Toyota Highlander 2.5 Hybrid AWD-i: Cruiser op 4 wielen

Hoewel de Toyota Highlander ook hier in Europa te koop is, is hij voor onze markt atypisch. Als grote, dociele SUV past hij dan ook het best bij de Amerikaanse way of life, al betekent dat niet dat we er hier in Europa geen plezier aan kunnen beleven. 

Groot? Groot!

De Highlander is de grootste SUV van Toyota. Hij is met 4,96 meter nog 35 centimeter langer dan de RAV4, is 1,93 meter breed en 1,75 meter hoog en weegt een stevige twee ton droog aan de haak. Dat je er niet in elk klein gaatje mee kan parkeren wordt al gauw duidelijk, dat je er het hele gezin, de vriendjes van de kinderen én hun bagage in kwijt kan eveneens.

Van de VS naar Europa

Eigenlijk is de Highlander een auto die al twintig jaar in het Toyotagamma zit, maar pas nu, bij de vierde generatie, brengen de Japanners deze voornamelijk op de Amerikaanse markt afgestemde loebas ook naar Europa. Het recept is eenvoudig: op basis van de techniek van de hybride RAV4 en hetzelfde platform bouwt Toyota een nog groter model dat altijd als zevenzitter wordt aangeboden en volledig op comfort en welzijn is afgestemd, zonder het minste greintje sportiviteit te ambiëren.

Loebas

Dat hij even sportief is als onze Amerikaanse nonkel met zijn sixpack (pils, geen buikspieren) blijkt meteen uit zijn aandrijflijn, die overgenomen werd van de RAV4, met wat extra pk’s om met het hogere gewicht om te kunnen. De 2,5 liter grote viercilinder die volgens de Atkinsoncyclus draait levert hier in combinatie met twee elektromotoren 244 pk (181 kW) en 239 Nm aan koppel dat variabel naar de vier wielen wordt overgebracht door de door Toyota zo geliefde e-CVT-versnellingsbak.

Als je hem zwaar op de proef stelt haalt de Highlander daarmee de 100 in 8,3 seconden en presteert hij het om 180 km/h aan te tikken, terwijl de motor hoog in de toeren gejaagd wordt en daar blijft hangen tot je het opgeeft (dat typische CVT-karakter, weet je wel…). Dat soort oefeningen vindt hij even leuk als onze Amerikaanse nonkel een kwartiertje bankdrukken. Dat het kan volstaat dus, en als hij het één keer heeft bewezen moet je hem er verder niet meer naar vragen… De prestaties zijn hoe dan ook ruimschoots toereikend voor wie er een ontspannen, cruisende rijstijl op nahoudt, wat perfect bij het karakter van deze goedmoedige loebas past.

Zuinig? Fiscaal interessant?

Het is een Toyota, het is een hybride, dus hij moet wel zuinig zijn, niet? Door de deels elektrische aandrijving rijdt de Highlander inderdaad regelmatig puur op elektrokracht en is hij dus minder dorstig dan vergelijkbare grote SUV’s zonder die oplossing. Toyota kondigt een gemiddeld benzineverbruik aan van 6,6 tot 7,0 l/100 km in de gecombineerde WLTP-cyclus. Wij zaten daar met 7,5 liter wat boven, maar een dronkenlap kan je onze Amerikaanse nonkel daarmee niet noemen, al liggen de cijfers door het hogere gewicht en zijn suboptimale stroomlijn wel hoger dan wat we bij de RAV4 – die dezelfde aandrijflijn heeft – gewend zijn. 

Zijn concurrenten luisteren naar de naam Kia Sorento en Hyundai Santa Fe en bestaan ook als plug-inhybride. Daarmee verbruik je in theorie minder maar in de praktijk vaak meer. Het voordeel van de Highlander is dan ook dat enkel het rijgedrag en niet het laadgedrag het verbruik bepalen. Fiscaal is hij daardoor echter minder goed af, met zijn bovengemiddelde cilinderinhoud en een WLTP-CO2-uitstoot van 149 tot 158 g/km. De professionele fiscale aftrekbaarheid is zolang Toyota de NEDC-waarde nog op het gelijkvormigheidsattest vermeldt met 61,1 tot 64,9 procent redelijk, maar zal wanneer alleen nog de WLTP-cijfers worden gecommuniceerd slechts 50 procent bedragen. Voor professionele klanten is hij daardoor minder interessant, voor particulieren valt al bij al goed mee. 

Relax man!

De roeping van de Highlander is die van een rustige, gezapige kilometervreter die tot zeven inzittenden en hun bagage probleemloos duizenden kilometers ver brengt.

De vijf hoofdplaatsen zijn zeer ruim, met een tweede zitrij die over een lengte van 12 centimeter verschoven kan worden, maar helemaal achterin zullen de twee laatste passagiers toch wat water bij de wijn moeten doen, en zullen ze ongetwijfeld verkiezen om niet tot op de eindbestemming op die plaats te moeten blijven zitten.

Voor kinderen of kortere afstanden zijn die twee stoelen echter perfect bruikbaar, en zelfs wanneer ze uitgeklapt zijn is er nog altijd 332 liter aan koffervolume beschikbaar.

Perfect afgewerkte cruiser

De afwerking is foutloos, de gebruikte materialen zijn ongetwijfeld degelijk maar voelen niet altijd even premium aan, al zijn Amerikaanse klanten daar duidelijk minder gevoelig aan dan wij, Europeanen. Wat zowel de Amerikanen als de Europeanen echter waarderen is de rijkelijke uitrusting van deze grote jongen, die vanaf de basisversie over een handenvrij instap- en startsysteem beschikt, Apple CarPlay en Android Autoconnectiviteit voorziet en ook een draadloze smartphonelader, stoelverwarming vooraan en een automatische airco aanbiedt. De daarboven gepositioneerde Dynamic Plus doet daar lichtmetalen velgen van 20 duim bij, een lederen interieur, parkeersensoren rondom en een geheugenfunctie voor de bestuurderszetel. Op de Premium Plus-topuitvoering ontbreekt werkelijk niets en staat enkel het panoramische schuifdak nog op de optielijst.

Grootste en (bijna) duurste

De Highlander is de grootste en samen met de Land Cruiser ook duurste Toyota, op de zeldzame Mirai op waterstof na. Hij is als brave loebas op Amerikaanse leest geschoeid en maakt zijn roeping zonder misbaar waar: rustig cruisen met tot zeven man aan boord, wetend dat je auto je voor vele duizenden kilometers zonder zorgen gezelschap houdt en daarbij nooit de aandacht opeist. Dit is voer voor liefhebbers van het genre. Ongetwijfeld vindt Toyota er zo ook een aantal bij ons.

Tekst: Stijn Blanckaert

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.