Slechts 86 van de 298 trajectcontroles in Vlaanderen werken

In Vlaanderen zijn momenteel 124 trajectcontroles technisch klaar voor gebruik, maar door aanhoudende problemen worden ze nog niet ingezet. Sterker nog, want van de in totaal 298 trajectcontroles werken er momenteel slechts 86.

9 miljoen euro. Dat is het bedrag dat er al in de Vlaamse trajectcontroles is gepompt. Van de in totaal 298 zijn er 210 volledig gerealiseerd en 88 in uitvoering. Amper 86 daarvan leiden effectief tot boetes. In het beste geval worden hardrijders op de andere trajecten wel geflitst, maar gebeurt daar verder niets mee. Het ziet ernaar uit dat het hier een typisch Belgisch probleem is: Vlaanderen levert de camera’s, maar de software waarmee de toestellen werken, komt van de federale overheid.

Wie is de schuldige?

De trajectcontroles die op dit moment wél functioneren werden gerealiseerd door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Eenmaal geïnstalleerd werden de trajectcontroles gekoppeld met de lokale servers van de verschillende politieregio’s. Maar het AWV investeerde niet langer in het plaatsen van servers bij de lokale politieregio’s, waardoor er een nationale databank moest komen. De timing daarvan werd telkens uitgesteld, met het gevolg dat er sinds mei 2018 nog steeds geen operationele databank is. De federale politie zegt wel dat ze technisch klaar is voor de trajectcontroles.

Trajectcontroles kunnen voor vele motorrijders een bron van ergernis zijn.

Bijkomende moeilijkheden

Voor de opstart van het centrale systeem is ook nog een ministeriële richtlijn nodig. En die is nog niet volledig klaar. Daarbij komt ook nog een nodig akkoord van Justitie voor de gerechtelijke verwerking van persoonsgegevens en privacy. Het moge duidelijk zijn dat hier het laatste nog niet over is gezegd.

Trajectcontroles kunnen voor vele motorrijders een bron van ergernis zijn. Een constante snelheid rijden op een motorfiets is nu eenmaal moeilijker dan met een auto. Cruisecontrol (op duurdere motoren/scooters) maakt komaf met dat euvel. Anderzijds werken lang niet alle trajectcontroles op motorfietsen. Sommige nemen een beeld van voor (waar een motor geen nummerplaat heeft) andere herkennen het formaat van de motornummerplaat niet. Het grote voordeel van trajectcontroles is dat er daar minder (zware) ongelukken gebeuren, zo blijkt uit verscheidene studies. En dat is iets wat we alleen maar kunnen toejuichen.

Klik hier voor een overzicht van alle trajectcontroles in Vlaanderen.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.