RGNT: elektrische motorfietsen uit Zweden

Het Zweedse RGNT heeft sinds 2019 een lange weg afgelegd. Maar wie ’t reilen en zeilen van het merk op de voet gevolgd heeft, zal blij zijn hun elektrische motoren eindelijk daadwerkelijk op de markt komen.

Het basismodel van RGNT is de No. 1 – Classic, een eerbetoon aan straatfietsen uit de jaren zestig en zeventig, ’gemaakt in Zweden voor de individuele stedeling.’ Zoals alle RGNT-modellen, worden deze fietsen met de hand gebouwd in Kungsbacka, Zweden. Het RGNT-team lijkt zich evenveel zorgen te maken over de filosofie achter hun fietsen als over de techniek, zoals blijkt uit de video onderaan dit artikel.

Geen echte benzinetank

Spaakwielen, stereoschokdempers, een eenvoudig buizenframe en een heuse benzinetank (waarin een handschoenenvakje zit verstopt, in plaats van benzine,) geven de Nr. 1 zijn vintage uiterlijk, hoewel zelfs een toevallige toeschouwer de ontbrekende motor en uitlaatdempers zal opmerken. In plaats daarvan herbergt het frame van de No. 1 een enorme accu. Die levert de stroom voor de naafmotor in het achterwiel. 

RGNT claimt zelf dat hun No. 1 een topsnelheid van 125 km/u moet halen, met een actieradius van 120 km en een oplaadtijd van drie en een half uur om de batterij van 20 procent naar 80 procent op te laden. De oplaadtijd van leeg naar vol bedraagt een pittige zes en een half uur. Eentje voor mensen met geduld, met andere woorden. De lithium-ion batterij heeft een vermogen van 88 V/7,7 kWh en het piekvermogen van de motor bedraagt maximaal 11 kW (8,5 kW continu). Het hele pakket heeft een opgegeven gewicht van 160 kilo.

Geen voetbediening

Het is je misschien opgevallen dat RGNT-motorfietsen geen voetbediening hebben, maar alleen voetsteunen. Er zijn geen versnellingen om te schakelen, dus er is geen behoefte aan een versnellingspook of koppelingshendel. Beide (gekoppelde) J.Juan-remmen worden via hendels aan het stuur bediend, zoals op je fiets. 

Onder de retro-styling van deze motorfietsen, bouwt RGNT een overvloed van technologie en connectiviteit. Een 7-inch touchscreen display zit achter de koplamp. Vanaf het dashboard heb je toegang tot navigatie, instellingen, details over de prestaties van de motor, het batterijniveau en nog veel meer. Over the air (OTA)-updates en cloudconnectiviteit worden gebruikt om de motoren indien nodig bij te werken. 

Dealernetwerk en prijzen

RGNT heeft voorlopig één dealer in België: Go4Electric, uit Leuven. Alle modellen hebben een garantie van twee jaar of 30.000 kilometer. De Scrambler kost 13.626 euro, de Classic moet exact 1.000 euro minder kosten.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.