Royal Enfield stelt Meteor 350 voor
Een maand geleden lanceerde Royal Enfield hun nieuwe Meteor 350 voor eigen publiek in India. Vandaag trakteren ze de Europese markt op alle details en eigenschappen van deze nieuwe, kleine kilometervreter.
Comfortabele cruiser
Take me a thousand miles away from here, horen we zingen op de muziek bij de sfeervideo aan het begin van de presentatie. En dat is ook wat Royal Enfield wil dat je doet met de Meteor 350. Een dikke 1600 kilometer lijkt misschien wat hoog gegrepen, maar zolang het niet te snel moet, kan de nieuwe Enfield best wat kilometers aan.
De stijl van deze nieuwe motorfiets schreeuwt een en al cruiser: een laag, breed zadel, voetsteunen comfortabel naar voor geplaatst en een groot breed stuur met heel wat pullback. De Meteor 350 is een ultieme relaxbike die je met het volste vertrouwen van A naar B brengt. Of naar Z, zo je wil, want het lijkt alsof je uren aan een stuk kilometers kan wegbranden. Of dat met deze kleine 348 cc-motor ook in de praktijk even idyllisch is als in de video, dat valt nog te uit te zoeken.
Compleet nieuw
Wie Royal Enfield kent weet dat ze niet vies zijn van wat nostalgie. De lijnen en het traditionele cruiser-design doen denken aan het verleden en ook de naam Meteor is ontleend van een model dat in de jaren 50 van de vorige eeuw al eens op de markt werd gebracht. Royal Enfield stelt echter duidelijk dat dit model wel degelijk het volgende hoofdstuk is in hun intussen bijna 120 jaar oude verhaal. Waar de Thunderbird bijna twee decennia lang standhield als Royal Enfields definitie van een cruiser, is deze Meteor de ‘next generation’. Geen herwerking van de legendarische Thunderbird, maar een model met een compleet nieuw design, een van de grond opnieuw opgebouwd chassis met dubbel wiegframe en een volledig nieuw motorblok.
J-series motorblok
Laten we het meteen eens hebben over dat blok, dat ze de ‘J-series’ doopten. Met 349 cc, 20 pk, vijf versnellingen en 27 Nm koppel ben je niet meteen geneigd om dit als een langeafstandscruiser te beschouwen. Maar weet wel dat het eencilinderblok van deze Meteor 350 gloednieuw is. Het werd speciaal ontwikkeld om de tagline van de Meteor 350, ‘easy cruiser’, alle eer aan te doen. De gasrespons van de elektronische brandstofinjectie werd geoptimaliseerd voor een betrouwbare start en een soepele, lineaire acceleratie. Het blok is lucht- en oliegekoeld. Uiterlijk zie je geen verschil met een puur luchtgekoeld blok, maar intern zorgen daartoe voorziene oliekamers voor betere koeling via olie. Kenmerkend voor Royal Enfields eencilinders is het koppel bij lage toeren samen met de typische roffel uit de uitlaat en dat is ook hier niet anders. Maar het blok zou ook een aanzienlijke mid-range beschikken. Ook de vibraties die bij een eencilinder horen zouden beter onderdukt worden dankzij een nieuwe balansas. Dat geeft het comfort onderweg tijdens lange ritten natuurlijk een fikse boost.
Trippen? Tripper!
Een fijne nieuwigheid bij deze Meteor 350 zet het cruiser-karakter nog wat meer in de verf: de Tripper. De Tripper is een geïntegreerd navigatiesysteem dat rechts van het ronde dashboard gepositioneerd staat. Je verbindt je smartphone met de Tripper met behulp van de Royal Enfield smartphone-app. Dankzij de integratie met Google Maps hoef je gewoon een bestemming in te geven. Vervolgens krijg je turn-by-turn navigatie die je naar jouw eindpunt leidt. Dankzij Google Maps is het ook erg eenvoudig om de snelste, kortste of gewoon de leukste route uit te kiezen. Dit Tripper-systeem zou in de toekomst ook naar andere Royal Enfieldmodellen uitgebreid worden. De populaire twinreeks met de Continental GT en de Interceptor zou als eerste aan de beurt zijn.
Drie versies, veel mogelijkheden
De nieuwe Meteor 350 verschijnt in drie uitvoeringen met elk hun eigen kleurstellingen. De basisversie kreeg de naam ‘Fireball’ en verschijnt met gele of rode benzinetank en bijpassende velgranden. De rest (chassis, spatborden, panelen en motorblok) is volledig zwart gekleurd. De Stellar-uitvoering is iets uitgebreider met een verchroomd stuur en een rugleuning voor de passagier. De kleuren (blauw, rood of zwart) trekken zich verder ook door in de spatborden en zijpanelen. De Supernova-uitvoering voegt een luxueuzer zadel, machinaal bewerkte wielen en een windscherm toe. Het lakwerk is bij deze uitvoering tweekleurig in lichtblauw of bruin.
Toegankelijk en voor iedereen
De Meteor 350 zou je gezien zijn geringe vermogen vooral beschouwen als opstapmotor of als overstap vanuit een 125cc-model. Royal Enfield maakt zich echter sterk dat deze motor ook voor ervaren motorrijders weggelegd is. Voor de prijs moet je ’t alvast niet laten. Definitieve prijzen zijn nog even afwachten, maar voor de basisversie, de Thunderbolt, zou je ergens rond de 4.099 euro neertellen. Een meer dan schappelijke prijs voor wat op papier een keurige, lichte en toegankelijke cruiser lijkt. Wij kijken er naar uit om dat ook eens in de praktijkt te onderzoeken!