Van GT naar R: Parijse custombouwer bouwt K 1600 GT om tot roadster
Onze man mocht enkele maanden geleden nog aan de rol met de volledig vernieuwde K 1600 line-up. Een geweldige grand touring-familie, met een waanzinnig dikke zespitter in het frame. En een uitstekende basis voor custombouwers, zo blijkt nu ook. Een Parijse BMW Motorrad-dealer is even helemaal los gegaan, en kwam met deze ‘K 1600 R’ op de proppen. Een beest van een zescilinder roadster.

100 kg minder
Het Franse BYmyCar sloopte de ietwat lompe staartsectie eraf, en wuifde de grote zijkoffers uit. Een nieuw subframe en een solozadeltje kwamen in de plaats, waardoor de enkelzijdige achterbrug en spaakwielen prominenter in beeld komen. De grote troef van deze machine blijft uiteraard het machtige zescilinderblok, dat op een korte en vederlichte uitlaatlijn kan rekenen om het nodige gebulder naar buiten te jagen.
Met een beetje verbeelding kan je het kuipwerk van de S 1000 RR herkennen aan de voorzijde, zij het dan met enorme luchthappers die de nodige zuurstof richting het blok moeten jagen. Een hoger stuurtje zorgt dan weer voor de roadster-feel die de ‘R’ in de naam deed vermoeden. Na het knappe schaafwerk weegt de K 1600 R 240 kilo, dik 100 kg (!) minder dan de standaardversie. En dat zonder ook maar één pk’tje of newtonmeter overboord te gooien.

Als kers op de taart doopte de Parijse dealer de voormalige Grand Tourer in een knappe grijze lak met rode graphics. Er hoort slechts één ‘maar’ bij: met een prijs van 65.000 euro is de K 1600 R allesbehalve een koopje…