Vier minuten vragenvuur na de beklimming van de Col de la Bonette met de 2021 Honda GL 1800 Goldwing
Weer eentje om af te vinken op de bucketlist van Onze Man. Hij reed zopas de hoogste pas van Europa. En dat met een niet zo voor de hand liggende berggeit: de Honda GL1800 GoldWing. Nog voor hij bekomen was van het zuurstoftekort op grote hoogte, vuurden we de eerste vragen op hem af.
MotorNieuws: Even googelen leert ons dat er best wat hogere wegen in Europa zijn. Moeten we je prestatie dan niet wat minder euh…hoog inschatten.
Thierry Sarasyn: Ach, zalig de armen van geest. Er zijn inderdaad hogere wegen in Europa, maar dat zijn geen passen. De weg loopt met andere woorden in een lus of loopt gewoon dood. De Col de la Bonette is de hoogst pas. De Col de l’Iseran werd lang als de hoogste beschouwd, maar de Bonnete heeft nog een lus die je boven de 2800 meter brengt en dat is dus de hoogste. Niet dat het veel uitmaakt. Opvallender is dat we het met de nieuwe GoldWing deden. Volgens velen niet de meest voor de hand liggende motor voor dit soort werk.
MotorNieuws: 380 kg door de vele bochten duwen moet inderdaad een stevige opdracht geweest zijn.
Sarasyn: Dat dacht ik voor aanvang ook. Ik had de GoldWing al getest bij de lancering in Texas. Die staat is voor veel dingen bekend, maar bochten horen daar niet bij. De beklimming van vandaag was een openbaring. Het is nauwelijks te geloven hoe scherp en licht een motor van meer dan 380 kg stuurt.
MotorNieuws: Hoe verklaar je dat?
Sarasyn: Gewichtsverdeling, geometrie, banden, … Ze hebben het goed voor elkaar bij Honda. En het model van dit jaar krijg een update aan o.a. de ophanging, maar ook aan de DCT programmering. Je voelt nu een duidelijk verschil tussen Touring en Sport. En als je’m op Sport zet, lijkt dit wel eerder een GT.
MotorNieuws: Is het dan nog wel een GoldWing?
Sarasyn: Absoluut. GoldWing fans krijgen alles wat ze van dit type motor verwachten en nog veel meer. Aan de andere kant van het spectrum werd de audio installatie verbeterd en er is ook een comfortabeler zadel. We hadden net zo goed vanuit België met de GoldWing naar de Maritieme Alpen kunnen rijden en de Col de la Bonette meteen beklimmen. Nu vlogen we naar Nice en vertrokken van daar voor een tweedaagse rit door de Alpen. Genietend van het GL 1800 comfort, maar ook van de GT-troeven die deze motor heeft. Grondspeling is er trouwens meer dan genoeg, je moet al heel hard je best doen om die op te gebruiken.
MotorNieuws: En, is’t gelukt?
Sarasyn: Tuurlijk, maar dat is irrelevant. Genoeg of te weinig grondspeling is altijd het probleem van de rijder, nooit van de motor.
MotorNieuws: Ik verwed er een klein fortuin op dat er daar over die tweedaagse rit best wat sterke verhalen over de vertellen vallen…
Sarasyn: En ik verwed er een klein fortuin op dat jij geen klein fortuin hebt. Maar inderdaad het was een heel interessante rit. Een kerel met een KTM die zo hard zijn best deed om ons te passeren dat hij bijna een ravijn indook, een collega die gered werd door elektronica bij het accelereren op een rond punt en een wat leuke wissels – er stonden ook Africa Twins en CMX 1100 Rebels ter berschikking. Op een aantal van die dingen komen we morgen terug in het uitgebreide testverslag. Nu even afkoelen van een rit die varieerde tussen de 5 graden en 37 graden. Moeilijk om je juist te kleden op die omstandigheden. Morgen meer!
MotorNieuws: We kijken er naar uit!