Vier minuten vragenvuur na de eerste test van de 2021 Yamaha MT-09
Om een verkooptopper een verkooptopper te houden, moet een fabrikant zijn uiterste best doen. Heeft Yamaha genoeg gedaan bij de MT-09? We vragen het aan onze reporter ter plaatse in het Zuiden.
De MT-09 is toch nog niet zo oud. Komt het opfrissen niet wat vroeg voor dit model?
“Euro5 is het toverwoord. Yamaha moet wel. Net zoals het in 2017 moest vanwege Euro4. Alleen is er dit keer wel meer aan de hand dan alleen een minimale aanpassing om aan de strengere emissie-eisen te voldoen. Yamaha zet dat extra stapje graag. Op elke tien in Europa verkochte Yamaha’s is de MT-09 er een.”
Wat heeft Yamaha allemaal gedaan?
“Wat heeft het niet gedaan, kun je beter zeggen. De styling is aangepakt waardoor we gelukkig van die afzichtelijke kentekenplaatbevestiging en rare koplamp af zijn. Toch is dat kinderspel bij de rest. De elektronica staat op een hoger peil en alle digitale vangnetten werken onopvallend en dus goed. De vering en het rijwielgedeelte staan ook weer een niveautje hoger en dat geldt ook voor het blok. En de triple was al zo goed.”
Hoe wordt goed nog beter?
“Door een 3 mm langere slag heeft de triple 42cc extra cilinderinhoud. De 4 pk extra die dat oplevert geloven we wel, maar het koppel profiteert het meest. Het stijgt niet alleen met 6 procent, maar – veel belangrijker – de driecilinder geeft het maximale koppel al bij 7.000 tpm af. Dat is 1.500 tpm eerder dan voorheen. Bovendien houdt de triple het maximale koppel nog ruwweg 2.000 toeren vast. In de praktijk heb je van 3.000 toeren tot aan het rode gebied massa’s trekkracht tot je beschikking. Dit blok is serieus gretig en voelt machtig gespierd aan. Laat hem na een trage bocht in zijn tweede versnelling staan en in een lange streep trekt hij je door naar 142 km/u. Dan pas grijpt de toerenbegrenzer in. Romig is nog romiger, krachtig nog krachtiger en soepel tegelijk.”
Hoe zit het met het oude MT-09 kwaaltje?
“Je bedoelt de te giftige gasreactie? Die is verdwenen. Je hebt vier rijmodi tot je beschikking en de motor luistert prachtig naar het gas zonder dat het ook maar een moment ergerlijk scherp wordt. Zoals gezegd: de elektronica is echt goed voor elkaar. De achterdemper van de eerste generatie MT-09 stond ook niet op punt. Die miste demping en scherpte. Bij de tweede generatie van 2017 is dat al beter en het 2021-model doet het weer iets beter. De onwaarschijnlijke lichtvoetigheid is gebleven. Het is onvoorstelbaar hoe je een 900cc zware motorfiets van links naar rechts gooit. Het voelt als speelgoed, in het begin voelt het zelfs iets te lichtvoetig, maar dat gevoel verdwijnt na drie bochten. Dan is het louter genieten.”
Yamaha heeft dus genoeg gedaan voor deze verkooptopper?
“Wat mij betreft wel, de basis was natuurlijk al erg goed. Yamaha heeft meer gedaan dan een model klaarstomen voor Euro5. De goede dingen zijn gebleven: het minimalistische design, de lichtvoetigheid, prima remmen, een wendbaar en speels rijwielgedeelte en vooral dat zalige elastische blok. Eerlijk gezegd zie ik zo’n MT-09 wel in mijn garage staan. Woon-werkverkeer gaat soepel en veilig door de elektronica en door de goede gasreactie nodigt hij altijd uit voor speelritjes.”