Triumph en Dorna blikken terug op geslaagd Moto2-seizoen
Ondanks alle moeilijke omstandigheden en de nooit eerder geziene wereldwijde uitdagingen kan Triumph Motorcycles in zijn tweede jaar als hofleverancier van de Moto2-krachtbronnen toch met een gerust gemoed terugblikken op een geslaagd race-seizoen. Dat mochten we vernemen van Triumph én MotoGP-mediarechtenhouder Dorna Sports zelf in een exclusieve videocall.

Onbekend virus
Begin maart stond Triumphs Chief Product Officer Steve Sargent op het punt het vliegtuig te nemen naar Qatar voor de allereerste moto2-race van het seizoen. Eén of ander onbekend, uit China overgewaaid virus stak toen echter net de kop op waardoor Sargent de wijze beslissing maakte om deze reis toch maar niet te maken. “Achja”, dacht ‘ie. “Nog zo veel races te gaan, ik haal het wel in later”. Dat verliep wel even anders.

Triumph als Moto2-hofleverancier
De realiteit was dat Triumph vaak niet fysiek aanwezig kon of mocht zijn tijdens de Moto2-races. Die uitdaging weerhield hen er desondanks niet van om mee te bouwen aan een spectaculair Moto2-seizoen. De Britten leveren sinds 2019 de krachtbronnen voor alle Moto2-racing teams: een 765 cc driecilinder – of wat had je gedacht – afgeleid van het blok onder de Street Triple RS, maar dat vanzelfsprekend aangepast werd voor de racerij. Hoewel ze dus slechts één jaar ervaring hadden in een ‘normaal’ seizoen leverde dat genoeg data op voor de teams en rijders om de capaciteiten van de motor ten volle te kunnen inzetten.

Spannend race-seizoen
En of dat voldoende bleek voor een spannend raceseizoen: zeven verschillende rijders wonnen een Moto2-GP, elf circuitrecords werden aan diggelen geslagen en de allerlaatste race van het seizoen in Portugal besliste pas wie de uiteindelijke wereldkampioen zou worden. En dat werd voor de eerste keer de 23-jarige Italiaan Enea Bastianini. Om de competitie nog wat verder ten top te drijven lanceerde Triumph dit seizoen ook de Triumph Triple Trophy. Elk weekend gingen punten naar de rijder die polepositie bemachtigde, die de snelste rondetijd reed en hij die de hoogste topsnelheid wist te puren uit het Triple motorblok. Marco Bezzechi kon aan het einde van het seizoen de inaugurale Triple Trophy in de wacht slepen. Ook in 2021 zal Triumph deze trofee uitreiken.

Evenwichtig speelveld dankzij Triumph
Carlos Ezpeleta, Managing Director van Dorna Sports, is vol lof over Triumph: “In complexe tijden is een partner als Triumph van onschatbare waarde.”, vertelt hij. “Vanaf het begin wisten ze zich flexibel en meewerkend op te stellen en waren ze enorm responsief in een snel veranderende context. Bovendien kon ook de kwaliteit, prestaties en betrouwbaarheid van de motorblokken niet beter zijn.” Daar draait het uiteindelijk om, want dat maakt het speelveld evenwichtig en zorgt er vooral voor dat de rijders en het team het verschil moeten maken.

Blik op de toekomst
“Ik ben Dorna enorm dankbaar dat ze in dit moeilijke jaar alsnog een pracht van een kampioenschap wisten te organiseren.”, vertelt Steve Sargent ons verder tijdens het gesprek. “Ik ben ervan overtuigd dat fans wereldwijd konden genieten van een opwindend raceseizoen, een lichtpunt in vele woonkamers tijdens deze crisis die de hele wereld in zijn greep hield. We kijken nu volop uit naar 2021 en hopen vooral dat vele fans dan opnieuw een startgrid vol Triumph Triples fysiek mogen zien en horen tijdens de Moto2-races.“. Wij ook, Steve. Wij ook. Het nieuwe raceseizoen gaat van start in Qatar op 28 maart 2021.