Test: Hoe goed werkt de Kymco CV3 in de winter?

Of je het nu niks vindt of in de markt bent voor een driewielige scooter, het concept heeft zijn nut al bewezen. Piaggio begon er jaren geleden mee, Peugeot, Yamaha en enkele andere kleine merken volgden. Kymco heeft met de CV3 de eerste tweecilinder voor dit type scooter. Hij mag gereden worden met een rijbewijs B en het is de krachtigste op de markt. Wij nemen de CV3 mee op wintertest. Hoe gaat die om met vriestemperaturen, gladde wegen en (warmte)comfort?

Sterkste driewielerscooter op de markt

Kymco is al enkele jaren aan de slag met de CV3, ofte Concept Vehicle 3. In 2017 verschenen de Taiwanezen al met een studie van het model op de EICMA in Milaan. Kymco gaat met de CV3 voor de sterkste, best uitgeruste en technologisch meest hoogstaande machine. Met dat in het achterhoofd en twee wielen onder zijn (voor)hoofd lijkt het ons dan ook dé ideale wintermachine. Op een zonnige maar steenkoude dag – met vriestemperaturen – trekken we eropuit met Kymco’s sterkste.

Focus op touring

Kymco focust met de CV3 op het toer-aspect van de machine, in plaats van stedelijke mobiliteit zoals zijn concurrenten. Dat komt niet alleen door de 51 pk en 52 Nm sterke tweecilinder van de AK 550, die de machine een topsnelheid geeft van – hou je vast – 172 km/u, maar ook door een rijke elektronica-uitrusting. Twee rijmodi, cruisecontrol, handvatverwarming, keyless systeem,… Alles zit erop en eraan, want dan hebben we het nog niet over een instelbare ruggensteun voor de rijder en een vast exemplaar voor de passagier, het in hoek verstelbare 6 inch tft-scherm met Noodoe-navigatie of de veerblokkering vooraan bij stilstand. Kijken we onderhuids, waar in dit geval interessantste techniek schuilt, dan zien we een aluminium frame en een slim, puur mechanisch voorwielophangingssysteem.

Mentale aspect

Die twee wielen vooraan zijn natuurlijk de hoofdreden om des winters met de CV3 op pad te gaan. Je hebt in theorie veel meer grip, hoewel je daar moeilijk een percentage op kunt plakken, en die zekerheid voel je ook tijdens het rijden. Als het al niet aan de grip van de banden ligt, dan mag je ook het mentale aspect niet vergeten. Je wéét dat je bijna niet onderuit kan gaan, dus durf je vochtige of gladde bochten ook even vlot nemen als ware het droog. En als je dat dan doet, geeft de CV3 geen krimp. De voortrein is rotsvast en geeft je exact wat je nodig hebt bij winterse omstandigheden: vertrouwen.

Geen tractiecontrole

Ook qua comfort valt er niets te klagen. De zitpositie is aangenaam, de handvatverwarming werkt zoals het hoort en je zit bijna volledig uit de wind door het brede front en grote windscherm. Zelfs bij vriestemperaturen hebben we het nog steeds aangenaam warm, mits de juiste kledij uiteraard. Er zijn echter twee dingen die ons storen. Ten eerste – en da’s de belangrijkste – heeft de CV3 geen tractiecontrole. Een bewuste keuze van Kymco, want op andere scooters in het gamma met een minder krachtige motor zit het wel. Je mist die tractiecontrole normaal gezien niet op een scooter… tenzij die meer dan 50 pk heeft en de wegen glad zijn. Het resultaat is dat je dankzij de twee voorwielen hard de bocht in gaat, en er zachtjes uit accelereert omdat je geen zwieper wilt maken. Mét tractiecontrole zou je ontiegelijk hard kunnen rijden met de CV3 bij dit soort omstandigheden.

Geslaagd als wintermachine?

Een tweede minpunt is het gebrek aan gevoel in de remmen en de gasaanname. Bij de remmen gebeurt er eerst weinig en dan plots heel veel. Niet zo aangenaam als de wegen glad liggen. In het geval van de gasreactie is het een aan/uit-verhaal. Dat verhoogt de sportieve beleving, maar had je graag wat soepeler gehad tijdens een winterse rit.
Toch wegen de minpunten niet op tegen de griprijke voorwielen en het grote comfort van de Kymco CV3. Door die twee eigenschappen is het een ideale winterscooter, waar je dankzij de sterke tweecilinder zelfs heel wat rijplezier mee kunt beleven.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.