Triumph presenteert nieuwe allrounder: Tiger 850 Sport
Met de geheel nieuwe Tiger 850 Sport wil Triumph een toegankelijke, bruikbare allrounder op de markt brengen met een gebruiksvriendelijk motorkarakter, goede ergonomie en een straffe prijs. Deze nieuwkomer betekent ook het einde van de basisversie van de Tiger 900.
Nieuw familielid
De Tiger-familie van Triumph begint intussen proporties aan te nemen die een gemiddelde Planckaert al zou aanzetten tot het verbouwen van een kavel in het midden van Frankrijk. Vorig jaar nog maar lanceerden de Britten de Tiger 900 (waarvan de Rally Pro-versie uitgeroepen werd tot beste motorfiets van het jaar door MCN), een lichtvoetigere en overal inzetbare variant op hun pure offroad-adventurer Tiger 1200. In 2021 volgt de Tiger 850 Sport, een Tiger-variant gericht op hanteerbaarheid, toegankelijkheid en een intuïtief, op weggebruik gericht avontuurlijk rijgedrag. Triumph doet een grote inspanning om de prijs beperkt te houden en biedt op deze manier een betaalbare Tiger aan, met heel wat kwaliteiten. Veel waar voor je geld, net als met de 2021 Trident die de Britten onlangs presenteerden.
Driecilinder met ‘T-plane’-krukas
De nieuwe Tiger 850 Sport heeft een blok met dezelfde innovatieve T-plane triple krukas als de nieuwste generatie Tiger 900. Triumph ontwikkelde het blok in de 850 verder voor een meer toegankelijke en beheersbare levering van bruikbaar vermogen en koppel voor een allround, gemakkelijk te rijden veelzijdigheid. De T-plane triple krukas heeft een 1-3-2 ontstekingsvolgorde wat resulteert in souplesse bij lage toeren en een fijne vermogensafgifte met de gasrespons en het gevoel van een tweecilinder, gecombineerd met de soepele loop van een driecilinder. En een kenmerkende, ruwe soundtrack onderweg natuurlijk.
Het topvermogen komt op 62 kW (85 pk) bij 8.500 tpm en het maximum koppel is 82 Nm bij 6.500 tpm. De slip- en assistkoppeling draagt bij aan de beheersbaarheid. Het kost minder inspanning om het koppelingshendel in te knijpen, wat extra comfort biedt op zowel lange ritten als in de stad. Voor A2-rijders bestaat een conversiekit om het motorvermogen te beperken.
Hoogwaardige componenten en ergonomie
De nieuwe Tiger 850 Sport is voorzien van een specifiek, hoogwaardig rijwielgedeelte en uitrustingspakket. Het lichtgewicht modulair frame met aluminium achterbrug reduceert het droge gewicht tot 192 kg en de Brembo Stylema-remklauwen en Marzochi 45 mm USD-voorvork (180 mm veerweg) zorgen voor goede prestaties. Met een smal zadel, een ergonomisch geoptimaliseerde voetsteunpositie en een in hoek verstelbaar stuur heeft de nieuwe Tiger 850 Sport een comfortabele rechte zitpositie. Met een eenvoudig mechanisme is de zadelhoogte met 20 mm aan te passen. De Tiger 850 Sport is uitgerust met een grote brandstoftank van 20 liter en een (met één hand) verstelbaar scherm voor een superieure windbescherming.
Technologie
Bovenop de hoogwaardige componenten is de 850 Sport uitgerust met de nodige technologie voor meer gebruiksgemak en veiligheid onderweg. Zo is er het 5 inch TFT-scherm voor uitstekende zichtbaarheid in alle omstandigheden, twee rijmodi (Road en Rain) die tractiecontrole en gasrespons beheren, ABS, volledige LED-verlichting en een 12 V-aansluiting
Prijstopper
Deze 850 Sport zal de meest toegankelijke Tiger uit het assortiment worden met een basisprijs van €11.550 (€13.100 in Nederland). Vanaf eind januari kan je de nieuwe Triumph Tiger 850 Sport bewonderen bij de dealers in twee kleurstellingen: Graphite & Diablo Red en Graphite & Caspian Blue.