Twee lockdowns en motorverkoop stijgt t.o.v. 2019. Hoe komt dat?

Het aantal ingeschreven motorfietsen lag in oktober 2020 hoger dan een jaar geleden. In totaal groeide de motormarkt met bijna 6 procent t.o.v. vorig jaar. Dat ondanks een lockdown in het voorjaar. Qué?

Goede redenen om met een motor te rijden

Er zijn dit jaar 3085 nieuwe motorfietsen ingeschreven in België en dat zijn er 170 meer dan op hetzelfde moment één jaar geleden. De lockdown in het voorjaar heeft mensen er dus niet van weerhouden om voor de motor te kiezen. Niet of minder op vakantie en kiezen voor iets wat in eigen land voor plezier zorgt, is zeker één van de redenen waarom er meer dan ooit voor de motor gekozen wordt. Bovendien is een motor een Covid veilig vervoermiddel, je moet goed gek zijn om nu op het openbaar vervoer te stappen. Opvallend trouwens dat een motorzaak – waar je nooit dicht bij elkaar staat – dicht moet en het openbaar vervoer doodleuk blijft doorgaan. Met een sluiting van -minimum- een maand die zopas van kracht ging, staan de dealers voor een tweede lockdown. Maar er mag wél op bestelling afgehaald worden en de werkplaatsen kunnen open blijven. Komen we met twee lockdowns uiteindelijk nog boven het topjaar 2019 uit? Het zou zomaar kunnen!

Motorverkoop 2020

Sterke spelers en verrassingen

Yamaha verkocht de meest motoren in oktober, gevolgd door BMW, Piaggio, Honda, KTM, Kawasaki, Harley-Davidson, Triumph, Sym en Suzuki. CF Moto zit net buiten de top 10, maar voor een relatief jong merk op de Belgische markt is dat opmerkelijk. Zero Motorcycles blijft het grootste elektrische merk.

“Opvallend dat een motorzaak dicht moet en het openbaar vervoer doodleuk blijft doorgaan.”

Op jaarbasis is Yamaha momenteel nog het grootste merk in België, met 30 motoren meer ingeschreven dan BMW. Honda is derde en Kawasaki is het eerste merk zonder scooters in het gamma op de vierde plek. Dit zijn meteen ook de vier merken die meer dan 2000 motoren ingeschreven zagen, Yamaha en BMW zien zelfs meer dan 3000 van hun motoren met een nieuwe nummerplaat rijden. Wel opvallend, in de top 10 zijn Kymco (10), Triumph (8) en Yamaha de enige merken die in vergelijking met vorig jaar winst boekten. BMW, Kawasaki en KTM blijven zo goed als status quo. Er zit dus wel wat winst bij merken buiten de top 10. Onder andere CF Moto, Royal Enfield, BRP, Moto Guzzi, Orcal, Hyosung en MV Agusta springen daarbij in het oog met goede inschrijvingscijfers. Zero Motorcycles blijft het grootste elektrische merk.

Bron: Febiac

Foto’s: Shutterstock

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.