Vers van de pers: 2023 Yamaha Ténéré World Rally!
Damn. Dan denk je dat Yamaha met z’n Ténéré 700 World Raid de ultieme Ténéré in de markt heeft gezet, komen de Japanners met een nagelnieuwe Ténéré 700 World Rally op de proppen. Een waanzinnig knap gestijlde versie met de iconische kleurstelling van de Dakar-racer van Peterhansel uit 1993. Waarom we er eentje willen? Leest u vooral verder.
De rallyfactor van de nieuwe Ténéré 700 World Rally wordt kracht bijgezet door de KYB-ophanging met lange veerwegen, de dubbele brandstoftanks van 23 liter op de flanken, een titanium Akrapovič-uitlaatdemper en een vlak tweedelig rallyzadel. Daarenboven pakt de World Rally ook uit met het 5-inch TFT-dashboard met smartphoneconnectiviteit van de World Raid, instelbaar ABS (drie settings) en een verstelbare Öhlins-stuurdemper. Zo.
Historische rallysportkleuren van Yamaha
Wat instant in het oog springt, is de knappe, blauw/fluoroze/zilveren rallysportlivrei die in 1993 op de fabrieksmotor van Dakarheld Stéphane Peterhansel pronkte. Exact dezelfde kleurstelling zal overigens de racemotoren van Yamaha-rijders Alessandro Botturi en Pol Tarrés sieren, tijdens hun raceprogramma voor 2023.
Lichtgewicht Akrapovič slip-on uitlaatdemper
Deze opper-Ténéré is vergeven van hoogwaardige componenten. De slip-on Akrapovič-demper zet het koppel kracht bij en versterkt het kenmerkende gebrul van de 270° CP2-motor. Heerlijk.
23 liter dubbele brandstoftank
Yamaha’s winnende Dakar-motoren waren pioniers op het gebied van het gebruik van brandstoftanks met groot bereik. De Ténéré 700 World Rally is dan ook uitgerust met de nieuwste, voor wedstrijden ontwikkelde brandstoftanks van 23 liter, die een grote autonomie bieden voor lange ritten. Dat het leeuwendeel van de brandstof daarbij zo laag mogelijk hangt, draagt bij tot de massacentralisatie en een zo wendbaar mogelijk stuurgedrag.
Hoogwaardige 43 mm KYB-voorvork, 230 mm veerweg
De zwart gekleurde KYB-voorvork van 43 mm is volledig instelbaar qua veervoorspanning, in- en uitgaande demping – zodat de rijder deze kan afstemmen op verschillende belastingen, terreinen en snelheden. En met een veerweg van 230 mm is de World Rally uitgerust om het zwaarste offroad terrein aan te kunnen.
Aluminium achterschokdemper met apart gasreservoir
De eveneens instelbare achtervering is voorzien van een aluminium behuizing van wedstrijdkwaliteit met een apart gasreservoir voor consistente demping, en beschikt over een veerweg van 220 mm.
Öhlins-stuurdemper
Met 18 verschillende instellingen biedt de lichtgewicht, verstelbare Öhlins-stuurdemper extra vertrouwen en bestuurbaarheid wanneer het er hard aan toe gaat en stelt hij de rijder in staat het maximale uit de ophanging te halen.
Tweedelig zadel, geïnspireerd op Flat Rally
Dankzij het tweedelige ontwerp kan op het vlakke zadel een bagagedrager of bagage worden gemonteerd door het achterste gedeelte te verwijderen. Leuk extraatje: het zadel is voorzien van een exclusief World Rally-logo.
5-inch TFT-dashboard met connectiviteit en drie thema’s
Rijders van de Ténéré 700 World Rally hebben de keuze uit drie schakelbare schermstijlen – digitaal, analoog of roadbookstijl – en het aangesloten 5-inch TFT-kleurenscherm kan ook worden gekoppeld aan een smartphone met de gratis MyRide-app, waardoor sms-berichten en inkomende oproepmeldingen op het scherm kunnen worden weergegeven.
Instelbaar ABS met 3 modi
Het ABS is in 3 standen instelbaar, naargelang de ondergrond. Modus 1 is volledig ingeschakeld, met ABS op beide wielen (wettelijk verplicht op de openbare weg). In Modus 2 is het ABS op het voorwiel ingeschakeld en dat op het achterwiel uitgeschakeld – ideaal voor rijden op gravel. Modus 3 is volledig uitgeschakeld, waardoor je ook op de meest uitdagende ondergronden de controle behoudt.