Test: 5 redenen waarom de Toyota GR86 een auto voor motorrijders is

In de rubriek Cars 4 Bikers testen we nieuwe auto’s die het dichtst het gevoel van motorrijden kunnen evenaren. Niet alleen cabrio’s of sportwagens, maar ook auto’s die je dat speciale gevoel geven. Het gaat in deze rubriek om het pure rijden, en niet om de grootte van de kofferruimte of de uitgebreide mogelijkheden van het infotainmentsysteem. Op het einde kiezen we een motorfiets waarmee je de geteste auto het best kunt vergelijken. In deel 3, een pure, lichte, betaalbare achterwielaangedreven coupé: de Toyota GR86.

1. Simpliciteit zegeviert

Men neme een lichte 2+2-coupé, steken daar voldoende vermogen in om plezier te hebben, een klik-klak-handbak en achterwielaandrijving. Dat is het basisrecept van de nieuwe Toyota GR86. Geen dure, overbodige elektronica, geen interieur met exotische materialen en 87 inch tft-scherm en geen onnodige en soms gevaarlijk te bedienen touchscreenknopjes. De GR86 mag dan niet het mooiste of modernste interieur hebben, het is wel simpel en doeltreffend. Binnen 5 minuten weet je exact welk knopje voor wat dient en in een enkele klik staat de airco zoals je wil. En je hebt Apple CarPlay en Android Auto, dus wat moet je meer hebben? Het uiterlijk is gelukkig wel een stuk moderner geworden. Het mag er wat algemener en minder agressief uitzien dan dat van de voorloper GT86, het is wel tijdlozer. Zeker de mooi getekende achterkant kan ons erg bekoren.

2. Manuele bak + achterwielaandrijving = pretpakket

Waar het om draait in de GR86, is de rijbeleving. Je krijgt een turboloze 2.4-boxermotor met 234 pk en 250 Nm, gekoppeld aan een korte zesbak. Een automaat is ook beschikbaar, maar die kies je als motard uiteraard niet. Alle kracht gaat rechtstreeks naar de achterwielen, wat in theorie mòèt zorgen voor rijplezier. Dat is er ook, maar je moet er wel even naar zoeken. Het aangrijppunt van het koppelingspedaal is namelijk zo kort, dat je wel wat kilometers nodig hebt alvorens het allemaal lekker soepel gaat. Ook reageert de boxermotor nogal agressief op gasinput, ook bij lage toeren. Dat is eigen aan het concept, maar in een auto durft de hele carrosserie dan meebewegen. Heb je eenmaal het GR86-gevoel in je handen en voeten, dan lukt het om veel preciezer bochten aan te vallen en het tempo erin te houden. Maar die behoorlijk lange aanpassingsperiode hadden we niet van een Toyota verwacht.

3. Betaalbaarheid

34.600 euro, dat is de vanafprijs van de GR86. En veel opties zijn er niet, op een metaal- of parelmoerkleur na. Wel is er een Sport-versie, waar wij mee reden, met 18-inch banden, adaptieve ledlichten, alu pedalen, verwarmde leren zetels en parkeersensoren achteraan. Die staat in de prijslijst voor 37.030 euro. De versies met automaat zijn nog eens ongeveer 2.000 euro duurder, maar hou dat geld in je broek en schakel zelf in dit soort auto’s. Toyota zet hiermee een betaalbare sportieve coupé in de markt onder haar GR-label (niet te verwarren met het ‘GR Sport’-label, wat wel zorgt voor de looks, maar niet de prestaties). Dat ‘echte’ GR-logo werd eerder al op de knotsgekke Yaris en Supra geplakt, en ook de Auris krijgt de Gazoo Racing-behandeling. Helaas komt die laatste voorlopig niet naar Europa.

4. Een boxermotor. En het is er geen van BMW.

Bij een boxermotor denkt iedere motorrijder spontaan aan de R-serie van BMW, met onder andere de GS en de RT. Maar ook Toyota maakt, naast Porsche en Subaru, boxermotoren. De 2.4-viercilinder in de GR86 is hetzelfde basisblok als uit de GT86, maar is vergroot van 1.998 naar 2.387cc. Een veelgenoemde klacht bij de GT86 was dat hij te weinig power had. In het geval van de GR86 levert die nu 34 pk meer. Meer is nooit genoeg, maar hij is wel een stuk vlotter geworden dan zijn voorganger. Toch misten we tijdens de testdagen wat sensaties van de motor. Auditief word je wat voor de gek gehouden met een artificieel geluid dat door de speakers knalt, maar vooral in hoge toeren hadden we graag wat meer punch gehad. Zo konden we na een rotonde maar net aanhaken bij een Opel Mokka…

5. Hij kan speels en zelfs stout zijn

De fijnste eigenschap van de GR86 is zijn stuurgedrag. Heel direct, met goede feedback en voldoende nauwkeurigheid om de Toyota mooi in de bocht te zetten. Daarbij voel je dat het chassis speels is opgebouwd, alsof hij wil dansen. Dat maakt het rijden met de GR86, zelfs aan normale snelheden, altijd plezant. Nooit echt sensationeel, maar gewoon leuk. Ga je wat harder pushen en de grenzen van de achterbanden opzoeken, dan kan je al eens voor een verrassing komen te staan. Zo liet de Toyota wel heel veel drift toe nadat we op een stuk net beregend asfalt te snel op het gas gingen… terwijl alle elektronica gewoon aan stond. Niet dat het ook maar enigszins gevaarlijk werd, maar verrassend was het in ieder geval wel.

Motor waarmee je de Toyota GR86 kunt vergelijken: BMW R 1250 R

Een boxermotor kun je alleen maar vergelijken met een boxermotor. In dit geval zijn we op zoek gegaan naar de puurste boxermotor die je momenteel kunt kopen. De BMW R nineT-reeks is een optie, maar er is weinig retro aan de moderne styling van de GR86. De R 1250 R is daarom een geschikter vergelijk. Prijstechnisch, relatief gezien, lopen de BMW en Toyota nogal ver uiteen, maar qua rij-eigenschappen zitten ze wel dichter bij elkaar. De R 1250 R is, net zoals de GR86, gekend om zijn stevig oppakken bij lage toeren en sportieve sturen. Puur om die redenen en het boxerblok, want vele andere overeenkomsten zijn er niet, is de BMW R 1250 R de motor die je het best kunt vergelijken met de Toyota GR86.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.