Sneller dan een motor? Maserati MC20

Is ie sneller dan een motorfiets? Met een record specifiek vermogen zou dat wel eens kunnen. In elk geval is de renaissance van Maserati een feit. Met de binnenkort verwachte Grecale-SUV als volumemodel en deze MC20-supercar als uithangbord dat het Modenese merk opnieuw een plaatsje moet bezorgen bij de top van de sportwagenbouwers wordt de vernieuwing ingezet. Wij gingen naar Modena om daar Maserati’s nieuwe halo-car aan de drietand te voelen.

Corse, waar hebben we dat nog gehoord?

De benaming MC20 verwijst naar “Maserati Corse 2020” en moet de comeback van het iconische merk vieren. Het is dan ook een erg belangrijk model voor Maserati, dat jarenlang geen blikvanger meer had aan de top van zijn gamma. Het is al 18 jaar geleden dat de op de Ferrari Enzo geïnspireerde en in zeer beperkte reeks gebouwde MC12 met zijn V12 van zes liter werd voorgesteld. Die leverde toen 630 pk en 652 Nm. De nieuwe MC20 haalt hetzelfde vermogen en meer koppel uit een half zo groot motorblok. Dat maakt meteen duidelijk dat de evolutie in motorenland niet heeft stilgestaan.

Maserati bouwt in de komende jaren niet één maar wel drie verschillende MC20-varianten: de coupé, de voor later dit jaar verwachte Spyder en de in de nabije toekomst geplande volledig elektrische MC20, die alledrie op exact dezelfde koolstofvezel-monocoque gebaseerd zijn.

Record vermogen

Hoewel Maserati vaak wordt geassocieerd met V8-motoren kozen de merkverantwoordelijken bij de MC20 voor een V6. Dat drie liter grote motorblok heet Nettuno (naar Neptunus, de mythologische god met de drietand, het Maserati-logo) en is volledig in eigen huis ontworpen, net als de hele auto. 

De V6 levert 630 pk bij 7.500 toeren en 730 Nm aan maximumkoppel vanaf 3.000 omwentelingen en is een juweeltje. Zijn specifiek vermogen bedraagt niet minder dan 210 pk per liter, ongeveer even veel als de op dat vlak even indrukwekkende Mercedes-AMG-tweeliter-viercilinder uit de CLA en A-Klasse “45” (211 pk/liter). Het bijzondere aan deze motor is ook het feit dat hij over een droog oliecarter beschikt (Dry Sump), zoals bij supersportwagens, en dat hij gebruikmaakt van de gepatenteerde en van de F1-afgeleide MTC (Maserati Twin Combustion)-technologie. Dat is een voorkamerinjectiesysteem dat gebruik maakt van twee bougies per cilinder. Zo wordt de brandstof zowel rechtstreeks (altijd, bij normale toerentallen) als onrechtstreeks (bijkomend bij hoge belasting) ingespoten.

8-traps

In de MC20 wordt de Nettuno V6 gecombineerd met een achttrapsautomaat met dubbele koppeling van Tremec die ook in de nieuwe Corvette C8 zit. Die heeft zes klassieke versnellingen en twee overdrive-verhoudingen. Hij schakelt soepel en zacht in de klassieke GT-stand, wat vinniger en sportiever in Sport en als een raceauto in Corsa. Het is ook een plezier om hem manueel door de verzetten te jagen, wat ook perfect kan als de bak nog in Drive staat en je dus niet eerst op de “M”-knop hebtgeduwd voor de manuele modus. 

Here we go

Wanneer ik eindelijk de sleutel in handen krijg valt op dat de instap met de makkelijk openende vleugeldeuren een fluitje van een cent is, met dank aan de carbonkuip die geen hoge en dikke drempels noodzakelijk maakt.

Ook uitstappen is op die manier erg makkelijk. Het openen van de deuren gebeurt langs de buitenzijde door een klassieke deurklink en langs binnen door een druk op een ronde knop in de deur.

Een treklus helpt de deur te sluiten als je ingestapt bent.

Wat meteen na het vertrek opvalt is dat de carbonkeramische remschijven (Brembo) echt moeten opwarmen voor ze efficiënt zijn. In de eerste meters is het dan ook wat opletten en moet harder geremd worden dan normaal, maar na enkele kilometers voelt het rempedaal helemaal anders aan en is de remkracht optimaal. De eerste rijindruk is erg positief. Zo valt het op hoe direct en nauwkeurig de MC20 stuurt, hoe het zicht naar voor en schuin opzij uitstekend is en hoe de rijhouding en de bereikbaarheid van het stuur en de pedalen optimaal zijn. De acceleratie is zoals verwacht fenomenaal, wanneer de winterbanden grip vinden, en de V6 trekt ook met plezier door tot erg hoog in de toeren, al is er nog altijd een klein beetje geduld nodig voor de turbo’s opspoelen. Ook bij de hernemingen toont de V6 zich, na het één verzet terugschakelen met de schakellepel links, erg gewillig en gaat hij er opnieuw fel tegenaan. Je rijdt met zo’n auto zo snel zo hard dat je eigenlijk nergens (en al zeker niet in ons land) echt gebruik kan maken van het potentieel. Het aantal keren dat je überhaupt de kans krijgt om de zescilinder tot tegen de toerentalbegrenzer te jagen is erg beperkt, omdat je dan aan hoogst illegale snelheden rijdt, in elke versnelling…

Hij brult niet

De Nettuno-V6 heeft een soundtrack die hoegenaamd niet vergelijkbaar is met die van een (Maserati-) V8. Het gaat meer om een mechanisch geluid. Je hoort hem sissen, grollen, zuigen en blazen, maar brullen doet hij niet, waardoor auditief kippenvel achterwege blijft, of het zou moeten komen van het Sonus Faber-hifisysteem. Bij dat alles is de V6 er gewillig, als een jonge hond die continu aan de leiband trekt en bij beroering van het gaspedaal al zijn spieren opspant en er dan vandoor schiet. Leuk bij een sportieve rijstijl, maar gelukkig ook gemakkelijk uit te vlakken door te opteren voor de GT- in plaats van de Sport-stand, waarbij alles wat soepeler en rustiger verloopt. In de Corsa-stand gedragen motor en versnellingsbak zich als die van een racewagen en moet je je aandacht erbij houden, omdat dan ook het ESP (bijna volledig) uitgeschakeld is.

Just like Belgium

Tijdens onze testrit, die plaatsvond bij aangename temperaturen van rond de 17 graden op de nog licht vochtige wegen rond Modena, werd duidelijk dat de staat van het asfalt niet alleen in ons land te wensen overlaat. De winterbanden van de testwagen hadden het niet onder de markt om grip te vinden en de ophanging met dubbele draagarmen voor- en achteraan werd echt wel op de proef gesteld om de vier wielen het contact met de grond niet te laten verliezen.

Maar zelfs in die uitdagende omstandigheden stuurt de MC20 opmerkelijk nauwkeurig en helpt de feedback van de stuurinrichting om te anticiperen op veranderingen in het wegdek. Het onderstel en de hele auto waren op de B-wegen rond Modena erg beweeglijk en wie dat wil kan hem met licht onderstuur dat evolueert naar controleerbaar overstuur de bocht laten doorgaan en zo de staart van de MC20 laten kwispelen.  De prestaties van de MC20 zijn die van de supercars waar hij zich mee wil meten, zoals de Lamborghini Huracán en Audi R8, beiden met de gekende V10. Ook de McLaren Artura en de hybride Ferrari 296 GTB kunnen als concurrenten gezien worden. Met een topsnelheid van 326 km/h en een 0-100 sprint in 2,88 seconden heeft de MC20 alvast alles in huis om de concurrentie met die andere aandachtstrekkers aan te gaan.

Alleen vooruitkijken

In tegenstelling tot het zicht naar voren en opzij is dat naar achteren zo goed als onbestaand. Daarom voorzag Maserati een digitale binnenspiegel die de beelden van een achteraan gemonteerde camera toont. Die spiegel vraagt altijd even aanpassing van je ogen omwille van een ander dieptezicht dan bij een echte spiegel. Je kan die camerabeelden trouwens met een druk op de knop omzetten naar een klassieke spiegel, maar dan is het zicht naar achteren eigenlijk onbestaand. Manoeuvreren is kinderspel met dank aan de achteruitrijcamera en de knappe buitenspiegels geven niet alleen een prachtig zicht op de luchtinlaten links en rechts voor de achterwielen maar ook op het achteropkomende verkeer.

In goed gezelschap


Door het Maserati Fuoriserie-programma kan je je MC20 helemaal op maat samenstellen met een uitgebreide keuze aan materialen voor het interieur en het koetswerk. Zonder in de optie- of accessoirelijst te grasduinen moet je wel rekenen op een basisprijs van € 223.200. Daarmee speelt hij in de categorie van de Lamborghini Huracán (€ 197.897 tot € 248.716), de Audi R8 V10 Performance (€218.240), de McLaren Artura (€232.706) en zelfs de Ferrari 296 GTB (€ 264.737). Maserati vermeldt trouwens dat in de aankoopprijs van een MC20 drie onderhoudsbeurten inbegrepen zijn.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.