Vers van het mes: Alles over de 2021 KTM 890 DUKE

De KTM 790 Duke en de 890 Duke R zijn nog lang niet aan een pensioengerechtigde leeftijd toe, maar toch brengt KTM in 2021 de 890 Duke op de markt. In het wiel dus van de vorig jaar gelanceerde 890 Duke R. Dit is alles wat je er over moet weten:

In het wiel van de 890 Duke R

Persbericht: De reis is snel en kort geweest. Alle jaloersmakende attributen van de parallelle LC8c-tweeklepper die met de KTM 790 DUKE de emoties bij jong en oud oprakelden, hebben een nieuwe grens gevonden. De reactie op de originele SCALPEL motiveerde KTM om meer met de LC8c te werken en met iets op de proppen te komen dat extreme motorfanaten zou fascineren. De opkomst van de KTM 890 DUKE R aan het begin van 2020 was het antwoord. Nu brengt de KTM 890 DUKE, strak achter de uitlaat van de KTM 890 DUKE R hangend, alle klasse van zijn nauwkeurige zusterversie mee om als een speer over de weg te gaan.

Voornaamste kenmerken 2021 KTM 890 Duke

* Grotere verplaatsing (van 789 cm3 naar 889 cm3) en Euro5-voorbereid
* Verhoogd motorvermogen tot 115 pk en 92 Nm
* Extreme vermogen/gewicht-verhouding, ongeëvenaarde wendbaarheid
* Geactualiseerde APEX WP-ophangingstechnologie
* Geüpdatet elektronicapakket met een 6D-hanghoeksensor en optionele TRACK MODE
* erbeterd rempotentieel dankzij systeemupgrade
* Onderscheidende, functionele en stijlvolle vormgeving: de DUKE spirit
* Nieuwe, hoogwaardige Continental ContiRoad-banden

Middengewicht?

De styling van de KTM 890 DUKE doet hoofden omdraaien en de esthetiek maakt dit slanke, krachtige pakket aan stootkracht niet te missen, maar de essentie van deze motorfiets is de compacte, lichte, kloppende bron van al het plezier die zich tussen de twee wielen bevindt. De grotere cilinderinhoud, van 789 cm3 naar 889 cm3, maakt gebruik van een geavanceerdere mapping-logica en pompt er nu 115 pk en 92 Nm uit (10 pk meer en 5 Nm meer koppel dan de KTM 790 DUKE). De met 20% toegenomen rotatiemassa zorgt voor een betere bochtenstabiliteit en een soepelere motorwerking bij lagere toerentallen en een gedeeltelijk open gashendel. Euro5-voorbereid en 4,8l/100 km uit de 14l brandstoftank biedend; de snelheid wordt in balans gehouden door de grote functionaliteit.

De KTM 890 DUKE is alleen een ‘middengewicht’ dankzij het concept, het aantal kilo’s en de lichtvoetigheid van het rijgedrag. De rest bestaat uit rauw vermogen en ultramoderne rijprestaties via de elektronica.

Elektronica

Gefilterd door het lichtgevoelige, aanpasbare TFT-scherm, bieden de bestuurdershulpjes een RAIN MODE (soepele gasrespons, maximale tractieregeling, verminderd vermogen en anti-wheelie), een STREET MODE (standaardgasrespons, normale tractieregeling, vol vermogen, anti-wheelie) en een SPORT MODE (sportieve respons, verminderde tractieregeling, vol vermogen, anti-wheelie). Voor degenen die zich laten verleiden door het volledige potentieel van de KTM 890 DUKE, kan de instelling met de optionele TRACK MODE worden aangepast voor tijdritten. De tractieregeling kan worden verhoogd of verlaagd op een schaal van negen, de anti-wheelie kan worden uitgeschakeld en de gasrespons kent drie niveaus. De launch control houdt de motor op het ideale toerental om een snelle start mogelijk te maken. De 6D-hanghoeksensor zorgt ervoor dat de motorregeleenheid (ECU) een schat aan informatie en input over het gedrag en de positie van de motorfiets filtert voor een optimale terugkoppeling.

Rijwielgedeelte

Het sturen van de KTM 890 DUKE komt goed uit de verf dankzij het stalen CroMo-buisframe met een gegoten aluminium subframe, dat star is ingesteld voor een sportief gevoel en een accuratere ervaring. De LC8c staat opnieuw centraal dankzij zijn rol als benadrukt onderdeel van het chassis. Ondanks de technische verbeteringen behoudt de KTM 890 DUKE hetzelfde gewicht als zijn voorganger met een ongelooflijke 169 kg (bij een lege tank). Het subframe is innovatief, de hele eenheid bevat de luchtinlaten en de airbox; ontworpen om simpel, minimaal en licht te zijn. De KTM 890 DUKE zweeft gewoonweg dankzij de geüpdatete en geüpgradede WP APEX-ophanging (43 mm omgekeerde vorken met open patroon) en de gasondersteunde achterschokbreker. De ‘Ergo’ is minder doelgericht dan de op actie gerichte KTM 890 DUKE R en is ontworpen voor een brede groep van rijders, met een lagere zadelhoogte van 820 mm.

Familietrekjes

De KTM 890 DUKE is overduidelijk een lid van de DUKE-familie. De lijnen zijn onmiskenbaar KTM, waarbij elke centimeter van de fiets is doorgeplozen en geanalyseerd op praktisch nut. Er zijn geen onnodige randen, hoeken, onderdelen of kunststof elementen die niet bijdragen aan de prestaties van het unieke KTM 890 DUKE-gevoel. Het verkleinde achterlicht is bijvoorbeeld geïntegreerd in de nummerplaathouder, waardoor de afmetingen worden teruggebracht en er ruimte is voor maatwerk aan de achterkant.

Accenten en opties

Andere details zijn een volledige ledverlichtingsset, tubeless wielen, superieure en uitvoerig geteste nieuwe Continental ContiRoad-banden (die een uitstekende grip op nat wegdek, een hoge stabiliteit en een zeer korte ‘opwarmfase’ bieden) en de compatibiliteit met KTM myRide App. Een brede waaier aan KTM PowerParts (van Akrapovič-slip-on-uitlaten tot tandwielkappen) en KTM PowerWear-opties zijn andere elementen die de KTM 890 DUKE tot het scherpste stuk gereedschap in de ‘kist’ van de naked bike maken.

Lees ook KTM lanceert de 890 Duke R in 2020

Meer weten over de KTM 890 Duke? Klik hier

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.