Suzuki-noodoproepsysteem bepaalt hoe ernstig het ongeluk is?
Hoewel noodoproepsystemen al langer aanwezig zijn op auto’s, zijn ze nog steeds zeer zeldzaam op motorfietsen. Afgezien van aftermarketsystemen zoals Help Connect van Bosch, biedt alleen BMW momenteel een systeem dat door op de motor geïnstalleerde sensoren een val kan detecteren en automatisch om hulp kan vragen. Volgens de laatste octrooiaanvragen die door Suzuki zijn ingediend, lijkt het erop dat de Japanse fabrikant ook bezig is met de ontwikkeling van een soortgelijk, maar complexer systeem. Dat registreert niet alleen de val, maar kan ook de ernst van het ongeval beoordelen. Dit zou gebeuren met behulp van sensoren die niet alleen op de motorfiets, maar ook op de kleding van de rijder zijn aangebracht.
Hoe dan?
Met behulp van in de laarzen geplaatste gewichtssensoren zou bijvoorbeeld het risico van verwondingen kunnen worden berekend in relatie tot de positie van de rijder en de motorfiets. In de praktijk zou het risico lager zijn als de motorfiets ligt en de bestuurder staat, of hoger als de motorfiets en de bestuurder liggen. Ook als de motorfiets en de bestuurder ver uit elkaar staan, kan de kans op ernstig letsel (en dus de noodzaak van onmiddellijke hulp) veel groter zijn. Uiteraard zou een dergelijk systeem de berijder verplichten specifieke kleding te dragen of in ieder geval altijd sensoren bij zich te hebben die nodig zijn om met de motorfiets te communiceren. Misschien zou de sleutel van het keyless-systeem kunnen volstaan. Het idee lijkt interessant, maar het moet blijken of de octrooien tot iets concreets zullen leiden.