Rijden motorfietsen straks met Toyota’s navulbare waterstofcartridge?
De motorfietsindustrie speculeert al jaren dat waterstof een groot deel zou kunnen uitmaken van onze groene toekomst, als een milieuvriendelijker en efficiënter alternatief voor elektrisch rijden. Waterstof is aantrekkelijk om een aantal redenen, maar vooral vanwege zijn veelzijdigheid. Waterstof kan rechtstreeks in elektriciteit worden omgezet met behulp van een brandstofcel, of het kan worden verbrand in conventionelere verbrandingsmotoren op vrijwel dezelfde manier als benzine. Maar er is een probleem. Om het te kunnen gebruiken in een motorfiets of auto, moet waterstof bij een extreem hoge druk worden opgeslagen (tussen 350 en 700 bar). En de noodzaak van een dergelijke hoge druk betekent dat het vullen van een waterstoftank veel moeilijker is dan het bijvullen van een benzinetank of het opladen van een accu.
Verwisselbare cartridges
Toyota denkt dat het een oplossing heeft gevonden. Dochteronderneming Woven Planet heeft in samenwerking met energiebedrijf ENEOS bedacht dat het veel eenvoudiger en veiliger is om in plaats van een tank die je vult, verwisselbare cartridges te maken die je verwisselt voor een nieuwe als je waterstof bijna op is. De lege worden verzameld om opnieuw te worden gevuld. Het klinkt misschien niet bijzonder baanbrekend, het is gewoon wat waterstof in een tank, toch …? Dat doet er niet toe, want Toyota heeft een werkend prototype van de technologie gerealiseerd. Het is in wezen een bus van 40 cm hoog met een diameter van 18 cm die 5 kg weegt als hij vol is en 3.3 kWh aan energie kan produceren. Ter referentie, een 3,3 kWh lithiumionbatterij heeft een vergelijkbare grootte, maar weegt ongeveer 25 kg meer. Dat is een heel, heel groot verschil.
Wat doen de motormerken?
Het systeem zal worden gebruikt in Toyota’s Woven City, een echte stad die het bedrijf aan het bouwen is op een terrein van 70 hectare aan de voet van Mount Fuji. Waterstof zal de belangrijkste brandstofbron zijn voor deze stad, en zal worden gebruikt in motorfietsen, auto’s en zelfs in huizen.
Natuurlijk werken motorfietsfabrikanten al jaren aan hun eigen waterstofoplossingen. Honda had al in 2004 een brandstofcelscooter, Yamaha en Kawasaki hebben onlangs hun krachten gebundeld om te werken aan een motor op waterstof gebaseerd op het H2-blok met supercharger, en Suzuki heeft zelfs door waterstof aangedreven Burgman-scooters getest met de Metropolitan Police in Londen. Maar tot nu toe hebben we van geen van hen iets concreets gezien. Met de vooruitgang die Toyota boekt, moeten we wellicht niet lang meer wachten op motorfietsen die op waterstof rijden. En wie weet, misschien worden ze ook wel uitgerust met de waterstofcartridges van Toyota.