Rijtest: CF Moto 650GT
Nog nooit gehoord van CF Moto? Je bent niet de enige hoor. Het is de meestgestelde opmerking die we krijgen als geïnteresseerde mensen de 650GT voor de eerste keer zien. Het Chinese merk werkt hard aan haar integratie in Europa. De 650GT is dan ook een typisch Europees model, met een goede uitrusting, degelijk comfort en een verzorgde styling. De onvermijdelijke tweede opmerking/vraag die volgt is dan: “En hoe rijdt dat dan?” Wel, dat zullen we eens in geuren en kleuren uitleggen.
Het volgende tekstextract is gebaseerd op een waargebeurde conversatie.
“Hij ziet er niet slecht uit. Mooie details ook.”
‘Inderdaad. De voorkant heeft wat weg van een mini-Yamaha FJR. Hij heeft ledverlichting rondom en zijn details maken hem mooi. Zoals de achterschokbreker en velglinten in de typische CF Moto-kleur. Een soort mix tussen blauw en groen. Appelblauwzeegroen? Of is dat nog iets anders? Je kunt hem trouwens ook bestellen in die kleur, valt wat meer op dan deze in het zwart. Hoe dan ook, kijk eens naar de dagrijverlichting vooraan die fijn doorloopt in de carrosserie. Dat hebben ze bij designbureau Kiska fijntjes uitgewerkt.’
“Kiska? Die tekenen ook bijna alle KTM’s. Is de CF Moto voorzien van wat moderne tech? Meestal heb je dat toch niet zo op Chinese motoren?”
‘Volg je mee? Continental ABS, KYB-vering voor- en achteraan, Bosch-injectie, Metzeler-rubber en J. Juan-remmen. Dat zijn belangrijke namen in de motorwereld en nog belangrijkere merken voor ons als veeleisende Europeanen. Tractiecontrole, wheelie control, cruisecontrol en wat is het nog allemaal ontbreekt, maar heb je met een voorzichtige 63 pk niet nodig.’
“Kun je hem eens starten?… Klinkt wat als mijn Kawasaki Versys 650.”
‘De parallel-tweecilinder is grotendeels gebaseerd op dat Kawa-motorblok, maar de Chinezen maken hem al sinds 2009 zelf. De prestaties zijn prima, maar daarmee is ook alles gezegd. Verwacht geen trekkracht waarmee je je met alle vingers aan het stuur moet vasthouden. Met twee vingers en een duim zal het ook nog wel lukken. Toch draait het blok soepel en pakt het mooi op. Voor dagelijkse verplaatsingen voldoet het meer dan goed. In het weekend wil je misschien wel wat extra pk’s onder je kont.’
“En als je op het Mode-knopje duwt?”
‘Daarmee kies je tussen Touring en Sport. In die laatste stand verandert het – overigens erg duidelijke – tft-scherm naar een andere lay-out en pikt de motor iets vlotter op, maar groot zijn de verschillen niet. Het is detailwerk. Daarover gesproken; kijk eens hoe mooi de schakelaars verlicht zijn als het donker is. Daarvoor moet je al bij Ducati zijn om dat te hebben! De CF Moto is trouwens ook rijkelijk uitgerust, met de moderne smartphone en gps bezittende motorrijder in gedachten: hij heeft een 12V-aansluiting en maar liefst twee usb’s.’
“Maar nu heb je nog steeds niet verteld hoe die rijdt.”
‘Juist! Net zoals het motorblok zijn ook de rij-eigenschappen… weinig inspirerend. De 650GT stuurt nogal houterig. Alsof hij telkens in de bocht wilt vallen en terwijl zenuwachtig anticipeert op die val. Je krijgt niet meteen het volste vertrouwen in zijn kunnen. De remmen bijten prima en de doseerbaarheid is oké, maar het mag allemaal een tikkeltje verfijnder. Je merkt vooral aan het rijden dat er nog een groot gat is met de Japanse en Europese concurrentie. Dat is niet meer dan logisch, want de CF Moto 650GT kost maar 6.999 euro. En dan krijg je er ook nog eens twee harde zijkoffers bij. Da’s een onklopbare deal.’
Foto’s: Jonathan Godin, Gijs Gilis, fabrikant
Klik hier om nog meer te weten over de CF Moto 650GT.
Technische gegevens en prijzen
Motor
Type: vloeistofgekoelde twee-in-lijn, DOHC
Cilinderinhoud: 649cc
Maximaal vermogen: 63 pk bij 9.000 tpm
Maximaal koppel: 58,5 Nm bij 7.000 tpm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizenframe
Voorvork: telescopische vork, niet instelbaar
Achterschokbreker: monoshock, instelbaar qua veervoorspanning
Remmen voor: 300mm dubbele schijf met tweezuigerklauw
Remmen achter: 220mm schijf met tweezuigerklauw
Afmetingen
Wielbasis: 1.415 mm
Rijklaargewicht: 226 kg
Zithoogte: 795 mm
Tankinhoud: 19 liter
Prijs
België: 6.999 euro