat uit ravijnen, hoogvlakten en steile rotsen in bizarre vormen; een kaal en onherbergzaam gebied, waarin de rivierbeddingen het grootste deel van het jaar droog staan en waar vegetatie uiterst schaars is.Bovendien hebben water en wind er in de loop van miljoenen jaren bizarre vormen uitgeslepen in de klei-, kalk- en zandstenen grond waaruit het landschap bestaat. Hierdoor is er een bijna maanachtig landschap ontstaan. Niet echt een plek voor een plezierritje, maar wel de geknipte plek om met een adventure motor door te rijden. Wij deden dat eind mei, op een ogenblik waarop de temperaturen nog net draaglijk waren.

Langzaam maar zeker

De route tussen de oceaan en de woestijn haalt puur door haar schoonheid af en toe wel even je aandacht weg van de motor. In de zopas besproken Bardenas Reales bijvoorbeeld. Een natuurgebied waar je maximum 50 km per uur mag rijden en dat beter ook doet als je het niet aan de stok wil krijgen met de parkwachters of de lokale militairen. Nu is 50 km per uur niet bepaald snel en dat was wellicht ook de reden waarom er een gier een minuut of 10 boven onze hoofden bleef cirkelen. Die dacht waarschijnlijk dat die gek die bij een temperatuur van bijna 40 graden door de woestijn reed, er binnen de kortste keren de brui zou aan geven. Niet dus.

Waar is Clint?

We waren trouwens tijdens het binnenrijden van de woestijn aanvankelijk zo erg onder de indruk. De eerste kilometers lijken de Bardenas een beetje een woestijn uit de Aldi. Zelfde naam, maar niet zo indrukwekkend als de gigantische zandbak die we ons bij een Afrikaanse woestijn voorstellen. Dat verandert al snel. De droge en vlakke bergtoppen doen je even denken dat je in een spaghetti western bent beland. Clint Eastwood lijkt je ergens, verborgen achter een rotsblok, in de gaten te houden. “You’ve gotta ask yourself one question: Do I feel lucky. Well, do you, punk?”

Slapen in de Bardenas woestijn kan onder andere in de space-achtige ballonnen. Het grijze zeil klapt weg zodat je je ’s nachts gewoon naar de sterren kunt kijken. Niet zo evident als je slaapt, maar toch, best indrukwekkend.

En, ja hoor, we voelden ons best gelukkig. Want ook al rij je niet al te hard, zo leer je toch dat deze Bridgestone AT41 band die op de AT lag, het verbazend goed doet op grind en zandwegen. We zouden hem als 80 procent wegband en 20 procent all road omschrijven. Maar toch ligt zijn groot voordeel op het asfalt. De grip is verbazend en zijn capaciteiten in de regen moeten nog hoger zijn.

Net buiten de Bardenas, rijd je door groene heuvels op slingerende off road paadjes. Heerlijk.

Van alles wat

Ook al mag de trip door de Bardenas als hoogtepunt van ons tweedaags avontuur omschreven worden, we reden uiteindelijk over zo goed als elk oppervlak met de Africa Twin. Het meest glibberige, waren die bergwegen net buiten San Sebastian. De Baskische stad wordt met de regelmaat van de klok bedolven onder een fikse regenbui (die Atlantische Oceaan, weet je wel) en dus liggen de schaduwrijke bergwegen er vaak nog nat bij. Uitkijken is hier de boodschap. Naarmate je meer richting binnenland rijdt, worden de wegen breder en droger.

Korte stop ergens in de Bardenas Reales. De camper in de achtergrond toont dat je hier ook via minder avontuurlijke wegen kunt geraken.

Veelzijdige metgezel

En dan voel je dat de Africa Twin Adventure Sports ook best sportieve kwaliteiten heeft. Onze motor was uitgerust met een traditionele versnellingsbak, terwijl heel wat klanten bij Honda kiezen voor het DCT systeem. Waardoor je een automatisch schakelende bak hebt, maar ook zelf kunt schakelen. Bij het aanremmen van de bochten krijg je dan een bijna-F1 gevoel door met de knoppen aan de linkerstuurhelft, af te schakelen en extra op de motor te remmen bij het aansturen van die bocht. Verrassend hoe een 1100 cc adventure toch sportief uit de hoek kan komen wanneer dat nodig blijkt. Anderzijds heeft hij het comfort en de autonomie van een Gran Turismo en zijn natuurlijk aangeboren capaciteiten om off road te gaan wanneer dat nodig of gewoon mogelijk is. De nieuwe ruit doet haar werk goed. We zaten goed beschermd en omdat ze toch een paar centimeter lager is dan de vorige, heb je er minder last van als je rechtstaat. Het is nu ook gemakkelijk om rijdend over het scherm te kijken. En die Bridgestone AT41? Dat is vooral een dijk van een wegband, maar hij komt zelfs bij off road gebruik verrassend goed uit de hoek. Niks dan goed nieuws dus.

Zowel de Africa Twin Adventure Sports als de Bridgestone AT41 zijn vooral gemaakt voor de openbare weg. Maar hun veelzijdigheid laat ook bescheiden off road uitstappen mogelijk.

Hetzelfde maar anders

Na een verkwikkende nachtrust in de woestijn, reden we de dag nadien terug richting San Sebastian en de Atlantische oceaan. Niet langs dezelfde route, dat spreekt, maar via een meer oostelijke lus die ons langs indrukwekkende hellingen en vergezichten voerde. Spek voor de bek van de Africa Twin Adventure Sports, want na de bochtige bergwegen volgde zowaar nog een stuk met snelle slingers en brede wegen.

Genoeg om er ons nog meer van te overtuigen dat adventure rijden ook kan als je niet al te veel tijd hebt. De twee dagen in Spanje toonden aan dat je met een goed uitgekiende route en een motor als de Africa Twin zelfs op de tijdsspanne van een weekend memorabele momenten kunt opbouwen. Nog van dat!

De Atlantische oceaan nabij San Sebastian. Het eindpunt van een intense tweedaagse rit.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.