Vier minuten vragenvuur na de eerste test van de 2022 Honda NT1100
De 2022 Honda NT1100 is de meest logische stap die Honda in zijn modellen gamma kon zetten. Verwar logisch echter niet met gemakkelijk. Het is makkelijker gezegd dan gedaan om een goede sport-tourer op de markt te brengen. Onze Man ging de veelbesproken NT1100 aan de tand voelen in Spanje en nog voor hij de eerste cerveza aan zijn lippen bracht, hadden we hem al aan de lijn.
MotorNieuws: Vertel op! Hoe verliep de test?
Thierry Sarasyn: Veel geluk gehad met het weer, de Spanjaarden die een dag voor ons reden, hadden niks dan regen en mist. Wij konden de 2022 Honda NT1100 testen onder ideale omstandigheden: wolken en zon, droge wegen, een graad of twintig en zo goed als geen wind.
MotorNieuws: Je klinkt als Sabine Hagedoren. Vertel ons liever iets over Honda’s nieuwste.
Sarasyn: Opvallend: na een paar minuten voelde de 2022 Honda NT1100 al zo vertrouwd aan als een paar sneakers. Dat komt vooral omdat hij zo bruikbaar en wendbaar is. Dit ding stuurt zo goed, dat je nauwelijks kunt geloven dat het een 1100 is – met een gedeelde basis met de Africa Twin. Niet dat Honda’s adventure slecht stuurt, maar dit is toch een niveau hoger. Dat mag ook wel voor een pure wegmotor, maar toch… verrassend. Het blijft een 1100, hé.
MotorNieuws: Vergeleken worden met een paar oude sloffen, ze zullen er blij mee zijn bij Honda…
Sarasyn: Zo bedoel ik het niet. Het gaat om het instant-vertrouwen dat de NT wekt en zijn grote gebruiksvriendelijkheid. Je bent gewoon erg snel vertrouwd met de motor. En dat blok, tja…we kennen het al langer en het heeft in dit geval veel gezichten omdat er ook vijf rij-modi zijn, nog eens aangevuld met 4 DCT instellingen en een aanpasbare motorrem. Hoe dan ook wordt eens te meer duidelijk dat 105 pk meer dan voldoende is op de openbare weg. We hebben stevig doorgereden en op geen enkel moment vermogen tekort gehad.
MotorNieuws: Andere opvallende vaststellingen?
Sarasyn: Een paar. De windbescherming is goed, het comfort hoog en de basisuitrusting compleet. Hij is wendbaar voor een 1100. Op een smalle bergweg, maakten we moeiteloos een 180° bocht tijdens de fotosessie. Op dat vlak is hij net als die andere NT, de 700 Deauville. Natuurlijk veel completer en volwassener – maar die gebruiksvriendelijkheid is kenmerkend voor alle NT’s en dat heeft deze dus ook.
MotorNieuws: Meer een Deauville dan een Pan European, dus?
Sarasyn: Hij is beide. En tegelijk geen van beide. Wie al jaren op een nieuwe Pan wachtte, zal hier meer blij mee zijn. Maar hij heeft ook dat no-nonsense gemak van elke NT. En je kunt er aardig sportief mee uit de hoek komen. En dat zorgt dan er dan weer voor dat het toch ook opwindend blijft. Want té gemakkelijk en gebruiksvriendelijk zou je ook als saai kunnen bestempelen. Dat is deze dus in geen geval.
MotorNieuws: De olifant in de kamer: touring-fans beweren dat deze motor een cardan gehad moest hebben. Terechte opmerking?
Sarasyn: Niet mee eens. Om twee redenen: een sport-touring mag ook als een Gran Turismo bekeken worden en daar kan net zo goed een ketting op. Maar bovenal: moderne kettingen hebben niet meer dat intensief onderhoud nodig. Die vooruitgang daar is groot geweest. Met een beetje moderne ketting komt je 50.000 km ver en je moet er amper naar omkijken. En er zit een middenbok op, hé, dus als er al onderhoud is, is het een fluitje van een cent.
MotorNieuws: Enig zicht op het passagierscomfort?
Sarasyn: Het DCT systeem is aangepast aan de specifieke noden van een sport touring en daar hoort ook een nog vlotter schakelgedrag bij. En dat is niet alleen goed nieuws voor de rijd(st)er, maar ook voor de passagier. Nu, ik heb naarstig gezocht maar niemand gevonden.
MotorNieuws: Oud worden, ’t is me wat, zeker?
Sarasyn: …