Test: Renault Arkana R.S. Line TCe 160 EDC: blabla én boemboem?
De R.S. Line-versie van de Arkana tilt de sportieve verwachtingen naar een hoog niveau. Kan de populaire coupé-cross-over ze inlossen met de krachtigste motor, gekoppeld aan de EDC-transmissie met dubbele koppeling?
De Arkana lijkt nauw verwant met de Kadjar, maar doet onderhuids een beroep op Captur-technologie. Hij maakt in elk geval indruk van bij de eerste aanblik. Dat geldt des te meer in R.S. Line-outfit, die je aan de buitenzijde herkent aan de grote zwarte velgen met rood inzetstuk, het specifieke radiatorrooster en de dubbele uitlaatpijp.
Als je hem helemaal tot zijn recht wil doen komen, dan zouden we het Valencia-oranje durven suggereren in combinatie met het optionele Color Pack. Dat omvat een zwart dak alsook ski’s voor en achteraan, laterale beschermingsstrips en een dakspoiler in zwarte hoogglans. Bekijks gegarandeerd.
PITTIGE MOTOR, TRAGE EDC
De 1,33 liter grote viercilinder op benzine is geen onbekende: hij wordt zowel door Renault als door Mercedes-Benz gebruikt. In zijn krachtigste versie levert hij in de Arkana 118 kW (158 pk), goed voor een sprintje van nul naar honderd in 9,1 seconden. Deze moderne motor krijgt een minuscule elektrische ondersteuning van een alternator/starter, die ook energie kan recupereren tijdens het vertragen.
Dit mild hybrid-systeem beschikt echter slechts over 12 volt en verlaagt het brandstofverbruik dan ook maximaal met 8 procent. De grootste meerwaarde schuilt ongetwijfeld in de soepelere herstart dan bij een conventioneel start-stopsysteem. Wij doken gemiddeld net onder de 8 l/100 km tijdens onze test, waarbij we een groot stuk op de snelweg reden aan de toegestane snelheid, maar ook Ardense kronkelwegen met veel gusto verorberden.
De TCe 160 blijkt in de praktijk voldoende pittig om de R.S. Line-badge te rechtvaardigen. Er komt echter geen sportief gebrabbel uit zijn uitlaat. Bovendien is hij getrouwd met de EDC-versnellingsbak van het huis, die over zeven versnellingen beschikt.
Deze gerobotiseerde transmissie kwijt zich soepel en schokvrij van zijn taak, maar lost de verwachtingen van de sportieve bestuurder niet helemaal in. Met de sturing an sich is niets mis – als je zelf wil ingrijpen, dan kan dat via de schakellepels achter het stuurwiel – maar de koppeling grijpt te traag aan bij het vertrekken.
STRAK DOOR DE BOCHT
De ophanging bereikt een mooie balans tussen dynamiek en dempingsvermogen, de grote velgen ten spijt. Op dit vlak hoeft Renault van niemand lessen te accepteren. De ingenieurs hebben vooral de achtertrein bijgeschaafd met het oog op meer stabiliteit in snel genomen bochten. Tegelijk biedt het elektrisch bekrachtigde stuur een directer, natuurlijker gevoel dan bij de Kadjar.
Voeg daarbij de lange wielbasis en je krijgt een uitgesproken gebalanceerd bochtengedrag. Onderstuur treedt pas laat op, zodat je als bestuurder wordt aangemoedigd om laterale g-krachten op te zoeken. Oneffenheden brengen de Arkana evenmin snel van de wijs. Om het plaatje af te maken, had Renault adaptieve dempers kunnen voorzien, maar het bereikte compromis van de huidige set-up is dik in orde.
EN VOOR DE REST
Dat de Arkana verwant is met de Captur, betekent ook dat je een modern dashboard krijgt met een grote verticale tablet waarmee je het gros van de voertuigfuncties bedient.
Gelukkig kun je de airco nog gewoon met klassieke toetsen regelen. Alleen de verdoken bedieningssatelliet van de audio onder het stuurwiel verstoort het ergonomische plaatje. De stoelen zitten prima en zijn hier bekleed met een combinatie van leder en alcantara, opgeleukt met rode sierstiksels. Ze zijn bovendien elektrisch regel- en verwarmbaar.
Achterin is er ondanks de duikende daklijn geen reden tot klagen, tenzij je echt lange benen of een bovengemiddeld lang bovenlijf hebt. De bagageruimte is met zijn 513 liter verrassend groot.
De Arkana is met andere woorden perfect beschikt voor een gezin met twee opgroeiende pubers, al zal de goede huisvader/-moeder misschien eerder opteren voor de E-Tech Hybrid in een discretere livrei.
In TCe 160-uitvoering dekt de R.S. Line-vlag de lading meer dan bij de andere motorversies van de Arkana, maar een sportwagen is hij niet. Wij zouden hem eerder een gezins-GT noemen, zeker gezien zijn op comfort gerichte EDC-automaat.
Tekst: Dieter Quartier