Top 10: motormerken met de meeste 2023-modellen
In de aanloop naar het motorseizoen 2023 kunnen we het ons voorstellen dat je nog op zoek moet naar een nieuwe machine. Bij welk merk heb je dan de meeste keuze? We zochten het voor je uit en hielden rekening met enkele parameters: geen scooters, geen 125cc’s, geen MX en enduro’s, straatlegaal en variaties op bestaande modellen tellen als één. Het nut van deze top 10? Dat is er niet, maar als je al tot hier bent geraakt met lezen, dan ben je vast even benieuwd als ons welke motormerken de grootste line-up hebben.
Plaats 10: MV Agusta, Royal Enfield, Suzuki, Voge
8 modellen
Plaats 9: Indian
9 modellen
Plaats 7: KTM, Yamaha
14 modellen
Plaats 4: Ducati, Harley-Davidson, Kawasaki
15 modellen
Plaats 3: Triumph
17 modellen
Triumph is specialist in het uitbrengen van speciale edities. Van de Chrome Collection tot de 221 Edition, en de Bond Edition tot de Moto2 Edition. We hebben ze allemaal niet meegeteld, want anders zou Triumph een nog veel hogere score halen. Toch een knappe derde plaats en dus een zeer brede line-up voor een relatief klein merk.
Plaats 2: Honda
18 modellen
Het enige Japanse merk in de top 3 is Honda. We hadden niet anders verwacht dan het grootste motormerk ter wereld op deze plaats te zien, want het aanbod is riant. Van beginnersmotoren tot supersports en alles ertussenin. En dan hebben we het nog niet gehad over de talrijke scooters, offroads en 125cc-modellen. Een terechte motorreus.
Plaats 1: BMW
23 modellen
Los op kop, die overijverige Duitsers. BMW Motorrad mist 125cc-modellen en richt zich vooral op zwaardere cilinderinhouden. Er bestaat wel een 310cc-ééncilinder, maar de core business draait rond de 1250cc-boxermodellen. BMW is van oudsher een toermerk, maar toch hebben ze eigenlijk maar twee toermotoren in hun gamma: de R 1250 RT en de K 1600 GT. Van die laatste bestaan er nog vier variaties, maar die hebben we netjes als één geteld. Wil je dus het meest uitgebreide aanbod bij de dealer zien? Dan moet je naar een BMW-concessie.