Vier minuten vragenvuur: 2023 Yamaha MT-125 en R125

Een vernieuwde 125cc-reeks testen, dat kan het best in en rond een metropool – de uitgelezen speeltuin voor achtstelitertjes. Dat hoef je Yamaha niet te vertellen: zij nodigden ons uit naar Barcelona voor een test op de weg én op circuit van de MT-125 en R125. Twee werelden, één wereldstad, één zweterige testrijder die we meteen na de testrit aan de lijn kregen.

Motornieuws: Misschien meteen met de deur in huis vallen. Wat is er precies vernieuwd aan Yamaha’s kleinste MT en R?

Jelle Verstaen: “De R125 is intussen aan z’n vierde generatie toe en krijgt een facelift. Dat bedoelen we vrij letterlijk: voor 2023 krijgt de R een flink bijgetimmerd smoeltje, dat niet toevallig doet denken aan z’n grote broer R1, inclusief de led-DRL’s, een vernieuwde tankcover en een opengewerkte staartsectie. Ook de MT-125 oogt dit jaar wat strakker in z’n pels, met onder meer knappe metalen badges op het frame. Voorts krijgen beide machines een een nagelnieuw TFT-scherm met bijbehorende smartphone-connectiviteit, enkele verfijningen aan het frame én nieuwe elektronica.

Motornieuws: Elektronica? Verklaar je nader.

Verstaen: “Afgezien van het verplichte ABS krijgen beide machines ook tractiecontrole aangemeten. Dat kan overkill lijken, maar de jonge, beginnende rijders waar Yamaha op mikt met dit duo kan elke vorm van geruststelling gebruiken. Het doel is dat dergelijke klanten hun machines zo vertrouwen dat ze uiteindelijk ‘doorgroeien’ richting pakweg een MT-07 of R1. Op de gortdroge wegen in en rond Barcelona kregen we de tractiecontrole overigens nooit getriggerd – noch op de weg, noch op circuit. Het vangnet is er wel, maar het is niet prominent aanwezig.”

Motornieuws: Ho even. Jullie hebben die 125’jes uitgewrongen op circuit?

Verstaen: “Wel, toch eentje van de twee: met de R125 mochten we twee sessies lang het kartingcircuit van Vandrell onveilig maken. Een erg kort en technisch circuit, waar we zelden verder kwamen dan de derde versnelling, maar waar we het lichtvoetige stuurgedrag en hoogtoerige motorkarakter van de R des te meer leerden te appreciëren. Onwaarschijnlijk wat zo’n dingetje uit z’n 15 pk en 11,5 Nm weet te puren, met de toerennaald constant tegen de begrenzer. De snelheid kwam daarbij nog niet eens in de buurt van de drie cijfers, maar we hebben ons zelden zo geamuseerd.”

Motornieuws: Over topsnelheden gesproken, rijdt zo’n MT-125 of R125 snel genoeg voor wie dagelijks over de snelweg moet commuten?

Verstaen: “Ja hoor, dat gaat zonder problemen – Yamaha zet beide machines ook precies zo in de markt. Op de snelweg puur je er met wat geduld (en een gunstige wind) tot ongeveer 145 km/u op de teller uit – reken op een reële top van 135 km/u. Maar een kruissnelheid van 115-120 km/u haal je zonder problemen en zonder dat je ’t gevoel krijgt dat ’t motortje echt moet zwoegen. Fijn om weten is dat het rijwielgedeelte daarbij steeds stabiel blijft presteren, de banden ons tijdens de twee testdagen nooit negatief hebben verrast, en de remmen steevast overschot hebben. Leuk pakket, in beide configuraties!”

Motornieuws: Stel dat je er nu persoonlijk eentje moet kiezen, waar gaat je voorkeur dan naar uit?

Verstaen: “Hoewel ik me in en net buiten de stad geweldig heb geamuseerd op de speelse en fluks sturende MT-125, verkies ik de R125 voor de echte plezierritten. De rijhouding is iets sportiever, maar het surplus aan gewicht en druk die je daarmee genereert op de voorzijde, zorgt voor een nog strakker sturend geheel. En een naar mijn gevoel vertrouwenwekkendere rit als het tempo de hoogte ingaat. We hebben op beide machines de heuvels rond Barcelona verkend, en daar kwam de R125 er wat mij betreft een stuk beter uit. De zestienjarige ‘boy racer’ in mezelf heeft z’n hart geweldig kunnen ophalen!”

Motornieuws: Vergeet het volledige testverslag niet hé, met al dat jeugdig enthousiasme…

Verstaen: “Komt goed, chef!”

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.