Twee lockdowns en motorverkoop stijgt t.o.v. 2019. Hoe komt dat?
Het aantal ingeschreven motorfietsen lag in oktober 2020 hoger dan een jaar geleden. In totaal groeide de motormarkt met bijna 6 procent t.o.v. vorig jaar. Dat ondanks een lockdown in het voorjaar. Qué?

Goede redenen om met een motor te rijden
Er zijn dit jaar 3085 nieuwe motorfietsen ingeschreven in België en dat zijn er 170 meer dan op hetzelfde moment één jaar geleden. De lockdown in het voorjaar heeft mensen er dus niet van weerhouden om voor de motor te kiezen. Niet of minder op vakantie en kiezen voor iets wat in eigen land voor plezier zorgt, is zeker één van de redenen waarom er meer dan ooit voor de motor gekozen wordt. Bovendien is een motor een Covid veilig vervoermiddel, je moet goed gek zijn om nu op het openbaar vervoer te stappen. Opvallend trouwens dat een motorzaak – waar je nooit dicht bij elkaar staat – dicht moet en het openbaar vervoer doodleuk blijft doorgaan. Met een sluiting van -minimum- een maand die zopas van kracht ging, staan de dealers voor een tweede lockdown. Maar er mag wél op bestelling afgehaald worden en de werkplaatsen kunnen open blijven. Komen we met twee lockdowns uiteindelijk nog boven het topjaar 2019 uit? Het zou zomaar kunnen!

Sterke spelers en verrassingen
Yamaha verkocht de meest motoren in oktober, gevolgd door BMW, Piaggio, Honda, KTM, Kawasaki, Harley-Davidson, Triumph, Sym en Suzuki. CF Moto zit net buiten de top 10, maar voor een relatief jong merk op de Belgische markt is dat opmerkelijk. Zero Motorcycles blijft het grootste elektrische merk.
“Opvallend dat een motorzaak dicht moet en het openbaar vervoer doodleuk blijft doorgaan.”
Op jaarbasis is Yamaha momenteel nog het grootste merk in België, met 30 motoren meer ingeschreven dan BMW. Honda is derde en Kawasaki is het eerste merk zonder scooters in het gamma op de vierde plek. Dit zijn meteen ook de vier merken die meer dan 2000 motoren ingeschreven zagen, Yamaha en BMW zien zelfs meer dan 3000 van hun motoren met een nieuwe nummerplaat rijden. Wel opvallend, in de top 10 zijn Kymco (10), Triumph (8) en Yamaha de enige merken die in vergelijking met vorig jaar winst boekten. BMW, Kawasaki en KTM blijven zo goed als status quo. Er zit dus wel wat winst bij merken buiten de top 10. Onder andere CF Moto, Royal Enfield, BRP, Moto Guzzi, Orcal, Hyosung en MV Agusta springen daarbij in het oog met goede inschrijvingscijfers. Zero Motorcycles blijft het grootste elektrische merk.
Bron: Febiac
Foto’s: Shutterstock
