Test: Nissan X-Trail e-POWER: Elektrisch, maar niet echt
Nissan biedt de nieuwe X-Trail aan met zijn innovative e-POWER-aandrijflijn. Daarmee is dit een elektrische auto, maar niet echt. Hij haalt zijn elektrische energie namelijk niet uit een batterij, maar uit een verbrandingsmotor. Origineel, maar niet ideaal.
Vierde generatie van een succesmodel
De vierde generatie van de Nissan X-Trail blijft herkenbaar als X-trail, pakt uit met hoekige vormen en grote rechte lijnen, het zwevende dak en de V-motion-grille, en werd niet groter dan zijn voorganger (4,68 m) maar wel ruimer binnenin. Nissan zet hem in de markt als echte gezinsauto die optioneel met zeven plaatsen besteld kan worden. In de koffer zitten dan twee noodzitjes die geschikt zijn voor mensen tot 1m60. Volgens Nissan is de X-Trail de enige geëlektrificeerde auto in zijn segment die zeven plaatsen kan aanbieden voor minder dan 50.000 euro. De achterbank is over een lengte van 220 mm verschuifbaar om voor meer been- of meer kofferruimte te zorgen. Met de bank helemaal naar achteren kom je achterin geen beenruimte tekort, en de koffer is in de vijfzitter met 575 liter meer dan ruim genoeg.
Afwerking en infotainment
De afwerking is uitstekend en de gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit en voelen ook aangenaam aan. Het dashboard telt twee grote schermen van 12,3 duim, eentje voor de bestuurder en eentje voor het infotainment, maar er zijn gelukkig nog voldoende fysieke knoppen om zaken als de verluchting en verwarming te bedienen. Het optionele, grote head-updisplay is goed afleesbaar en een echte meerwaarde. Het infotainment is volledig, met draadloze integratie van Apple CarPlay en Android Auto, en zelfs Google Assistant en Amazon Alexa.
Elektrisch rijden met verbrandingsmotor
De nieuwe Qashqai was de eerste Europese Nissan met E-POWER. Met de op hetzelfde platform gebouwde X-Trail is nu ook een tweede model van die alternatieve elektrische aandrijflijn voorzien. Het E- POWER concept bestaat er bij de X-Trail in dat de auto altijd en alleen door een of twee elektromotoren wordt aangedreven. Die halen hun energie uit een compacte batterij met een nettocapaciteit van 1,73 kWh die via een dynamo en omvormer gevoed wordt door een benzine-driecilinder van 1,5 liter met variabele compressie die 116 kW of 157 pk aan vermogen levert, maar echter nooit rechtstreeks de wielen aandrijft en dus als een generator voor stroom zorgt. Het voordeel is een lineaire gasrespons en een stille werking van het motorblok dat altijd op het ideale toerental draait.
Voortdurend elektrisch rijden
Op de op de voorwielen aangedreven versie heeft de E-POWER-aandrijving één elektromotor van 150 kW en 330 Nm voorin, maar wanneer voor de E-4orce-variant met vierwielaandrijving gekozen wordt, wordt die ene elektromotor op de vooras aangevuld met een tweede exemplaar van 100 kW en 195 Nm op de achteras, waarmee een gecombineerd vermogen van 157 kW of 213 pk en 500 Nm bereikt wordt en de X-Trail in 7 seconden naar de 100 km/h sprint. Het is die versie waarmee we konden kennismaken.
De rijervaring is die van het rijden met een elektrische auto. Je hoort de benzinekrachtbron zelden en eigenlijk voornamelijk bij zware belasting draaien en geniet inderdaad van het onmiddellijk beschikbare elektrische vermogen en van de stilte aan boord. Leuk is ook dat Nissan voor een inschakelbare e-Pedal-functie zorgde die ‘one pedal driving’ mogelijk maakt, al komt de auto hier – in tegenstelling tot bij de Leaf – niet helemaal tot stilstand en moet je het rempedaal alsnog bedienen om niet zachtjes te blijven bollen.
Beperkt verbruiksvoordeel
Het verbruiksvoordeel van de E-POWER-aandrijving bleek alvast tijdens onze testritten beperkt, met een gemiddeld verbruik van 7,2 l/100 km over een weliswaar erg vlot afgelegd traject. De officiële verbruikscijfers van 6,3 tot 6,5 l/100 km voor de vierwielaangedreven versie en de normuitstoot van 143 tot 150 g/km zijn dan wel wat lager dan bij een dergelijke auto met enkel een conventionele verbrandingsmotor, maar zijn bijvoorbeeld wel hoger dan de 5,7 l/100 km en 129 g van de Toyota RAV4 met de zelfopladende hybride aandrijving. Die laatste heeft dan wel als nadeel ten opzichte van deze Nissan dat zijn CVT-karakter de motor bij belasting hoog in de toeren jaagt wat voor een onaangenaam geluid zorgt, wat bij de door de elektromotoren aangedreven X-Trail niet het geval is.
E-4orce vierwielaandrijving
Doordat de voorwielen op de E-4orce-variant door de ene elektromotor worden aangedreven en de achterwielen door het tweede exemplaar, terwijl het geheel onafhankelijk per wiel door software aangestuurd wordt, met een constante en onmiddellijke koppelverdeling, zonder mechanische verbinding tussen de voor- en achteras, is de reactietijd van de vierwielaandrijving teruggebracht tot niet meer dan 1/10.000e van een seconde.
De offroadcapaciteiten van de X-Trail zijn die van een klassieke SUV, waardoor een occasioneel uitstapje op het onverhard geen probleem mag zijn, maar een echte terreinwagen is dit natuurlijk niet. Op de weg vonden we de X-Trail zeer comfortabel en soepel rijden, maar het viel ons op dat de vooras het niet onder de markt heeft met de 1,9 ton van de versie met de twee elektromotoren, de banden in de bochten nogal op de proef stelt en dan gaat schuiven. Dat onderstuurd karakter is gelukkig wel geruststellend en de torque vectoring-functie en simpel gas lossen helpen om de auto snel opnieuw in het gareel te krijgen. Sportief rijdt hij dus zeker niet, al is er een Sport-setting, die uiteindelijk weinig of niets verandert aan het soepele en gezapige karakter van de aandrijflijn.
Wennen aan elektrisch rijden
De nieuwe X-Trail staat vanaf nu bij de concessiehouders. De basisuitvoering, een Acenta met de mild-hybride driecilinder, kost 43.300 euro. Het is echter vooral van de E-POWER dat Nissan veel verwacht. Die is er vanaf het tweede uitrustingsniveau (N-Connecta) en kost dan minimaal 47.800 euro. Voor de E-POWER met E-4orce vierwielaandrijving vragen de Japanners minstens 50.600 euro (N-Connecta). Voor de twee extra stoeltjes achterin moet je 850 euro over hebben. Nissan wil met zijn E-POWER-aandrijving mensen laten wennen aan elektrisch rijden zonder dat ze daarbij batterijen moeten opladen. Een nobel doel, maar de uitstoot- en het verbruik van de X-Trail met die technologie zijn die van een auto met een verbrandingsmotor. De X-Trail E-POWER zal het dus niet moeten hebben van een fiscaal aantrekkelijk statuut of een lagere verbruikskost, maar wel van zijn plaatsaanbod, comfort, de stilte aan boord en de zijdezachte werking van zijn aandrijflijn.
Tekst: Stijn Blanckaert