Vermoedelijk oudste productiemotorfiets ter wereld geveild voor bijna 200.000 euro

De Hildebrand & Wolfmüller uit 1894 is niet de oudste motorfiets die bestaat. In de jaren 60, dan spreken we over de 19e eeuw, bestonden er ook al stoommotorfietsen. Of de Einspur met benzinemotor van Gottlieb Daimler uit 1885. De Hildebrand was echter de eerste gemotoriseerde tweewieler die in serieproductie ging. Het verkochte exemplaar, framenummer 619, motornummer 69, is vermoedelijk het oudste nog bestaande productiemodel.

2,5 paarden, jawel

Motorisch bestaat de Hildebrand & Wolfmüller uit een watergekoelde, viertakt paralleltwin van 1.488cc. Dat klinkt tegenwoordig als een groot motorblok, maar hij leverde slechts 2,5 pk bij 240 tpm. De cilinders hangen aan het frame en lopen horizontaal. De lange drijfstangen zijn verbonden met een ‘krukas’ die aan het massieve achterwiel is bevestigd. Omdat de broers Heinrich en Wilhelm Hildebrand stoomingenieurs waren, is de overeenkomst met de werking van een stoommachine geen toeval. De brandstof wordt vanuit de tank naar een carburateur geleid, via atmosferische inlaatkleppen naar de cilinders, waar het wordt ontstoken door een platina hete buis, ontwikkeld door Daimler.

Top van 50 km/u

Grote rubberen Dunlop-banden, de eerste luchtbanden op een motorfiets, helpen de cilinders tijdens de retourslag en het massieve achterwiel fungeert als vliegwiel. Het vierkant ogende achterspatbord doet dienst als koelwaterreservoir en een van de framebuizen van de motorfiets als olietank. Het resultaat? Een topsnelheid van bijna 50 km/u, wat ongelooflijk was in die tijd. het remsysteem bestaat uit een houten blok die over de voorband wrijft. De gashendel, een duimschroef op het stuur, werd automatisch gesloten. Het starten van de machine vergde een gezamenlijke inspanning, want de motor moest worden geduwd tot hij aansloeg, waarna de rijder erop sprong en tegelijkertijd probeerde het toerental te regelen.

Frame van een fiets

Het frame was oorspronkelijk afkomstig van een fiets, maar bleek onvoldoende stevig voor het gewicht en de kracht van de motor. Het werd daarom versterkt tot een nieuwer ontwerp, losjes gebaseerd op de stoommachine van Hildebrand. Het uiteindelijke ontwerp kreeg de naam “Motorrad” en de motorfiets werd gepatenteerd in januari 1894. Over het exacte aantal geproduceerde modellen bestaat onenigheid, maar men vermoedt dat het tussen de 800 en 2.000 stuks waren.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.