Slechts 86 van de 298 trajectcontroles in Vlaanderen werken
In Vlaanderen zijn momenteel 124 trajectcontroles technisch klaar voor gebruik, maar door aanhoudende problemen worden ze nog niet ingezet. Sterker nog, want van de in totaal 298 trajectcontroles werken er momenteel slechts 86.
9 miljoen euro. Dat is het bedrag dat er al in de Vlaamse trajectcontroles is gepompt. Van de in totaal 298 zijn er 210 volledig gerealiseerd en 88 in uitvoering. Amper 86 daarvan leiden effectief tot boetes. In het beste geval worden hardrijders op de andere trajecten wel geflitst, maar gebeurt daar verder niets mee. Het ziet ernaar uit dat het hier een typisch Belgisch probleem is: Vlaanderen levert de camera’s, maar de software waarmee de toestellen werken, komt van de federale overheid.
Wie is de schuldige?
De trajectcontroles die op dit moment wél functioneren werden gerealiseerd door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Eenmaal geïnstalleerd werden de trajectcontroles gekoppeld met de lokale servers van de verschillende politieregio’s. Maar het AWV investeerde niet langer in het plaatsen van servers bij de lokale politieregio’s, waardoor er een nationale databank moest komen. De timing daarvan werd telkens uitgesteld, met het gevolg dat er sinds mei 2018 nog steeds geen operationele databank is. De federale politie zegt wel dat ze technisch klaar is voor de trajectcontroles.
Bijkomende moeilijkheden
Voor de opstart van het centrale systeem is ook nog een ministeriële richtlijn nodig. En die is nog niet volledig klaar. Daarbij komt ook nog een nodig akkoord van Justitie voor de gerechtelijke verwerking van persoonsgegevens en privacy. Het moge duidelijk zijn dat hier het laatste nog niet over is gezegd.
Trajectcontroles kunnen voor vele motorrijders een bron van ergernis zijn. Een constante snelheid rijden op een motorfiets is nu eenmaal moeilijker dan met een auto. Cruisecontrol (op duurdere motoren/scooters) maakt komaf met dat euvel. Anderzijds werken lang niet alle trajectcontroles op motorfietsen. Sommige nemen een beeld van voor (waar een motor geen nummerplaat heeft) andere herkennen het formaat van de motornummerplaat niet. Het grote voordeel van trajectcontroles is dat er daar minder (zware) ongelukken gebeuren, zo blijkt uit verscheidene studies. En dat is iets wat we alleen maar kunnen toejuichen.
Klik hier voor een overzicht van alle trajectcontroles in Vlaanderen.