Vier minuten vragenvuur na de eerste test van de Ducati Multistrada V2 S
Met de Multistrada V2 (S) brengt Ducati twee jaar na z’n 950 S een opvolger voor z’n full option Mini-Multi. De Bolognezen lokten ons voor een tweedaagse naar Toscane om te testen of ook de nieuwe versie van de
‘opstap’-Multistrada in de smaak valt.
MotorNieuws: Welaan dan, vier of twee?
Hmm, hoewel ik een fan ben van de dikke V4 in al z’n vormen – van de Streetfighter over de Panigale tot de Multistrada – zou ik toch nu en dan durven gaan voor de V2 S. Voor dik 5.000 euro minder heb je een Duc onder je kont die niet enkel goedkoper, maar ook lichter is, kwieker te sturen valt én over nagenoeg elk elektronisch snufje van de V4 S beschikt waarvan je nog niet eens wist dat je ‘t ooit zou nodig hebben.
MotorNieuws: Wat doet het ‘m dan speciaal voor jou?
Vooral het feit dat ze bij Ducati eindelijk ook aan de verticaal minderbedeelden zoals ondergetekende hebben gedacht: dé prioriteit op het lijstje was niet zozeer een pak extra pk’s of Newtonmeters, wel dat iedereen een Multi zou moeten kunnen rijden. De nieuwe V2 is niet enkel een centimetertje lager, maar ook de flanken en het zadel werden uitgehold om de benodigde binnenbeenlengte tot een minimum te beperken. Mijn korte lenden zijn de dames en heren uit Borgo Panigale zelden dankbaarder geweest.
MotorNieuws: De aardknol onder je voeten voelen is één zaak, maar eh, is ‘t ginds ook een beetje leuk rijden?
Geweldig zelfs! Waar we doorgaans snelsnel een parcours afhaspelen en tussendoor nog wat foto’s en video’s dienen te schieten, krijgen we hier dik twee rijdagen in Toscane voorgeschoteld. Vierhonderd kilometer tussen wijnrank en Tyrreense Zee, in de adembenemend mooie driehoek tussen Pisa, Siena en San Vincenzo. Dikke aanrader voor liefhebbers van de betere herfstrit.
MotorNieuws: Eh, goed om horen, Saartje Vandendriessche. Maar we doelden eerder op de motor. Rijdt dat ding een beetje?
Ja, valt me helemaal niet tegen. De Multistrada 950 was al een geweldige en erg vaak onderschatte machine, de V2 doet in alle subtiliteit nog een stuk beter. Waar je doorgaans maar weinig merkt van afgeslankte motoren, voel je hier wel degelijk een verschil na het dieet. De vijf kilogram spekverlies werd door Ducati namelijk voor ‘t grootste deel uit draaiende onderdelen gehaald – van de velgen, over de flenzen van de schijfremmen tot de drijfstangen toe. Wat je bij insturen op zowel lage als hoge snelheid wel degelijk kan voelen. Ook de opgewaardeerde koppeling – nu met acht in plaats van tien koppelingsplaten – verdient een open doekje.
MotorNieuws: Wel, desmo of verder dromen?
Da’s een lastige. Voor dik drieduizend euro minder dan de V2 S heb je bijvoorbeeld al een Yamaha Tracer 9 GT mét koffers en een middenbok. Voor die laatste twee opties moet je je V2 S al opwaarderen naar de Travel-versie. Hoef je niet per se een tft-schermpje en semi-actieve vering, dan doe je met de ‘gewone’ V2 zeker een uitstekende zaak. Zo’n dikke L-twin uit Bologna in de garage blijft toch wat speciaals.
MotorNieuws: Voor we ‘t vergeten, zijn er ook minpunten…
Sorry baas, ik moet er vandoor, we duiken hier een wereldbefaamde wijnkelder in Suvereto in. Die Petra uit 2017 staat me hier al even aan te staren…
MotorNieuws: Huh, wat?
Ok, doei! *klik*
Technische gegevens 2022 Ducati Multistrada V2 S
Technische gegevens Ducati Multistrada V2 S
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde Testastretta 11° V-twin, viertakt
Cilinderinhoud: 937cc
Boring x slag: 94 x 67,5 mm
Kleppen/cilinder: 4
Compressieverh.: 12,6:1
Carburatie: elektronische Bosch injectie
Koppeling: hydraulisch bediende natte multiplaat, assist & slip
Transmissie: 6 versnellingen (met quickshifter)
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 83 kW (113 pk) @ 9.000 tpm
Maximaal koppel: 94 Nm @ 7.750 tpm
ELEKTRONICA
Motor: vier rijmodi, quickshifter, IMU, ABS achter uitschakelbaar
Rijwielgedeelte: hellingshoekgevoelige tractiecontrole (uitschakelbaar), semi-actieve vering
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen trellis-buizenframe
Vering voor: 48 mm upsd vork (semi-actief, Skyhook)
Stelmogelijkheden: volledig instelbaar
Vering achter: Monoshock (semi-actief, Skyhook)
Stelmogelijkheden: volledig instelbaar, afzonderlijk instelbare veervoorspanning
Veerweg v/a: 170/170 mm
Rem voor: Dubbele 320mm-schijven met radiaal gemonteerde Brembo monobloc vierzuigerremklauwen (radiale mastercilinder)
Rem achter: 265mm-schijf met Brembo tweezuigerremklauw
Banden v/a: 120/70-19, 170/60-17 (Pirelli Scorpion Trail II)
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis: 1.594 mm
Balhoofdhoek: 25°
Naloop: 106 mm
Zithoogte: 830 mm
Drooggewicht: 202 kg
Tankinhoud: 20 liter
PRIJS & INFO
Prijs Nederland: vanaf 19.990 euro (16.990 euro voor de standaard V2)
Prijs België: vanaf 17.090 euro (14.490 euro voor de standaard V2)
Importeur België: Ducati North Europe
Importeur Nederland: Ducati North Europe
Internet: https://www.ducati.com/be/nl/