Aantal inschrijvingen tweedehandsmotoren zakt stevig sinds invoering motorkeuring

De positieve trend op vlak van nieuwe inschrijvingen zet zich in de eerste maand van 2023 niet door bij de inschrijvingen van tweedehandse motoren. Volgens mobiliteitsfederatie Traxio daalde het aantal immers met 12,9% ten opzichte van een jaar eerder tot 3.492 exemplaren. De oorzaak daarvan moeten we alweer niet ver zoeken: sinds begin dit jaar moeten occasie moto’s een technische controle ondergaan bij verkoop en bijgevolg zijn er in november en december van vorig jaar heel wat extra tweedehands inschrijvingen geweest.

Een effect dat we volgens Traxio in de komende maanden verder zullen blijven voelen. De bijbehorende prognose is dat er meer dan vroeger tweedehandse motoren in de buurlanden zullen terechtkomen, om zo een technische keuring bij verkoop te omzeilen. De daling heeft zich in januari vooral voorgedaan bij de zwaardere motoren vanaf +500cc, in de kleinste klassen was er zelfs een toename. Bij de Top10-merken niets dan verliezers ditmaal, enkel Piaggio weet de schade te beperken (-6,9%).

Vlaanderen krijgt grootste klappen maar blijft veruit de grootste markt

Vlaanderen blijft ook in januari 2023 de grootste tweedehandsmarkt (60,9%) maar verliest toch -16,7% . De daling doet zich dus vooral voor in Vlaanderen waar met name de klasse van +1.000cc zware klappen krijgt. In Brussel vallen de goede cijfers van de 126-500cc op (+22,4%) tegenover het slechte resultaat van de 201-750cc (-28,7%) en Wallonië zien we ook zware klappen in het +750cc-segment terwijl de lichtste 125cc-klasse sterk wint (+17,1%).

De lichtste klasse opnieuw het populairst

Opvallend is dat de lichtste klasse opnieuw het best scoort in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc maar liefst 28,3% van de markt, maar ook de middenklasse en de zware jongens (+1.001cc) bleven met ongeveer 19% aardig gegeerd. De overige tussenklassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze. Vooral de groei van de 126-500cc (+3,2%) is opvallend waardoor het aandeel van de verschillende cilinderinhouden steeds dichter naar elkaar groeit.

Volledige top 10 in het rood

Bij de Top10-merken zijn er niets dan verliezers op de tweedehandsmarkt, enkel Piaggio weet de schade te beperken (-6,9%) terwijl Kawasaki de hardste klappen krijgt (-33%). Marktleider Honda komt nog relatief goed weg (-11,1%) dank zij goede cijfers in de kleinste klasse. Harley-Davidson en Ducati weten de schade ook te beperken.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.