Triumph werpt zich op naked middenklassemarkt met nieuwe Trident
Nieuwe motorrijders – of gewoon motorrijders die op zoek zijn naar een goede dosis onversneden fun voor een lage prijs – hebben weldra wat nieuws aan de grabbelton der middenklasse nakeds toe te voegen. Vandaag kondigt Triumph namelijk het concept van hun nieuwe Trident aan. Het nieuwe model is een compacte driecilinder die rechtstreeks de strijd aan wil gaan met de Honda CB650R, Kawasaki Z650 en Yamaha MT-07.

Eerste driecilinder middenklasse naked
Het model is dan wel gloednieuw, de naam is dat allerminst. In de jaren negentig lanceerde Triumph al een reeks 750 en 900cc-triples onder de noemer Trident, en toen haalden ze de mosterd al bij de Meridan Trident uit de jaren zestig. Vergis je echter niet: deze nieuwe Trident is géén nostalgische terugblik, maar het begin van een nieuw, modern hoofdstuk voor de oude rotten in het vak.
Triumph werkte vier jaar aan dit concept. Het is een andere benadering van het segment van de moderne middenklase naked bikes dan toen ze met de 675 cc Street Triple op de markt kwamen, en ook nu weer zal een driepitter de dienst uitmaken. Het is momenteel nog geheim hoe groot de cilinderinhoud van de Trident exact zal zijn, maar Chief Product Officer Steve Sargent wilde wél al verklappen dat de inhoud zal verschillen van het 765cc-blok onder de Steet Triple. Vermoedelijk ligt het bij de Trident rond de 660 cc, wat zou betekenen dat de Britten het blok gebruiken dat nu ook in de Street Triple S nog gebruikt wordt.

Gestripte Triumph
Ondanks dat het momenteel nog gaat om een conceptvoorstelling, vertrouwde Triumph ons ook toe dat het uiterlijk van deze parelwitte voorstelling nagenoeg helemaal op punt staat. Het uiterlijk werd mee vormgegeven door Rodolfo Frascoli, die eerder al zijn Italiaanse designersbrein op de nieuwe Tiger 900 mocht botvieren. Het concept toont een volledig gestripte motorfiets met strakke lijnen en een fraaie smalle benzinetank. Het achterlicht zit keurig in het frame en onder het zadel verwerkt, en de knappe koplamp en mini-scherm onderstrepen het minimalistische karakter dat de Trident nastreeft. Het geheel ziet er futuristisch uit, al ligt dat vooral aan de witte kleur die voor alle duidelijkheid dan weer niet het eindresultaat zal zijn.

Triumph-DNA
Aan de fundamenten van Triumph wordt niet geraakt: een motorfiets met een uitgesproken stijl en karakter, kwalitatief en met oog voor detail en afwerking. Maar dan verpakt in een betaalbaar instapmodel dat vooral een nieuwe generatie motorrijders moet aanspreken. Dit dankzij een krachtige motorfiets met een hoge funfactor die tegelijkertijd eenvoudig genoeg te controleren en te besturen is om vol vertrouwen de baan op te gaan. Bovendien zal er ook een A2-versie van dit nieuwe model beschikbaar zijn. Een prijs voor de Triumph Trident is nog niet bekend, maar het staat wel vast dat dit model van het hele huidige Triumph-gamma het laagst geprijsd zal zijn.