Rijden we volgend jaar al op de elektrische Kawasaki Ninja?

Wel, daar heeft ’t stilaan alle schijn van weg. Het gerucht doet de ronde dat de definitieve versie van het EV-project in 2023 bij de Kawasaki-dealers zou staan. Voorts wordt rondgefluisterd dat de elektrische worp een bescheiden 27 pk zou presteren (over koppelcijfers is nog niks bekend), en dat er zowel een vierbak als een regeneratiemodus zijn voorzien.

We hebben al vaker verwezen naar welingelichte Japanse bronnen, waarbij YoungMachine en Autoby doorgaans de kroon spannen. Ook nu komt dat laatste medium met het nieuwtje op de proppen. Zij beweren dat er een zeer reële mogelijkheid is dat Kawasaki begin volgend jaar al een eerste elektrische wegmotor zal aanbieden. Dat zou de productierijpe versie van het ‘EV-project’ zijn, de conceptmotor die we al zagen op de EICMA van 2019.

Ninja E1

In thuisland Japan toonde Kawasaki de recentste versie van het EV-prototype nog in 2021, waarbij het merk aankondigde dat het van plan is om de komende twee tot drie jaar maar liefst tien elektrische modellen in productie te nemen. Om te tonen dat het hen menens is, toonde het merk zelfs een foto van testritten met het EV Project-prototype. Die zou volgens de Groenen rechtstreeks model staan voor de ontwikkeling van het commerciële model.

Hoewel het beeld van de motor hierboven slechts een digitale rendering is, is de naam van het productiemodel wel al bekend. Welkom, Ninja E1!

Opvallende keuze

Hoewel ze bij Kawasaki zelf de lippen stijf op elkaar houden, kunnen we al Iets meer afleiden uit de patentaanvragen rond het EV-project. Zo wordt gewag gemaakt van een vermogen van 10 kW, met dien verstande dat de vermogenspiek wellicht het dubbel bedraagt – 20 kW ofwel dik 27 pk.

Opvallend is Kawasaki’s keuze voor de in het octrooi vermelde versnellingsbak met vier versnellingen. En ook de hendel aan het stuur waarmee je de regeneratie inschakelt bij het afremmen is nieuw voor het merk. Geen overbodige luxe, zo blijkt uit de resterende techspecs: de actieradius zou ‘amper’ 100 km bedragen, het gewicht zou vastliggen op 219 kg. We blijven uiteraard vasthouden aan de voorwaardelijke wijs, tot het merk ook daadwerkelijk zelf details lost.

Wij kijken er alvast samen met u naar uit!

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.