SBMC is gegroeid van 4 naar 21 leden
Het Swappable Batteries Motorcycle Consortium (SBMC), opgericht in september 2021 door KTM, Honda, Piaggio en Yamaha, is in sneltempo gegroeid naar 21 leden. En daar stopt het niet. Het consortium werd opgericht met de missie om de inzet van verwisselbare batterijsystemen te versnellen door nieuwe gemeenschappelijke technische specificaties te ontwikkelen en te promoten in de richting van een wereldwijde en open standaardisatie. Het doel is om te zorgen voor volledige interoperabiliteit van het verwisselen van batterijen om hun toepassing te vergemakkelijken en duurzame mobiliteit te stimuleren. Dit is wat naar voren kwam tijdens de SBMC-top die onlangs werd gehouden, met 40 van zijn vertegenwoordigers in de KTM Motohall in Mattighofen, Oostenrijk.

Voortgang
Het evenement was de perfecte gelegenheid om na te denken over de vooruitgang die is geboekt in het eerste semester van het bestaan van het consortium en om de toon te zetten voor toekomstige activiteiten op het gebied van standaardisatie. De visie, strategie en werking van het consortium zijn tot stand gekomen en er is gekeken naar de juiste tools en instrumenten om de vooropgestelde ambities waar te maken. Er werd overeenstemming bereikt over de technische specificaties en de werkstromen van de SBMC over prototyping en standaardisatie.

Expertise
Dankzij de constructieve werkwijze van het consortium kon het de technische uitdagingen van het ontwikkelen van onderling verbonden en compatibele systemen overwinnen. De SBMC ligt op schema om zijn doelen zoals gepland te bereiken en kan nu rekenen op de best beschikbare expertise ter wereld om dit te doen. De huidige leden zijn: AVL, Ciklo, Fivebikes, Forsee Power, Hioki, Honda, Hyba, JAMA, Kawasaki, KTM, Kymco, Niu, Piaggio, Polaris, Roki, Samsung, Sinbon, Sumitomo, Suzuki, Swobbee, Vitesco, VeNetWork, Yamaha.