Test Alpine A110 R: Radicale racerakker 

Alpine bouwt alleen sportieve auto’s, maar met de A110 R, de meest radicale variant van de A110-sportcoupé, gaat het Franse merk echt de ultrasportieve toer op. De R is het topmodel van het gamma en trekt resoluut de circuitkaart.

Topversie

Iedereen die ooit achter het stuur van een Alpine A110 kroop, werd onmiddellijk fan van die Franse sportwagen. Terwijl de standaardvariant met 252 pk al voor heel wat rijplezier zorgt, de 48 pk krachtigere GT een perfect dagelijks bruikbare allrounder is en de even krachtige maar anders afgestelde S zich ontpopt tot een nog sportievere variant van de A110, tapt deze R-topversie uit het sportiefste vaatje dat Alpine in huis heeft. Zowel qua aankleding, bouw, prestaties als qua prijs is dit de meest exclusieve auto van het Franse merk.

Extra licht gewicht, full size prestaties

Meer euro’s voor minder kilo’s. Dat kan je wel stellen bij de A110 R, een genummerde maar niet beperkte reeks van de A110 die minimaal € 105.000 moet kosten, zonder de € 6.050 voor de exclusieve Matt Racing Blue-kleur die ook de Formule 1-auto’s van Alpine siert. Alpine wist het gewicht van de A110 R ten opzichte van de S nog met 34 kg te doen zakken, tot 1.082 kg rijklaar, zonder bestuurder.

Velgen uit koolstofvezel

Het deed dat door doorgedreven gebruik te maken van koolstofvezel. Het materiaal werd gebruikt voor de zijschorten, diffuser, voorskirt en spoiler achterop, maar ook voor de kuipstoelen, afdekplaat boven de motorruimte en het kofferdeksel vooraan. Ook de velgen, die voor- en achteraan een ander design hebben en samen 12,5 kg minder wegen dan die van de S, zijn volledig uit koolstofvezel gemaakt en kosten ongetwijfeld stukken van mensen, al kon of wilde niemand van Alpine ons precies vertellen wat de prijs precies was.

Aandrijflijn ongewijzigd

Aan de motor en de versnellingsbak veranderde Alpine niets. Het gaat dus nog steeds om dezelfde viercilinder van 1,8 liter met 300 pk en 340 Nm die ook de A110 GT en S aandrijft. Net als bij die twee gebruikt Alpine een met vaste schakellepels aan het stuur ook manueel te bedienen zeventrapsautomaat met dubbele koppeling om koppel en vermogen naar de achterwielen te versassen. De prestaties zijn door de gewijzigde aerodynamica en het lagere gewicht echter nog indrukwekkender, met een 0 naar 100-sprintje in niet meer dan 3,9 seconden. Dat is niet alleen een record voor Alpine, maar bovendien precies even snel als de weliswaar een stuk zwaardere Porsche 718 Cayman GT4 met 420 pk en zes cilinders.

Altijd op semislicks

De A110 R staat per definitie op Michelin Pilot Sport Cup 2-semislicks van 18 duim die vooraan smaller zijn dan achteraan. Zoals altijd met dergelijke supersportbanden is het oppassen geblazen als het nat ligt. Gelukkig was dat tijdens onze test op het circuit van Jarama, in de buurt van Madrid, niet het geval. Het is precies daar dat de A110 R echt op zijn best is. In zijn biotoop op een afgesloten omloop ontpopt hij zich tot een echte pretmachine die heel direct, nauwkeurig en snel reageert op de input van het licht aanvoelende stuur. In de Sport-stand met de wat toegeeflijker ingestelde rijhulpsystemen actief gedraagt hij zich zeer neutraal en vergevingsgezind en voel je de stabiliteitscontrole ook amper of niet ingrijpen. Wanneer in Race alle rijhulpsystemen uitgeschakeld worden vertoont hij een eerder onderstuurd karakter dat als je er echt naar op zoek gaat ook omgeturnd kan worden tot een mooi controleerbaar overstuur. De grip van de Michelins op circuit is echt uitstekend en de auto gaat bijna niet aan het schuiven, zelfs niet als je de bocht te snel aansnijdt. Het fijne is dat het lage gewicht in combinatie met de 300 pk voor flitsende prestaties zorgt, maar dat je echter nooit het gevoel krijgt de boel niet onder controle te hebben. De A110 R boezemt zijn bestuurder vertrouwen in en is nooit verraderlijk, met dank aan het perfecte evenwicht dat de onderstelingenieurs hebben gevonden voor deze radicale versie.

Bochtenpikken

Ook op de openbare weg is de A110 R bruikbaar. Logischerwijs valt er in druk verkeer weinig genot te puren uit de wat hardere ophanging, de strak zittende zespuntsgordels en de sportieve inborst van dit model, maar wanneer het verkeer wijkt en er zich bochten aandienen, ontpopt deze Alpine zich ook daar als een echt fijne rijdersauto zoals er vandaag zo goed als geen andere meer worden gemaakt. Hij bijt zich vast in de bochten, trekt zich er met hopen grip uit op gang en biedt altijd een gevoel van controle. Ook de remmen zijn perfect opgewassen tegen hun taak en hebben geen moeite om dit lichtgewicht ook na talloze zware vertragingsmanoeuvres tot stilstand te brengen.

Conclusie

Terwijl de A110 S perfect was voor de openbare weg maar ook bruikbaar op het circuit, is deze A110 R precies het omgekeerde. Zijn biotoop is het racecircuit, maar wie zijn rechtervoet onder controle kan houden kan hem ook op de openbare weg gebruiken. In ieder geval is duivels plezier verzekerd aan het stuur van deze pretraket. Wie er eentje wil bestellen, zal wel geduld moeten oefenen want de hele A110-productie voor 2023 is uitverkocht.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.