Ural onthult nieuw motorblok en updates aandrijflijn

De afgelopen twintig jaar heeft Ural hun iconische zijspanmachines steeds verder verbeterd. Van eenvoudige dingen als nieuwe gietstukken en tellers, tot grote systemen als Brembo-remmen en brandstofinjectie. Voor 2023 heeft Ural – ondanks oorlog, materiaalschaarste, stijgende kosten en de verhuizing naar Kazachstan – toch een aantal updates weten te realiseren.

Ural heeft de oude klepstoters vervangen door moderne exemplaren met rollers.

Kleine veranderingen, grote impact

David George van Ural toont op YouTube alle nieuwe updates voor 2023. De veranderingen zijn over het algemeen subtiel en relatief klein, maar ze zouden een behoorlijke impact moeten hebben op de prestaties en levensduur van de motorblokken. De nieuwe behuizing is een gloednieuw gietstuk met verbeterde bewerking, toleranties en materiaalsamenstelling. Aan de buitenkant is weinig veranderd, maar de interne aanpassingen zijn behoorlijk indrukwekkend. Het achterste lagerhuis is beter bewerkt en heeft een nieuwe rubberen afdichting om de motorolie in het blok te houden.
Vervolgens zijn er een nieuwe nok, nieuwe klepstoters en nieuwe klepstotergeleiders. De nieuwe klepstoters zijn mogelijk het echte nieuws. Ze vervangen de oude, massieve exemplaren door moderne klepstoters met rollers in glanzende nieuwe bronzen geleiders. De toleranties zijn extreem krap en zijn daarmee een bewijs van Urals toewijding om zich voortdurend te verbeteren. Samen met de nieuwe klepstoters is er een nieuwe nok met een bijgewerkt profiel ontworpen om te werken met de nieuwe klepstoters.

De nieuwe Ural-aandrijfas van het zijspanwiel.

Geen kurk meer

Er is ook een nieuwe cilinderkoppakking van rubber. Die vervangt het oude exemplaar van kurk dat regelmatig kapotging. Dat zou ook tijd worden, hoewel zo’n pakking van kurk ook een zekere charme had. Probleem was dat je ze moest vervangen wanneer je de kleppen en tuimelaars stelde. De nieuwe rubberen pakkingen zijn herbruikbaar, vereisen een lager aanhaalmoment en zijn over het algemeen een grote verbetering. Het laatste nieuws betreft de nieuwe CV-aandrijfas van het zijspanwiel. De nieuwe unit vervangt de oude Ural-as en zorgt voor een soepeler rijgedrag met minder onderhoud.
De nieuwe upgrades, met uitzondering van de rubberen cilinderkoppakking, zijn compatibel met alle 750cc Ural-motoren. De rubberen cilinderkoppakking is alleen te gebruiken voor motoren geproduceerd vanaf 2019. Er wordt niet gezegd of er een nieuwe pakking komt voor blokken van voor 2019. Prijzen voor de upgrades zijn nog niet beschikbaar.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.