Vier minuten vragenvuur na de eerste test van de 2022 Husqvarna Norden 901
Met de Norden 901 brengt Husqvarna nu al één van de meest geanticipeerde motoren voor 2022. De testlocatie – de Azoren – was net zo onbekend als de motor zelf. De dikke twin stond nog na te tikken toen we Onze Man al opbelden voor een eerste reactie.
MotorNieuws: Vertel op! Hoe was het?
Thierry Sarasyn: Ik ben al op heel wat locaties geweest, maar niks lijkt op de Azoren. De eilandengroep is ontzettend groen, dun bevolkt en een echt motorparadijs. Tenminste als het niet regent, dat is daar nogal vaak het geval. Maar zelfs bij regen, valt het rijden hier wel mee.
MotorNieuws: We vroegen niet om het weerbericht. Hoe rijdt die Norden?
Sarasyn: Te snelle conclusie. Het weer is wel degelijk verbonden met de Norden. Husqvarna ziet ‘m niet als een woestijnstuiver of een motor waarmee je naar Dakar rijdt. Het kàn natuurlijk wel, maar de ex-Zweden willen meer de ruwe toer op. Een Norden moet je niet in de zuiderse zon gaan testen, hé. Hiermee wil men tonen dat weer en wind trotseren òòk deel uitmaakt van avontuurlijk motorrijden. Vandaar de keuze voor wat een plek waar het zo goed als alle dagen regent en de ruige natuur.
MotorNieuws: Ik herhaal. We vroegen niet om het weerbericht. Hoe rijdt die Norden?
Sarasyn: Heerlijk. De zitpositie is duidelijk anders, alles voelt erg natuurlijk aan. Na een kwartier hadden we al het gevoel dat we al jaren met deze motor reden. Het blok is – in de juiste mapping – zeer pittig en de motor is erg breed inzetbaar. Op de weg en ernaast.
MotorNieuws: Het is een 900. Plaats je hem in de open klasse waar bijvoorbeeld een Africa Twin in zit of is het een concurrent voor middenklassers als de Ténéré 700?
Sarasyn: De Norden combineert voordelen van beiden. Hij is licht genoeg om het betere off road aan te kunnen. Anderzijds hij heeft een blok dat de pit en de grinta heeft om snelle en lange ritten te doen zoals een echte reisenduro.
MotorNieuws: Minpunten?
Sarasyn: Het zadel is nogal breed uitgevallen, hindert een beetje bij het recht staan. Dat kan ook aan onze rijstijl liggen. We moeten morgen nog een dag op pad, maar als er iets essentieel fout was geweest, hadden we dat vandaag al gevoeld. Ter illustratie: voor de lunch hadden we al zes uur in het zadel gezeten. Bij de meeste andere merken zit de test er al op. Bij Husqvarna heb je dan nog een stuk na de lunch en morgen is er nog een tweede testdag. Geen half werk.
MotorNieuws: En nu? Even het lokale nachtleven verkennen?
Sarasyn: De kans om hier Tarzan op het lijf lopen, is groter dan die om een café te vinden. It’s a jungle out there. Letterlijk in dit geval… Misschien ga ik wel dat hogedrukgebied zoeken waarover ze het altijd hebben…
Technische gegevens 2022 Husqvarna Norden 901
Technische gegevens Husqvarna Norden 901
MOTOR
Type vloeistofgekoelde paralleltwin, viertakt, DOHC
Cilinderinhoud 889cc
Boring x slag 90,7 x 68,8 mm
Kleppen/cilinder 4
Compressieverh. 13,5:1
Carburatie elektronische Keihin injectie
Koppeling natte multiplaat, assist & slip
Transmissie 6 versnellingen
Eindoverbrenging ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen 77 kW (104 pk) @ 8.000 tpm
Maximaal koppel 100 Nm @ 6.500 tpm
ELEKTRONICA
Motor rijmodi, quickshifter,ABS achter uitschakelbaar
Rijwielgedeelte tractiecontrole, uitschakelbaar
RIJWIELGEDEELTE
Frame chroom molybdeen trellis frame
Vering voor 43 mm WP upsd vork
Stelmogelijkheden volledig instelbaar
Vering achter WP Apex Monoshock
Stelmogelijkheden veervoorspanning, uitgaande demping
Veerweg v/a 216/221 mm
Rem voor Dubbele J.Juan 320mm-schijven met radiaalgemonteerde vierzuigerremklauwen
Rem achter J.Juan 260mm-schijf met tweezuigerremklauw
Banden v/a 90/90-21, 150/70 R18
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis 1.528 mm
Balhoofdhoek 25,8°
Naloop 106 mm
Zithoogte 854/874 mm
Drooggewicht 204 kg
Tankinhoud 19 liter
PRIJS & INFO
Prijs nnb
Prijs België nnb
Importeur België Husqvarna Belux
Importeur Nederland Husqvarna Nederland
Internet www.husqvarna-motorcycles.com/