Triumph mikt op duurzame brandstoffen tegen 2024
Opvallend nieuws uit Hinckley: Triumph heeft zopas z’n ambitie uitgesproken om tegen 2024 over te schakelen op E40-brandstof. In het Moto2™-wereldkampioenschap, welteverstaan. Zelfs een transitie naar E100-brandstof zou daar mogelijk moeten zijn tegen 2027. Die brandstoffen bestaan dan respectievelijk voor 40 en 100 procent uit ethanol. Volgt ook het straatgamma, op termijn?
Bevoorrechte (test)positie
De tests met duurzame brandstof die Triumph tot nu toe deed, hielden rekening met alle dimensies binnen de ontwikkeling van prestaties voor racemotoren. Als enige motorleverancier voor de Moto2™-competitie bevindt Triumph zich in een bevoorrechte positie om ervoor te zorgen dat de nieuwe brandstofstandaard niet enkel het competitieve niveau op peil houdt, maar ook dat de sensaties en prestaties van het Triple-blok overeind blijven. Elke ontwikkeling die de Britten op racevlak maken, vindt watervalgewijs z’n weg naar het straatgamma. En daar kunnen we met z’n allen de vruchten van plukken.
Dit nieuwe testproject loopt gelijk met Triumphs ontwikkelingen in elektrische motorfietstechnologie – waar het TE-1-prototype een tastbaar voorbeeld van is – en hun voortdurende streven om de uitstoot van schadelijke stoffen terug te brengen naar een niveau dat zelfs de Europese en wereldwijde wetgeving overstijgt. Al deze inspanningen maken deel uit van Triumphs ambitie om ervoor te zorgen dat rijders en fans wereldwijd nog jarenlang kunnen blijven genieten van motorrijden en motorsport. Zij het op een verantwoorde manier.
Steve Sargent, Chief Product Officer: “We streven er steeds naar om alle lessen die we leren uit het racen aan te wenden om onze productiemotoren nog beter te maken. Daarbij draait het niet alleen om prestaties, maar ook om de impact die ze hebben op het milieu. Iedereen hier bij Triumph is enorm verheugd om betrokken te zijn bij dit soort significante ontwikkelingen op cruciale momenten in de geschiedenis van motorrijden.”