Test: BMW K 1600 GT / GTL / B / Grand America

BMW verfriste kort voor de jaarwisseling z’n reisgerichte vlaggenschip, de K 1600, in al z’n versies. Naast een Euro5-badge kreeg de hele familie ook een nieuw elektronisch motormanagementsysteem, een gigantisch 10,25-duims TFT-scherm, de nieuwe generatie ESA-vering, (adaptieve) ledverlichting,… Genoeg updates om een selectie journalisten richting Malaga te verschepen om de nieuwe oppertoerder aan de tandwielen te voelen.

Er moet me even iets van ‘t hart: tot m’n scha en schande had ik nooit eerder met de K 1600 gereden. Nochtans was daar ruim voldoende kans toe geweest, want deze mastodont werd ruim een decennium geleden al in de markt gezet door BMW. De K 1300 GT vierpitter moest plaats ruimen en de K 1600 GT kwam het gat in het touringgamma meteen stevig dichtfietsen. Niet veel later volgde al een nóg rijkelijker uitgedoste K 1600 GTL. In 2017 zwol de familie aan met twee Amerikaanse telgen: de K 1600 B – ‘B’ voor Bagger, op z’n Engels – en de K 1600 Grand America.

Die laatste twee zijn in wezen dezelfde motorfietsen als de GT en de GTL, op vijf belangrijke verschillen na. Het windscherm (kleiner en ‘gerookt’), het stuur, het zadel, de toevoeging van treeplanken en het afwijkende subframe achterop (afhangend, voor de ‘bagger’-look). De motor, het (hoofd)frame, alle elektronica en de Dynamic ESA-ophanging zijn op alle telgen identiek. De GTL is gewoon de opgedirkte versie van de GT en de Grand America is de beter uitgedoste versie van de Bagger.

Krachtwinst

Vijf jaar later heeft de voltallige K 1600-familie de Euro5-bijl overleefd, en oogt ze frisser dan ooit. Echt verwonderen hoeft dat niet, want als er één motormerk kan bogen op ervaring met zescilinders, dan wel de dames en heren uit Beieren: de nauwe band tussen de vier- en tweewielerafdeling van BMW heeft de Motorrad-tak daarbij allerminst windeieren gelegd. Meer nog, niet enkel is deze zespitter door de EU5-normering gedarteld, hij heeft aan kracht gewonnen in plaats van verloren. Zo presteert de zes-in-lijn nu 180 Nm in plaats van 175 Nm bij 5.250 tpm én perst het machtige blok er nog steeds 160 pk uit. Die paarden worden overigens 1.000 toeren eerder de stal uit gezweept dan voorheen (bij 6.750 tpm, in plaats van 7.750 tpm op z’n voorganger). 

D(r)eun

Samen met de nieuwe stempel in z’n paspoort, rolt elke K 1600 nu ook de fabriek uit met MSR ( een systeem dat voorkomt dat het wiel blokkeert bij abrupt afschakelen). Verder is er een verbeterde versie van BMW’s Dynamic ESA – die de demping aanpast naargelang de rijmodus en belading – adaptieve ledverlichting, en het 10,25 duims TFT-scherm met connectiviteitsmogelijkheden dat je nog kan kennen van op de meest recente RT. Connectiviteit betekent ook dat je mobieltje het best in de buurt kan zijn; daarvoor hebben de Duitsers een waterdicht, verlucht én van USB-laadpunt voorzien opbergvak voorzien bovenop het dashboard en veilig achter het windscherm verborgen.

Mooi zo. Op de GTL en de Grand America – respectievelijk de overtreffende trap van de GT en de B – is ook de audio-installatie standaard en volledig vernieuwd. Maar eigenlijk zit de beste d(r)eun verscholen achter de startknop. Samen met de indrukwekkende ‘tablet’ voor je neus, komt immers ook de fenomenale zescilinder tot leven. Had Lynyrd Skynyrd met z’n pas op de versterkers ingezette Simple Man m’n nekhaar al in de juiste richting gestuwd, dan komt ‘t helemaal recht te staan door ‘t monotone gehuil uit het vooronder. Een korte twist aan het gas, een zware ronk en wat naverbranding in de pot, en ook de pels op m’n armen moet eraan geloven. Allejezus, wat een soundtrack.

Potige kereltjes

Eenmaal aan de rol voelen de K 1600’s bijlange na zo zwaar niet meer als bij stapvoets manoeuvreren. Toegegeven, ‘t is even wennen aan de massa in beweging als je stapvoets een helling oprijdt, of ‘m om het eerste rondpunt moet krullen. Maar vanaf de eerste millimeter afrol op de gashendel zoemt de K zo soepel als maar kan van de plaats, laat hij zich met één hand op elke gewenste hellingshoek brengen en vlakt de ESA elke put of bult uit tot een lichte deining. Een quasi instant gevoel van vertrouwen dat je even doet vergeten dat je met bijna een half ton onderweg bent, maar dat hou je best wel in het achterhoofd. Want hoe verleidelijk ‘t ook is om de K op te poken; als je iets te voortvarend de bocht in duikt, wil de massa wel nog steeds naar de buitenkant van de bocht. Gelukkig is ook het hele elektronische vangnet van de partij, presteren de remmen uitstekend en komen we nooit echt helemaal in de problemen. 

Voordeel van de massa

Een korte passage over de snelweg maakte enkele zaken klaar als een klontje. Eén: het blok is onvermoeibaar, en heeft overschot aan vermogen en koppel bij elk toerental – waanzinnig hoe hard deze knaap op van helemaal onderin tot tegen de begrenzer blijft sleuren. Moeiteloos. Twee: het windscherm is middels een por van je linkerduim traploos en elektrisch te verstellen, én zet je niet enkel gevoelsmatig uit de wind. Er wordt – mede dankzij ‘t brede kuipwerk, uiteraard – een soort windvrije bubbel rond de rijder opgetrokken, waarin je mits wat extra volume perfect naar je radio of afspeellijsten kan luisteren. Ook op het korte, gerookte schermpje van de B en bij 120 km/u overigens, waarvoor hulde. Tot slot valt ook op hoe stabiel de K blijft; zelfs als een stevige zeebries ons normaal naar een ander rijvak had getoeterd, geeft deze machine geen krimp. Het voordeel van de massa.

Gran Turismo

Ik grijp na het schieten van wat plaatjes naar de sleutels van één van de lichtere machines in het pak: de GT is de versie waarop ik de kwiekste kilometers van de test zal afmalen. Mooi rechtop in het zadel, achter een groter windscherm – da’s een stuk actiever om de bergsecties mee aan te vallen. Ook de voorrijder heeft ‘t opgedroogde wegdek gezien, want het tempo gaat meteen flink de hoogte in. Net zoals m’n mondhoeken, trouwens. Als er gepookt moet, weet de zespitter onderin wel raad. Wat rest is de motor mooi rechtop richting bocht loodsen, flink aanremmen, ‘m met een lichte impuls op hellingshoek brengen, en vooral niet te vroeg op het gas gaan. En vervolgens breed grijnzend genieten van het gehuil van onderin, tot het landschap in warpsnelheid aan je voorbij flitst. 

Conclusie

Met die waanzinnige soundtrack en de scheepslading aan vermogen en koppel, is het verdraaide lastig om niet als een dolleman op het gas te gaan en de bochten aan te vallen alsof je leven ervan af hangt. ‘t Is een kwestie van mindset: het kàn in principe, maar het moet niet. Overschot aan power als een geruststelling, een buffer. Want als er één ding is dat deze K 1600’s geweldig doen, dan is het rustig toeren. Boterzacht op ‘t gas, mooi rechtop (achterover gekanteld) in het zadel. Afgesneden van de rijwind, in alle luxe, met een elektronisch veringpakket dat je elke oneffenheid wegfiltert tot een lichte deining. Het gevoel van een opblaasbootje op een rustige oceaan, lekker dobberen en genieten van de rust om je heen. Voor duizenden kilometers aan een stuk als ‘t moet. Een rustig deuntje van je favoriete playlist op de achtergrond. Al is er wel één maar: je kan bovengenoemd overschot of die buffer het best ook op je bankrekening hebben, want je telt minstens 27 K neer voor je nieuwe K 1600…

Technische gegevens

Motor: 4-takt zescilinder-in-lijn, olie/watergekoeld, vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud: 1.649 cc
Maximumvermogen: 160 pk (118 kW) bij 6.750 omw/min
Maximumkoppel: 180 Nm bij 5.250 tpm
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Eindaandrijving: cardanas
Frame: perimeter aluminium, motor met dragende functie
Voorwielophanging: BMW Motorrad Duolever
Achtervering: achterbrug van gegoten aluminium met BMW Motorrad paralever
Voorrem: Dubbele schijf, 320 mm diameter, vaste remklauw met 4 zuigers, BMW Motorrad ABS Pro Integral
Achterrem: enkele schijf, diameter 320 mm, 2-zuiger remklauw, ABS Pro Integral BMW Motorrad
Zithoogte: 810/830 mm (K1600GT), 750 mm (K1600GTL/B/GA)
Rijklaar gewicht: 343 kg (K1600GT), 358 kg (K1600GTL), 344 kg (K1600B), 367 kg (K1600GA)
Brandstoftank: 26,5 liter
Prijs incl. BTW België: vanaf € 27.080 (K1600GT), € 29.280 (K1600GTL), € 27.130 (K1600B) en € 30.775 (K1600GA)

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.