Verrassing van formaat: Triumph lanceert Speed 400 en Scrambler 400X ééncilinders!

De monden vielen open gisteren, toen Triumph gisteren in Londen niet een onverwachte update van z’n elektrische TE-1 vanonder het doek toverde, maar wel twee (2!) gloednieuwe motoren liet zien. Met de Triumph Speed ​​400 en Scrambler 400 X voegt het merk in één klap twee nieuwkomers toe aan het Triumph-gamma. Ontworpen vanuit een gloednieuw motorplatform, moet deze tweeling de instapreeks vormen richting de 900 en 1200cc sterke Speed ​​Twin- en Scrambler-familie.

Nieuwe TR-motor

Het nagelnieuwe TR-blok is genoemd naar de historische Triumph ‘Trophy’-lijn, die zijn strepen verdiende tijdens ééncilinderraces van het begin van de vorige eeuw – in het bijzonder op de Six Day Trial enduro-competitie. Deze geheel nieuwe 398 cc ééncilindermotor met vloeistofkoeling en brandstofinjectie heeft een cilinderkop met dubbele bovenliggende nokkenas, die vier kleppen bedient. Een DLC-coating moet de wrijving daarbij reduceren. Het blokje haalt maar liefst 40 pk (29,4 kW) bij 8.000 tpm en 37,5 Nm bij 6.500 tpm. Hij is gekoppeld aan een zesbak.

Modelspecifiek rijwielgedeelte

Beide modellen pakken uit met een nieuw ontworpen rijwielgedeelte, met een nieuw frame, een opgeschroefd subframe en een aluminium swingarm, gecombineerd met een ophanging die is aangepast aan alle rijomstandigheden.

De Speed ​​400 is voorzien van een 43 mm UPSD-voorvork, een monoshock achteraan met apart reservoir, 17-inch velgen en roadster-specifieke geometrie en wielbasis. Het remmen wordt vooraan geregeld door een schijf van 300 mm die wordt gegrepen door een radiale remklauw met vier zuigers en gevlochten remleidingen. Aan de achterzijde maakt een schijf van 230 mm met zwevende remklauw de dienst uit.

De Scrambler 400 X heeft een langere wielbasis, langere veerwegen, een groter 19-inch voorwiel en een breder stuur. Een breder gietstalen rempedaal en voetsteunen met veel grip, die lager en breder zijn geplaatst, zorgen ook voor een natuurlijkere rijpositie offroad, terwijl een bredere 320 mm voorremschijf en aangepaste remblokken zorgen voor progressieve remprestaties. De achterrem is identiek aan die van de Speed ​​400.


Ride-by-wire

De Speed ​​400 en Scrambler 400 X delen enkele van de nieuwste technologieën, op maat gemaakt voor elk model, om het rijcomfort, de prestaties en de veiligheid te verbeteren. Zo pakken beide nieuwkomers uit met een Bosch-motormanagementsysteem met ride-by-wire, wat zorgt voor een lineaire, intuïtieve gasrespons met voorspelbare vermogensafgifte voor optimaal rijgedrag, veiligheid en controle.


Tractiecontrole en ABS


De tractiecontrole kan op beide modellen met een simpele por op de knop worden in- of uitgeschakeld, terwijl tweekanaals Bosch ABS zorgt voor veilig remmen onder alle omstandigheden, voor extra veiligheid en gemoedsrust. Op de Scrambler 400 X kan het ABS ook worden uitgeschakeld voor offroadrijden.

Nieuw dashboard met twee schermen 

Het nieuwe, strakke en eigentijdse dashboard is voorzien van een grote analoge snelheidsmeter en een geïntegreerd LCD-display met een digitale toerenteller, resterende brandstofverbruik en een goed zichtbare versnellingsindicator.

Al deze functies zijn toegankelijk via een intuïtieve en gebruiksvriendelijke scrollknop op het stuur, en het display is vooraf geconfigureerd om de status van optionele gemonteerde verwarmde handgrepen weer te geven, indien aanwezig. Dankzij een handig geplaatste USB-C-oplaadbus kunnen op het stuur gemonteerde apparaten, zoals smartphones en navigatiesystemen, onderweg worden opgeladen.

Slipperassistkoppeling

Dit ingenieuze systeem vermindert de kracht die nodig is om het koppelingshendel te bedienen, om vermoeidheid te verminderen, terwijl het het vertrouwen en de gemoedsrust van de berijder verbetert door te voorkomen dat het achterwiel blokkeert tijdens het terugschakelen.

Volledige ledverlichting


De krachtige koplamp oogt goed en heeft een kenmerkend dagrijlicht met Triumph ledsignatuur, terwijl het achterlicht ook is voorzien van een moderne lichtsignatuur en Triumph-logo. Subtiele en moderne richtingaanwijzers maken het pakket af.



Beveiliging

De Speed ​​400 en de Scrambler 400 X zijn beiden standaard voorzien van een stuurslot en een gecodeerde startonderbreker. De in de contactsleutel geïntegreerde transponderchip zorgt ervoor dat alleen de eigenaar de motorfiets kan starten.

Beschikbaarheid, prijs en kleuren

Beide modellen worden volgende maand in India gelanceerd en zullen tegen het einde van het jaar in alle andere markten te koop zijn – ook op de prijs is het nog even wachten geblazen.

De Speed ​​400 zal verkrijgbaar zijn in two-tone lak, in de kleuren Carnival Red, Caspian Blue en Phantom Black, elk met een gigantisch Triumph-logo op de bast. De Scrambler 400 X wordt op zijn beurt aangeboden in drie kleurenschema’s (mat kakigroen en wit, rood-met-zwart, of zwart-met-zilver), elk met Triumph’s kenmerkende logo op de diagonale tankstreep en badges.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.