Test: Bentley Bentayga Hybrid First Edition: Excuus voor overdaad

Ook voor Bentley geldt de noodzaak om de CO2-uitstoot terug te dringen. Dat gebeurt ook in Crewe door elektrificatie. In eerste instantie gaat het dan om plug-inhybrides zoals de vernieuwde Bentayga. Met minder uitstoot maar dezelfde luxueuze overdaad moet de eigenaar met deze Bentley minder van zijn centen aan de fiscus afstaan.

Geen V8 of W12, maar een… V6

De Bentayga is samen met de nóg grotere en nóg prestigieuzere Rolls-Royce Cullinan het summum van SUV-luxe. De mega-SUV uit Crewe werd in 2015 op de markt gebracht en kreeg in 2020 een flinke update, met nieuwe koetswerkelementen en als opvallendste wijziging de elliptische achterlichten. Daarnaast pakt hij ook uit met een geüpdatet infotainmentsysteem dat echter nog steeds met een relatief klein scherm (10,9 duim) werkt, maar wel helemaal bij de tijd is. Het bijzonderste is natuurlijk zijn plug-inhybride aandrijflijn. Die laat de V8 of W12 van de andere Bentayga-uitvoeringen voor wat het is en gebruikt een 3 liter grote V6 TFSI met 340 pk en 450 Nm, de eerste V6 ooit in een auto van het merk.

40 km elektrisch rijden

Die V6 werkt samen met een elektromotor met 94 kW (128 pk) en 350 Nm en biedt zo een gecombineerd vermogen van 449 pk en 700 Nm aan koppel. Het gaat hier om dezelfde combinatie als in de Porsche Cayenne Hybrid of de Audi Q7 TFSI e. De batterij is een flinke 17,3 kWh groot. Volgens de technische gegevens van Bentley raak je met elektropower alleen 40 km ver, al gaf onze testwagen met volle batterij wel een afstand van 53 km aan. Toch lijkt de aangekondigde 40 km best realistisch, al hangt veel af van je rijstijl. Hoe dan ook rij je de batterij altijd veel te snel leeg, een groter elektrisch rijbereik zou dus erg welkom zijn.

Soepel eerder dan sportief

449 pk en 700 Nm, dat klinkt veelbelovend voor de prestaties, zou je denken. Maar we mogen ook niet vergeten dat deze Bentayga met zijn leeggewicht van 2.645 kg meer dan twee keer zo zwaar is als een Volkswagen Polo. De kilo’s voel je in de bochten en de prestaties lijken – hoewel absoluut gezien uitstekend, met een acceleratie vanuit stilstand naar honderd km/u in 5,5 seconden en een topsnelheid van 254 km/u – niet zo indrukwekkend als in andere auto’s met een vergelijkbaar vermogen. Wat wel indrukwekkend is, is de soepelheid waarmee de aandrijflijn van elektrisch op benzine en terug overschakelt. Het leukst is deze Hybrid dan ook wanneer je hem zuiver op koppel rijdt en met een rustige rijstijl geniet van het comfort en de weldaden van alle luxesnufjes in het interieur.

Hoe zit het met het verbruik?

Heeft de hybridisering ook resultaat opgeleverd voor het verbruik? Want daar is het natuurlijk om te doen als je een batterij en elektromotor aan je verbrandingsmotor koppelt. Welja, al is het resultaat niet zo straf als bij wat modalere plug-inhybrides. Na onze testafstand van 477 km noteerden we een gemiddeld elektriciteitsverbruik van 7,6 kWh/100 km en 8,8 l/100 km aan benzine. Dat is best redelijk voor een 2,6 ton zware SUV maar niet van dien aard dat groene jongens je meteen gaan toejuichen als je met een plug-in van Bentley aankomt. Maar goed, dat zullen ze ook niet doen wanneer je binnen enkele jaren met een volledig elektrisch exemplaar van dat merk rijdt.

Stilste Bentley ooit

De stilte aan boord is indrukwekkend. De V6 klinkt oké maar veel minder geraffineerd dan de V8 of zeker de W12, maar het is vooral wanneer hij zuiver elektrisch rijdt (tot 135 km/u) dat de Hybrid zich (samen met de plug-in hybride Flying Spur) ontpopt tot de stilste Bentley ooit. Op die momenten besef je dat een elektrische toekomst eigenlijk perfect bij Bentley past, omdat het ongeëvenaarde comfort voor een groot deel ook voortkomt uit het (gebrek aan) lawaai. Dat de luidsprekers een tegenfrequentie afspelen voor alle achtergrondgeluid maakt het interieur nog stiller en zorgt er, nog meer dan zonder die voorziening, voor dat rijden met een Bentayga aanvoelt als het zich voortbewegen in een cocon, afgesloten van de grote, boze buitenwereld.

Extreem geraffineerd

Hoewel zijn aandrijflijn dezelfde is als die van de Porsche Cayenne en Audi Q7 plug-inhybrides is de Bentayga niet met die twee te vergelijken. Zo is de Porsche sportiever qua inborst en minder exclusief, terwijl dat laatste nog veel meer geldt voor de Audi Q7. De Bentayga onderscheidt zich van de andere modellen met dezelfde aandrijving door zijn status en extreme raffinement, dat door geen enkele andere constructeur, met uitzondering van Rolls-Royce, geëvenaard wordt.

Vijfsterrenhotel

Het raffinement en de klasse spatten gewoon van de Bentayga af, en al helemaal in het interieur. Daar doet de overdaad aan chroom (echt metaal, geen blinkend plastic), dik tapijt en het mooiste, soepele leder (5 standaardkleuren, 10 ‘extended’) in combinatie met een oneindig gamma aan lakkleuren (7 standaard, 56 ‘extended’ en een onbeperkt aantal ‘bespoke’-kleuren) en houtafwerkingen (8 soorten) denken aan het universum van vijf sterren-boetiekhotels. Daartegenover lijken viersterrenhotels (of auto’s als de Audi Q7 of zelfs de Porsche Cayenne) dan ook vrij banaal. Ook de Naim-hifi is een voorbeeld dat je doet beseffen dat wat andere merken als premium-audiosystemen verkopen in een andere klasse spelen dan wat Bentley in samenwerking met deze specialist aanbiedt.

Wie kiest de Hybrid?

Die exclusiviteit en uitstraling heeft natuurlijk een prijs. € 201.123 inclusief btw in het geval van een standaard Bentayga Hybrid en € 243.734 voor onze First Edition-testauto. Wie dat erg veel vindt, heeft overschot van gelijk. Maar wie dat té veel vindt, behoort niet tot de doelgroep van deze luxe-SUV, waarvan de kopers zich niet moeten afvragen hoeveel iets kost. En in die zin is het dan ook meer een soort geste of gebaar van goodwill wanneer een Bentayga-koper voor de Hybrid opteert in plaats van voor de V8 of W12.
Hoewel hij of zij zich die andere versies ongetwijfeld evengoed kan permitteren, kiest hij voor de plug-in om aan te tonen dat het terugdringen van de uitstoot ook voor hem of haar belangrijk is. Dat die uitstoot verminderd kan worden zonder toegevingen te moeten doen aan raffinement, comfort of uitstraling en met een lagere verkeersbelasting is dan mooi meegenomen.

Leren parkeren

De Bentayga is een kloeke 5,12 meter lang, 2,22 meter breed en 1,99 meter hoog. Dat je met zo’n gevaarte moeilijk uit de voeten kan in ondergrondse parkeergarages bleek tijdens onze testperiode, al is het koetswerk best overzichtelijk, helpen de camera’s rondom je bij het manoeuvreren en kan de auto zich ook zelf parkeren. De koffer van de Hybrid is door de inplanting van de batterij met 479 liter (387 liter in de vierzitsversie) een stuk kleiner dan in de V8 of W12, maar blijft praktisch bruikbaar. De brandstoftank kan 75 liter bevatten.

Conclusie

Zouden wij voor de Bentayga Hybrid gaan als we het budget hadden voor een Bentley? Neen, omdat de fiscale lasten op dat prijsniveau geen rol meer spelen en de beleving aan boord van de V8 of W12 nog een stuk groter is. Maar ook die Bentayga V8 of W12 zou niet onze voorkeur wegdragen. Hoe goed ze ook zijn, het blijven loeizware SUV’s die qua rijervaring niet kunnen tippen aan wat de Flying Spur kan bieden. Wij zouden dus voor de limo gaan en de SUV links laten liggen.
De Bentley Bentayga Hybrid is Bentley’s eerste stap in de richting van de volledig elektrificatie van het gamma. De eerste volledig elektrische auto van het merk komt er in 2026 aan. Intussen tonen de plug-in hybride varianten van de Flying Spur en deze Bentayga dat ook een geëlektrificeerde Bentley een echte Bentley blijft.

Tekst: Stijn Blanckaert

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.