Test: Yamaha Ebikes: op alle terreinen actief

Wanneer je aan Gerona denkt, dan denk je eerder aan de Costa Brava dan aan Yamaha, en als je aan Yamaha denkt, dan denk je eerder aan motoren of piano’s dan aan fietsen. En toch hebben Gerona en Yamaha vanaf nu een zekere assosciatie met elkaar, want deze prachtige locatie vol van kust, heuvels en bossen was het decor waarin we de nieuwste Yamaha Ebikes konden gaan uitproberen.

Wabash

Geen nieuwe combinatie

Yamaha en elektrische fietsen zijn overigens geen nieuwe combo. De eerste stappen werden reeds in 1993 gezet met de Yamaha PAS. Een eclatant succes was dat niet, zeker niet in Europa waar we gerust kunnen stellen dat deze fiets er te vroeg werd gecommercialiseerd. Voor de Japanse thuismarkt is Yamaha wel altijd Ebikes blijven bouwen, net zoals het ook steeds actief is geweest als innoverende producent van elektromotoren voor andere fietsmerken zoals Giant, Hibike en Raymon.

Crosscore

Drie modellen

Yamaha bestrijkt de markt met drie modellen die telkens in de maten S, M, L beschikbaar zijn. Voor de stadse rijder is er als Urban Ebike de Crosscore, voor de Gravel rijders is er de Wabasch en de hardcore terreinmannen en -vrouwen zullen dan weer uitkomen bij de Moro. Voor Crosscore en Wabash zullen in de toekomst trouwens nogal wat accessoires, zoals spatborden en bagagedragers, beschikbaar worden.

Crosscore

Crosscore

Maar wat zegt dat nu allemaal in de praktijk? Om daar een antwoord op te kunnen geven, klommen we aan boord en trokken de steile, bochtige heuvels langs de kust in. De Crosscore heeft de PW-ST aandrijving, lees een max koppel van 70 Nm via kettingoverbrenging, geput uit een batterij van 500 Wh. De groep van dienst is de Shimano Alivio, een goede deal op het vlak van de verhouding tussen prijs en kwaliteit. Alles bij elkaar is de uitrusting behoorlijk goed en valt de fiets op door zijn stijf frame, wendbaarheid en rijcomfort, en dit alles onder een lichtjes sportieve rijhouding. De elektrische ondersteuning is instelbaar in 5 standen en zeer progressief. Aan boord heb je een goed afleesbaar display met een duidelijke interface die 5 verschillende standen aangeeft, waaronder een automatic support. Twee ingebouwde torque-sensoren (de ene op het achterwiel die meet hoeveel kracht je op de pedalen zet, de andere is een hellingshoeksensor) stellen de elektronica in staat zelf te bepalen hoeveel ondersteuning je nodig hebt. Onthoud dit, want alle drie hebben ze dit prettige feature aan boord. De Crosscore klimt zonder moeite over de steile hellingen, de automatic support werkt perfect en de progressieve krachtoverbrenging maakt het allemaal vertrouwd. Als dat ‘m voor je wordt, weet dan dat de twee beschikbare kleuren wit en muntgroen zijn.

Moro

Moro

De Moro is het soort fiets dat ze vooraf op je gewicht afstellen, en dan weet je dat er je wat te wachten staat. In dit geval waren dat mooie, snelle singeltracks door de bossen met technische downhills en steile technische klimmen over wortels, rotsen en omgevallen bomen. Ook technische zanderige afdalingen neemt de Moro er makkelijk bij. De aandrijving hier is de PW-X3 met een max koppel van 85 Nm, dat via de ketting gehaald wordt uit een batterij van 500 Wh. De Moro is op alle gebied een perfect uitgerust pakket, vooraan afgeveerd met Rockshox Lyric (160 mm) en achteraan met Rockshox Super Deluxe Select. Het display Interface is connecteerbaar via bluetooth met smartphone, ANT+-technologie etc.
Opmerkelijk aan de Moro is het gepatenteerde Dual Twintube Frame, dat bestaat uit twee bovenbuizen met geïntegreerde achterdemper en twee onderbuizen waarin de batterij is verwerkt. Het maakt de fiets extra stijf en wendbaar. De Moro draait op de Shimano XT 12 speed. Qua display en automatic support is het verhaal identiek aan wat we hierboven beschreven voor de Crosscore. Het remmenpakket verschilt uiteraard wel, de Magura MT5 remmen zijn extreem krachtig maar zeer progressief, wat nodig is voor technische downhills waarin de snelheid varieert.

Moro

Wabash

Met de Wabash trokken we in wisselvallig weer met regenvlagen over gravelpaden, singeltracks en zandpaden van heuvel naar heuvel. Ook hier kettingaandrijving en PW-ST met een maximale koppelwaarde van 70 Nm. De batterij levert 500 Wh en het display heeft dezelfde layout en mogelijkheden als de andere modellen, inclusief de automatic support. Wat opvalt is dat de Wabash totaal niet extreem is qua geometrie. Het heeft hetzelfde frame als de Crosscore maar dan met een vaste vork, typisch gravelstuur en geveerd zadel. De Wabash wordt bij Yamaha de Ténéré 700 onder de fietsen genoemd. Hij schakelt via de Shimano GRX en kan rekenen op potige remmen. Het verend zadel doet perfect zijn werk, en verder kan de Wabash met allerlei accessoires vervolledigd worden tot de perfecte allrounder. Ook hier kan je terugvallen op een stijf frame dat een allesoverheersende indruk geeft van stabiliteit en wendbaarheid.

Wabash

Conclusie

De verkoop verloopt online. Je kan de fiets zelf bestellen en deze thuis of bij de dealer laten afleveren. Je kan ook bij en samen met de dealer de bestelling plaatsen als je dat wil, dan wordt de fiets ook bij de dealer geleverd en nagekeken. Dat is ons inziens nog steeds de beste optie. Yamaha-dealers worden uiteraard ook opgeleid om de nodige service na verkoop te kunnen bieden. Voor meer info en prijzen verwijzen we je overigens ook graag door naar dezelfde online kanalen en uiteraard naar je dichtstbijzijnde Yamaha-verdeler. Al vanaf maart 2023 zullen de Ebikes in de showroom staan en kunnen ze bij de dealer ook getest worden.

Wabash

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.