Vier minuten vragenvuur na de test van de 2022 Triumph Tiger 1200 Rally

De 2022 Tiger 1200 is één van de belangrijkste motoren voor Triumph. Dit jaar én de volgende. Met het oog op niks minder dan een hoofdrol in het segment van de zware adventures, hebben de mannen uit Hinckley kosten noch moeite gespaard. Onze Man ging de Rally versie testen vooraleer hij morgen een been over de GT uitvoering gooit. Tussen twee bedrijven door, noteerden we deel 1 van zijn relaas.

MotorNieuws: Leg eens uit: Waarom heb je slechts met één van de twee uitvoeringen gereden?

Thierry Sarasyn: Niet ongeduldig worden h. éWe zullen tijdens deze test zowel de asfalt-gerichte GT als de off-road georiënteerde Rally testen. Vandaag hebben we enkel met de Rally-versie reden, focus op onverhard dus. En dat hebben we geweten. In totaal 5 uur gereden, met niet meer dan 2 km asfalt onder de wielen. Morgen rijden we met de GT. Dat is wat je noemt ‘grondig testen’.  

MotorNieuws. Duidelijk. Ander vraag dan: ‘Volledig nieuw’. Dat horen we wel vaker. Is het bij de Tiger 1200 écht het geval?

Sarasyn: Ja, we hebben het de ingenieurs gevraagd. Eentje zij dat er misschien wel een paar bouten te vinden zijn die ook op de vorige Tiger 1200 zitten, maar daarmee is de kous af. Deze is compleet nieuw.

MotorNieuws: Meaning?

Sarasyn: Alles nieuw dus. In de eerste plaats het blok. Genetisch verwant aan dat van de Speed Triple, maar totaal anders afgewerkt. Een nieuwe frame, nieuwe semi-actieve Showa ophanging, nieuwe styling, véél lager gewicht (ruim 25 kg lichter n.v.d.r.), méér vermogen (150 pk), totaal ander elektronica pakket, nieuwe stijl… en vooral een nieuwe visie. Dat lager gewicht en het hogere vermogen: het klinkt logisch maar je moet het natuurlijk wel doen. En op basis van wat we vandaag konden ervaren, is dat helemaal het geval.

MotorNieuws: Vertel op!

Sarasyn: Wel we vertrokken met de Wim Motors Academy in Portugal als uitvalsbasis. Ganse dag gereden en daarbij zaten stukken waar we zelfs met een enduro twee keer zouden nadenken. Niet waarvoor de Triumph Tiger 1200 Rally gebouwd is, maar dat het kan met deze motor, toont het potentieel. Hij is mega-wendbaar, het lijkt wel een stevige middenklasser i.p.v. een openklasse adventure. Daarbij komt dat beresterke blok dat toch bijzonder goed doseerbaar en controleerbaar blijkt. Het gebruiksgemak en de toegankelijkheid zijn de grootste troeven.

MotorNieuws: Dat moet ook op de openbare weg zijn vruchten afwerpen.

Sarasyn: Dat zien we morgen dan wel weer, de GT is grondig anders dan de Rally versies, maar wat we vandaag testten, liet alvast het beste verhopen. Nu eerst zelf wat bijtanken, want deze dag was best intensief.

MotorNieuws: Laat het smaken. Of moeten we eerder ‘santé’ zeggen?

Sarasyn: Het één sluit het ander niet uit, toch?

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.