Test: Met de 2021 Honda GL1800 GoldWing over de hoogste pas van Europa
Uitdagingen zijn er om aangegaan te worden. Met een oude XT naar Dakar? Staat op de planning. Met een 125cc op circuit? Been there, done that. En met een Gold Wing over de hoogste pas van Europa? Check. We reden zopas met de 2021 Honda GL1800 GoldWing over de Col de la Bonette.
Doelgerichte aanpassingen
Honda vernieuwde zijn luxe-icoon in 2018 grondig en brengt voor 2021 een update van het model. Dat wil zeggen dat er meer plaats is in de topkoffer van de Gold Wing Tour (er gaan nu vlotjes twee integraalhelmen in), dat de mappings geoptimaliseerd werden, er is een merkbare verbetering in het audiosysteem, de ophanging werd verbeterd en er is een beter zadel. Geen wereldschokkende verbeteringen, maar doelgerichte aanpassingen.
Zomerhandschoenen
De uitdaging om de Col de la Bonette met een Honda GL1800 GoldWing te doen, leek groter dan het in werkelijkheid was. Het weerbericht – dat tussen 1 en 3 graden aankondigde met onweer en sneeuw – zat er grandioos naast. Zo’n berg wil weleens een loopje nemen met de voorspellingen. In dit geval in de goede zin. Vertrokken uit Jausiers moesten we na 10 km al aan de kant. Omdat de windstopper onder onze jas, de fleecekraag en de extra binnenvoering in de broek ervoor zorgden dat we zweetten als een politieker in een onderzoekscommissie. De Bonette beklimmen met zomerhandschoenen is een luxe en het maakte de test nog leuker.
Net een GT
De grootste verrassing kwam echter van de Gold Wing zelf. Onwaarschijnlijk hoe een kolos van meer dan 360 kg (hoeveel meer hangt van de uitvoering af) zich door bochten laat leiden. We zeggen hier bewust niet dat de Wing zich in een bocht moet laten dwingen, want het sturen gaat bijzonder vlot. Hadden ze ons verteld dat de Honda 100 kg minder woog, we hadden het wellicht geloofd. Het gemak waarmee je de Gold Wing de bocht induwt, is ronduit verbazend.
Als de bochten langer worden, kun je kiezen voor de Sport-modus, daarmee verandert de zescilinder-boxer in een ware GT. Enkel te gebruiken als de wegen openen, want het schakelgedrag en de vermogensafgifte verschillen grondig van wat je in Tour-modus aangeboden krijgt. Meer dan op de vorige versie zelf, zo leek het wel. Tour is Tour, Sport is écht Sport. En zo heeft de Gold Wing twee gezichten. Een ervan zou de rijders die al jaren hopen op een nieuwe Pan European best kunnen bekoren. Alleen is de prijs nogal verschillend. Geduld blijven oefenen, is de enige boodschap die we aan die mannen en vrouwen kunnen meegeven.
DCT is thuisgekomen
Terug naar de GoldWing en de manier waarop hij vriend en vijand verraste tijdens de klim én in de afdaling. Het is helemaal geen probleem om een tempo aan te houden dat gelijk loopt met dat van de sportmotoren die je onderweg tegenkomt. Maar je kunt je net zo goed onderdompelen in de luxe van deze motor. Muziekje op via Spotify, genieten van de verbeterde audio, windscherm op de hoogte van je keuze en in Tour-modus cruisen met het gemak van de DCT. Dat laatste is een optie, maar wetende dat Honda’s DCT-systeem nergens meer thuishoort dan op de Honda GL1800 GoldWing, is het niet verbazend te vernemen dat het merendeel van de GW-rijders kiest voor de dubbele koppeling. Het systeem past zich opvallend aan naargelang de gekozen rijmodus en in Sport schakelt de motor bijvoorbeeld niet naar de zevende versnelling – die als pure overdrive mag beschouwd worden.
Klassiek of GT?
Uiteindelijk hebben we de Gold Wing tijdens de beklimming van Europa’s hoogste pas veel sportiever gereden dan de meeste eigenaars zullen doen. Maar Honda’s zwaarste toonde dat hij ook dat probleemloos aankan. Tijdens de 400 overige kilometers die we reden, ging het er afwisselend rustig en minder rustig aan toe. Het leverde het bewijs dat deze Gold Wing de veelzijdigste ooit is. Hij zal nog altijd elke ‘klassieke’ Gold Wing-rijder een glimlach op de lippen toveren, maar profileert zich verrassend ook als kandidaat voor wie een meer GT-gerichte motor wil.
Comfortabel en veelzijdig
Bovendien mag je ervan uitgaan dat je passagier nergens meer comfort zal vinden dan op deze flat six. Mocht de elektronisch bediende ruit nog een klein stukje verder naar beneden kunnen, zou je lichaam bij trage ritten nog net iets meer wind kunnen krijgen, dat is mooi meegenomen als de temperatuur – zoals in de Maritieme Alpen het geval was – boven de 35 graden stijgt en wat meer rijwind bij lage snelheden welkom is. Het is niet eens een smet op het blazoen van de motor die sinds zijn debuut in 1974 een reputatie opgebouwd heeft als onbetwiste nummer 1 op het vlak van luxe en comfort. Dat Honda er nog een boel uitmuntende rij-eigenschappen heeft aan toegevoegd, maakt de positie van de GL1800 Gold Wing als King of the Road alleen maar sterker.
Foto’s: Zep Gori en Felix Romero voor Honda
Technische Gegevens Honda GL1800 GoldWing (Tour)
MOTOR
Type vloeistofgekoelde zescilinder-boxer
Cilinderinhoud 1.833cc
Boring x slag 73 x 73 mm
Kleppen/cilinder 4
Compressieverh. 10,5:1
Carburatie elektronische injectie
Koppeling natte multiplaat
Transmissie 7 versnellingen
Eindoverbrenging cardan
PRESTATIES
Maximaal vermogen 93 kW (126 pk) @ 5.650 tpm
Maximaal koppel 170 Nm @ 4.500 tpm
ELEKTRONICA
Motor vier rijmodi, cruisecontrol
Rijwielgedeelte bochten ABS, tractiecontrole
RIJWIELGEDEELTE
Frame aluminium dubbel balkenframe
Vering voor Wishbone voorvork
Stelmogelijkheden volledig instelbaar
Vering achter Pro Link monoshock
Stelmogelijkheden volledig instelbaar
Veerweg v/a 110/104 mm
Rem voor 320mm-schijven met zeszuigerremklauwen
Rem achter 316mm-schijf met driezuigerremklauwen
Banden v/a 130/70 R18, 200/55 R16
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis 1.695 mm
Balhoofdhoek 30,5°
Naloop 109 mm
Zithoogte 745 mm
Rijklaargewicht 390 kg
Tankinhoud 21,1 liter
PRIJS & INFO
Prijs België 25.999 euro
Prijs Nederland 30.499 euro
Importeur Honda Benelux
De volledige reportage van deze ervaring lees je in Motor Magazine 8, in de winkels op 3 september.