Sleutelt Honda aan een CB1000R Hornet?
Als de nagelnieuwe – en door ons behoorlijk gesmaakte – CB750 Hornet om één reden minder in de smaak valt van het grotere publiek, dan wel omdat Honda koos voor een twee- in plaats van een viercilinder. Maar volgens het vooraanstaande Japanse motormedium Young-Machine zou het merk daar zelf binnenkort een flinke mouw aan willen passen. Het zou een monsterlijke combinatie plannen van de Hornet-looks en de technische basis van de CB1000R…

Te braaf
Zoals gezegd twijfelt de motorpers alvast niet of nauwelijks aan de rijkwaliteiten van de nieuwe Hornet. Al had het uiterlijk best een tikkeltje prikkelender gemogen. ’t Is allemaal nogal – eh – braafjes, momenteel. Niet dat dat potentiële kopers heeft tegengehouden: z’n aantrekkelijke prijskaartje en krachtige blok (92 pk / 75 Nm) wist alvast de nodige zieltjes te verleiden in onze contreien. Een succesverhaal in de maak? Daar kan een merk maar beter de vruchten van proberen plukken. Bijvoorbeeld door de naam en stijlkenmerken door te trekken naar een ander segment in z’n catalogus. Een litersterke viercilinder roadster is een logische volgende stap – en die heeft Honda met de CB1000R alvast in de rangen.
Op naar 200 pk
De Japanse collega’s bij Young Machine weten zoals steeds als eerste van de geruchten in hun thuisland, en hebben op basis daarvan alvast deze render geboetseerd. Zij menen ook te weten dat Honda het blok van de CB1000R zou inruilen voor een bijgespijkerde versie van het huidige CBR1000RR-R-blok om het gat te dichten met de huidige hypernakeds – lees: Ducati Streetfighter V4, BMW S1000R,… Op naar 200 pk en meer, dus. We zullen het vermoedelijk snel weten.
Al op EICMA 2023?
In de Japanse media wordt immers gewag gemaakt van een onthulling op de eerstvolgende editie van de EICMA, in november 2023. Rijden we de grote Hornet dan al in 2024? Laat ons vooral hopen, ja.