Top 10 kopieën van Chinese motormerken

De Chinese motormarkt heeft de afgelopen jaren flinke stappen gezet om aan te haken bij de hoge kwaliteitseisen van de Europese, Japanse en Amerikaanse markt. Kijk maar naar de enorme evolutie van merken als CFMoto, Voge en Benelli. Toch zijn er nog heel wat Chinese motormerken waar wij de producten nooit van zien in Europa. En da’s meestal met een goede reden, want in vele gevallen gaat het om goedkoop gemaakte kopieën, uitgerust met lichte motorblokken, van populaire ‘premium’ motoren. We gingen op zoek door het wereldwijde web naar de meest geslaagde – of net lelijkste –  kopieën van Chinese motormerken. Lachspieren opgewarmd? Hier gaan we.

10. Lifan KPT 400

De KPT 400 is de laatste creatie van de Chinese motorfabrikant Lifan. Hoewel het bedrijf zeker geen nieuwkomer is in de motorindustrie, lijkt de schijnbaar schaamteloze kopie van de Harley-Davidson Pan America een tamelijk onvolwassen zet. Met zijn blokkerige bodywork, topzware uiterlijk en ledkoplampen, is het duidelijk te zien waar Lifan de ontwerpinspiratie vandaan heeft. Je zou denken dat een bedrijf dat zo gevestigd is in de autoindustrie op zijn minst in staat zou zijn om met een iets origineler ontwerp te komen. Wat techniek en prestaties betreft, ligt de Lifan KPT 400 ver achter op de Pan America. Met een 400cc-paralleltwin en 42 pk mag je van geluk spreken als deze motor zelfs maar de 160 km/u haalt, laat staan dat hij je kilometerslang comfortabel over de snelweg vervoert. Maar de Lifan is wel voorzien van een instelbare voorvork en een qua veervoorspanning verstelbare monoshock, wat duidt op een zekere mate van offroadcapaciteiten. Daarnaast heeft de KPT 400 een tft-instrumentenpaneel met smartphoneconnectiviteit.

9. Koreveto Rambo 300

De Chinese motorindustrie maakt er geen geheim van dat ze de technische ontwikkelingen en het ontwerp van de meeste Europese motormerken op de voet volgt. Het minimalistische ontwerp van de Husqvarna Svartpilen 701 of 401 moet ook in China indruk hebben gemaakt. Zo lijkt de Korveto Rambo 300, een motorfiets met 15-inch wielen, precies op het prachtige naakt van de Zweedse motor. De Rambo 300, verkrijgbaar in zwart of wit, maar in dat laatste geval krijgt hij niet het lage stuur van de Vitpilen 401, lijkt wat overtrokken. De Chinese motor heeft net als de Svartpilen een flens in de tank, spaakwielen en een lcd-dashboard. Ook het blok is hetzelfde als dat van de Husky. Tenminste: het is een ééncilinder met elektronische injectie, vier kleppen, 279cc voor 26,5 pk en een koppel van 23 Nm. Het vedergewicht weegt slechts 124 kg.

8. Hengjian Dahaidao 500 GS-ADV

Deze kopie van de Honda Africa Twin heet de Hengjian Dahaidao 500 GS-ADV en wordt gebouwd door Chongqing Hengjian Motorcycle Manufacturing. Het bedrijf verkoopt ook al de Hengjian 500X, een kopie van de Honda CB500X. De Dahaidao ziet eruit als een echte adventure bike, met spaakwielen, lange veerwegen, instelbare vering, blok- en tankbeschermingsbeugels. Hij heeft uitschakelbare ABS achteraan, dubbele remschijven vooraan met radiale J. Juan-remklauwen en een radiale hoofdremcilinder. De tweede brandstoftank – onder het zadel – heeft een inhoud van 17 liter en is gekoppeld aan de hoofdtank van 23 liter. In totaal zit er dus 40 liter benzine in de motor. Goed voor een opgegeven actieradius van 1.000 kilometer. De Hengjian Dahaidao heeft een in hoogte verstelbare ruit en een instrumentenpaneel met twee displays: een 6,5-inch tft-touchscreen, met geïntegreerde connectiviteit, en een tweede digitale wijzerplaat die ook informatie geeft over de bandenspanning. Het tweecilinderblok is in de basis de Loncin KE500 en levert 48 pk en 44,1 Nm.

7. Jialing Coco Pony 150F

De Coco Pony 150F, schitterende naam, is een overduidelijke kopie van de Ducati Scrambler 800. Van de ronde koplamp tot het achterlicht, alles doet op de een of andere manier denken aan de Scrambler, met als grootste afknapper de brandstoftank. Deze heeft niet alleen dezelfde vorm en kleur als de Ducati, maar de tank heeft zelfs een afgekeken Ducati Scrambler-logo. Jialing heeft ook een rond instrumentenpaneel geplaatst in een offsetpositie, net als de Scrambler. De kwaliteit van het lcd-scherm is echter veel minder en is niet half zo informatief. Ondertussen is deze copy-paste-klus ook elders aanwezig, zoals in het eendelige zadel, de achterkant, het stuur en zelfs de mechaniek. De Pony 150F heeft een 150cc-motor, met dubbele uitlaten die zijn geïnspireerd op de 1.100cc-Ducati Scrambler in plaats van de 800.

6. Yamax Z400

De Yamax Z400 is vernoemd naar het merk Yamaha, terwijl het een kopie is van de Kawasaki Z1000. De expressieve Sugomi-styling van de Kawasaki Z1000 is behoorlijk extreem en springt meteen in het oog. Geen wonder dus dat de keuze van Yamax op deze populaire Kawasaki viel. In plaats van zelf een ontwerpstudie te maken, kost het veel minder tijd om iets te kopiëren. Van afstand lijkt de Yamax Z400 duidelijk op een Kawasaki Z1000, van de brandstoftank tot de koplamp. De Z400 heeft – uiteraard – niet dezelfde prestaties als de motor waarop hij is geïnspireerd. Niet alleen de cilinderinhoud is minder dan de helft van het origineel, ook de prestaties zijn behoorlijk mak: 150 km/u moet net lukken…

5. Jiajue CNR800-Rui & CNR800-Zhen

De Chinese fabrikant Jiajue Motor heeft twee motorfietsen die een kopie zijn van de Honda CB650R en CBR650R. In China heten ze CNR800-Zhen en CNR800-Rui voor respectievelijk de naked en gekuipte versie. Toch heeft de CN800-Zhen een paar opmerkelijke verschillen, waaronder een licht gerestyled achterlicht en minutieus verschillende extensies op de brandstoftank. De rest van de motorfiets is bijna identiek, inclusief de uitlaat aan de onderzijde, de goudkleurige voorvork en een ronde ledkoplamp met DRL-verlichting. Zelfs de lichtmetalen velgen hebben exact hetzelfde ontwerp als het origineel van Honda. Het instrumentenpaneel bestaat uit een tft-display, wat eigenlijk een verbetering is ten opzichte van het relatief gedateerde lcd-scherm van Honda’s 650-modellen. Het interessantste onderdeel is het motorblok. De Chinezen worden aangedreven door een 796cc-viercilinder die 117 pk en 93 levert. Ter vergelijking: de Honda CB650R en CBR650R hebben een 649cc vier-in-lijn die 87 pk en 57,5 Nm uitspuwt.

4. Motrac Unicorn

Cosplayers spelen zowel in kleding als gedrag bekende personage uit tekenfilms, tv-series of films na. Kan cosplay ook gelden voor de motorfietsindustrie? De Motrac Unicorn zou een bewijs kunnen zijn, want het is een kopie van de MV Agusta Superveloce 800. MV Agusta claimt ‘Motorcycle art’ te zijn, en zoals vele kunstwerken heeft ook een MV Agusta aanleiding gegeven tot een vervalsing, of een niet-geautoriseerde replica. De maker daarvan zou het gekopieerde werk bijna perfect moeten reproduceren. Dat is bij Motrac niet het geval. Het is een kopie, maar de algehele proporties lijken nogal misplaatst. Van opzij gezien lijkt de wielbasis buitensporig lang. Het zou ons niet verbazen als er onder de kuip een cruiser schuilgaat. En let ook eens op de twee zeer eenvoudig ogende achterschokdempers. In plaats van de MV-driecilinder wordt de Chinese motor aangedreven door een 800cc-tweecilinder die 61,1 pk levert en 70 Nm. Daarmee blijven de prestaties ver verwijderd van de 147 pk en 88 Nm van het origineel. Maar als Motrac, zoals het beweert, beschikt over een eigen onderzoeks- en ontwikkelingscentrum met 25 octrooien, dan kijken wij uit naar hun andere werk.

3. Moxiao MX500-7D

De Chinese motorfietsfirma Moxiao is een professionele copycat, en lijkt in het bezit te zijn van een ultramoderne kopieermachine waarmee ze elke populaire Europese motorfiets onmiddellijk kunnen klonen. De Moxiao MX500-7D heeft een bodywork dat vergelijkbaar is met dat van de BMW R 1250 GS. Hij heeft zelfs de asymmetrische koplamp en bijpassende carrosseriedelen die eruitzien alsof ze wel wat uitlijning kunnen gebruiken. Voor de rest zien we gelukkig geen imitatie van BMW’s Telelever-voorkant, maar een conventionele telescoopvork. De motor van de Moxiao MX500-7D is een 471cc-paralleltwin die op zichzelf ook een imitatie is. Het is een ‘reverse-engineered’ Honda CB500-blok. Verwacht met 45 pk geen halsbrekende acceleraties, zeker niet als je bedenkt dat deze motorfiets droog 217 kilo weegt.

2. Huaying R6

Yamaha heeft de productie van de gehomologeerde R6 stopgezet, om zich alleen te concentreren op de Race-versie, die alleen tussen de curbstones mag worden gebruikt. Maar terwijl de R6 deels uit beeld is in China, is zijn kloon geboren. We hebben het over de Huaying R6, die in alle opzichten een schaamteloze kopie is van de Yamaha R6. En deze keer gaan we alle perken te buiten, want de namaak R6 kopieert in alle opzichten de sportmotor van Yamaha. Om te beginnen de naam, die identiek is, en zelfs op de kuip zijn er Yamaha-logo’s. Zoals altijd in dit soort gevallen is de technische kant van de Huaying R6 in de verste verte niet te vergelijken met die van zijn muze. De Chinese motorfiets laat de 599cc-viercilindermotor die Yamaha gebruikt links liggen om plaats te maken voor een 500cc-tweecilinder. Het mag duidelijk zijn dat deze pseudo-R6 de Aziatische markten, waar hij voor ongeveer 3.000 euro wordt verkocht, niet kan verlaten omdat de fabrikant dan met ernstige rechtenkwesties zou worden geconfronteerd.

1. Moxiao MX650 & MX500

Nadat Moxiao het eerder al eens had geprobeerd met een oudere Panigale, werd de lat deze keer hoger gelegd door het uiterlijk van de nieuwste Ducati Panigale V4 en Streetfighter V4 te kopiëren. De eerste is de MX650. De basis is het chassis van de vorige 500RR, compleet met een enkelzijdige swingarm en schokdemper – namaak Öhlins – aan de zijkant gemonteerd met een progressieve overbrenging. Moxiao heeft afstand gedaan van het Loncin KE500-blok, een 471cc-tweecilinder die de structuur en maten heeft van de originele Honda CB500. De nieuwe 650-motor is ook een mechanische kloon, ditmaal van de Kawasaki 650. Het vermogen van de Ducati-klonen stijgt dus naar 60 pk. Het gewicht daarentegen is 222 kg, zo’n 20 kg meer dan de echte Panigale.
De MX500, de Streetfighter, werd gemaakt met hetzelfde idee in gedachten. In dit geval is het uiterlijk veel minder geslaagd. De MX500 moet het blijven doen met de 471cc-Loncin, goed voor 44 pk. Kortom, de MX500 is een mini-Streetfighter. Ware het niet dat deze Ducati-achtige Moxiao 198 kg weegt. Dat is meer dan de echte Streetfighter V4 en met slechts een vijfde van zijn vermogen.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.