Vayyar: de superkrachtige radar die alles ziet
Tot voor kort leken radarsystemen op motorfietsen om de veiligheid te verhogen sciencefiction, maar het afgelopen jaar zijn ze op een aantal modellen verschenen. Ducati, BMW, KTM en Kawasaki hebben standaard het door Bosch ontwikkelde systeem, Triumph gebruikt op de 1200 GT Explorer en Rally Explorer het Continental-systeem.
Onlangs heeft het Israëlische Vayyar-systeem zijn intrede gedaan. Dat gebruikt veel meer antennes dan een klassieke radar – tot 48, in vergelijking met de 7 die gewoonlijk worden gebruikt – en door middel van Doppler-analyse (de meting van de vervorming van de weerkaatste radargolven als gevolg van beweging) kan het de relatieve snelheid bepalen van de voorwerpen die zijn detecteert. Het gezichtsveld van Vayyar-radars is aanzienlijk breder dan de radarkegel van conventionele systemen – 170° zowel horizontaal als verticaal – en dit betekent een grotere dekking, wat zeer nuttig is bij het naderen van bijvoorbeeld bochten. Met één Vayyar voor- en één achteraan krijgt je 340° dekking, dus bijna helemaal rondom.
300 meter bereik
Bovendien claimen de Israëli’s een veel groter bereik dan de Bosch, waardoor zij objecten op een afstand van 300 meter kunnen detecteren, terwijl het Duitse apparaat stopt bij 160 meter. Dit is zeer belangrijk, want als de radar wordt gebruikt in geautomatiseerde noodremsystemen, betekent eerder ingrijpen minder abrupt en dus minder gevaarlijk remmen. Het Vayyar-systeem ondersteunt ook dodehoekdetectie, hulp bij het veranderen van rijstrook, adaptieve cruisecontrol, waarschuwing voor botsing voor- en achteraan en remassistentie. Dit alles, zo wijzen de Israëli’s erop, tegen dezelfde prijs als concurrerende radars.