Test BMW X7 xDrive40d: Dikke diesel 

Hoe politiek incorrect ook, kilometers verslinden met een enorme luxe-SUV als de BMW X7 met in het vooronder een dikke zescilinder-diesel, is en blijft een waar genot.

Facelift

Het is intussen één jaar geleden dat BMW de facelift van de X7 aan de wereldpers voorstelde. Die behield daarbij zijn enorme en karikaturale grille, maar op de een of andere manier raak je aan alles gewend, en dus ook aan die enorme bek. Bij de facelift werd het front verder ingrijpend aangepast en werden de conventionele koplampen van de eerste X7-generatie op de nieuwe vervangen door een in twee lagen verdeeld geheel, met smalle led-dagrijlichten bovenaan en verdonkerde led-matrixkoplampen eronder.

Achteruitrijassistent

Ook de voorbumper werd herwerkt. Achterin zijn de veranderingen beperkter, met aangepaste 3D-lichtunits. De buitenafmetingen van deze kolos blijven even indrukwekkend, meteen een van de nadelen van de X7, want ondanks de talloze en handige parkeerhulpmiddelen (met een pluim voor de automatische achteruitrijassistent die op dit moment nog steeds het privilege van BMW is) is het niet evident om de X7 in nauwe parkeerplaatsjes te wurmen of in ondergrondse parkings zonder velgschade de randen van de in- en uitritten te vermijden.

Überkrachtige zescilinder 

De X7 is niet in de eerste plaats ontworpen voor onze markt, maar wel voor groeimarkten als China, het Midden-Oosten en de Verenigde Staten. Die zijn nog steeds wild van 5,18 meter lange, 1,83 meter hoge en 2,22 meter brede SUV’s die de status van de bestuurder ervan onderstrepen. In die landen zijn dieselmotoren nooit populair geweest, bij ons wel, maar iedereen weet dat sinds 2015 en het fameuze dieselgate-schandaal de zwanenzang van de zelfontbrander is ingezet. Te vroeg, als u het ons vraagt, want wat een heerlijke krachtbron is de drieliter-zescilinder van deze xDrive40d met zijn gecombineerde output van 352 pk en niet minder dan 720 Nm, met dank aan een 48 volt-mild hybride ondersteuning door middel van een startgenerator die 12 pk en 200 Nm toevoegt aan de 340 pk en 700 Nm van de verbrandingsmotor.

Romig raffinement

De romigheid, het raffinement, en de heerlijke klank van de zescilinder maken indruk, net als de prestaties, die met de hulp van de uitstekende achttrapsautomaat moeiteloos geleverd worden. In 5,9 seconden van 0 naar 100 accelereren met zeven volwassenen aan boord en doorgaan tot 245 km/h zonder in het interieur je stem te moeten verheffen om gehoord te worden: het blijft telkens weer indrukwekkend om te weten dat het kan, ook al zet de X7 door zijn zwaarlijvigheid, met een leeggewicht van 2.565 kg, bepaald niet aan tot een sportieve rijstijl. Daarenboven bleek tijdens onze testweek, waarbij we twee lange trajecten met vijf volwassenen aan boord en een volgestouwde koffer aflegden, dat ons verbruik van 7,9 l/100 km perfect overeenstemt met wat de WLTP-norm opgeeft: 7,7 tot 8,6 l/100 km. Dat is zelfs minder dan de 8,6 l/100 km we in 2019 verstookten met de 30d van 265 pk, die intussen uit het gamma verdween.

Goede klant voor de fiscus

Het WLTP-normverbruik van de X7 xDrive40d stemt overeen met een CO2-uitstoot van 203 tot 225 g/km, waardoor de fiscus een goede klant heeft aan deze dikke diesel, met een BIV van € 3.663,7 en een jaarlijkse verkeersbelasting van € 1.222,17 in Vlaanderen (€ 4.957 en € 931,52 in Brussel), maar dat is niet echt een verrassing en ook geen dealbreaker voor wie € 101.800 kan besteden aan de standaarduitvoering van deze grote SUV.

Nieuwe cockpit

Binnenin werd de X7 bij de facelift getrakteerd op een nieuw dashboard en een nieuwe centrale console. Net als de andere recente modellen van het merk kreeg hij de nieuwe cockpit met het brede, glazen scherm en het uitstekende nieuwe BMW Operating System 8 dat – dank u, BMW – ondanks het gebruik van aanraaktechnologie voor het scherm nog steeds over de uitstekende iDrive-controller beschikt die het selecteren van de verschillende functies in de talloze menu’s echt vergemakkelijkt tijdens het rijden. De klassieke pook van de automaat werd ook hier vervangen door een compacte schakelaar. Daardoor wordt de optie om voor de € 780 kostende CraftedClarity-kristalafwerking te kiezen een stuk minder interessant, aangezien de kristallen pook nu niet meer dan een kristallen schakelaartje wordt en voor het overige enkel de iDrive-controller en de startknop in glas afgewerkt zijn.

Airco met… vijf zones!

Het plaatsaanbod blijft even indrukwekkend als voorheen. De X7 is altijd voorzien van zeven plaatsen en zelfs op de derde rij kunnen volwassenen, eenmaal ze met wat moeite ingestapt zijn, comfortabel zitten, al moeten de personen op rij twee dan een beetje van hun vorstelijke beenruimte afstaan door hun stoelen naar voren te schuiven. Onze testwagen beschikte zelfs over een aparte bediening voor de airco voor de twee achterste inzittenden, waardoor er in totaal vijf zones zijn voor de airco (optie van € 1.010).

Prijzen

BMW positioneert de X7 aan de top van het SUV-gamma en vraagt er ook de nodige euro’s voor. Terwijl de xDrive30d in 2019 nog een instapprijs van € 88.800 had, is dat vandaag niet meer dan een utopie. Zoals reeds gezegd, verwacht BMW voor de (enige) overblijvende X7 diesel nu minimaal € 101.800 en is ook de ‘goedkoopste’ X7, de xDrive40i, met € 96.450 flink duurder geworden dan een paar jaar geleden. Onze werkelijk schitterend uitgeruste testwagen torste een prijskaartje van € 132.440. Het is duidelijk dat deze auto, hoe goed hij ook is, alleen weggelegd is voor de happy few.

Conclusie

Elke keer we in een BMW met de zescilinder-diesel stappen, doet het een beetje pijn om te weten dat dit mogelijk de laatste keer zal zijn. Lepel die heerlijke krachtbron in een indrukwekkend ruime, comfortabele en gesofisticeerde auto als de X7 en het is helemaal feest. Maar terwijl je rijdt, besef je voortdurend dat je met die auto laag scoort op de schaal van politieke correctheid, en dat is vandaag voor velen – jammer genoeg – vaak belangrijker dan het plezier dat je aan iets beleeft. Niettemin: een droom van een auto, deze X7.

Tekst: Stijn Blanckaert

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.