Vier minuten vragenvuur na de test van de 2022 Triumph Tiger 1200 Rally
De 2022 Tiger 1200 is één van de belangrijkste motoren voor Triumph. Dit jaar én de volgende. Met het oog op niks minder dan een hoofdrol in het segment van de zware adventures, hebben de mannen uit Hinckley kosten noch moeite gespaard. Onze Man ging de Rally versie testen vooraleer hij morgen een been over de GT uitvoering gooit. Tussen twee bedrijven door, noteerden we deel 1 van zijn relaas.

MotorNieuws: Leg eens uit: Waarom heb je slechts met één van de twee uitvoeringen gereden?
Thierry Sarasyn: Niet ongeduldig worden h. éWe zullen tijdens deze test zowel de asfalt-gerichte GT als de off-road georiënteerde Rally testen. Vandaag hebben we enkel met de Rally-versie reden, focus op onverhard dus. En dat hebben we geweten. In totaal 5 uur gereden, met niet meer dan 2 km asfalt onder de wielen. Morgen rijden we met de GT. Dat is wat je noemt ‘grondig testen’.

MotorNieuws. Duidelijk. Ander vraag dan: ‘Volledig nieuw’. Dat horen we wel vaker. Is het bij de Tiger 1200 écht het geval?
Sarasyn: Ja, we hebben het de ingenieurs gevraagd. Eentje zij dat er misschien wel een paar bouten te vinden zijn die ook op de vorige Tiger 1200 zitten, maar daarmee is de kous af. Deze is compleet nieuw.

MotorNieuws: Meaning?
Sarasyn: Alles nieuw dus. In de eerste plaats het blok. Genetisch verwant aan dat van de Speed Triple, maar totaal anders afgewerkt. Een nieuwe frame, nieuwe semi-actieve Showa ophanging, nieuwe styling, véél lager gewicht (ruim 25 kg lichter n.v.d.r.), méér vermogen (150 pk), totaal ander elektronica pakket, nieuwe stijl… en vooral een nieuwe visie. Dat lager gewicht en het hogere vermogen: het klinkt logisch maar je moet het natuurlijk wel doen. En op basis van wat we vandaag konden ervaren, is dat helemaal het geval.

MotorNieuws: Vertel op!
Sarasyn: Wel we vertrokken met de Wim Motors Academy in Portugal als uitvalsbasis. Ganse dag gereden en daarbij zaten stukken waar we zelfs met een enduro twee keer zouden nadenken. Niet waarvoor de Triumph Tiger 1200 Rally gebouwd is, maar dat het kan met deze motor, toont het potentieel. Hij is mega-wendbaar, het lijkt wel een stevige middenklasser i.p.v. een openklasse adventure. Daarbij komt dat beresterke blok dat toch bijzonder goed doseerbaar en controleerbaar blijkt. Het gebruiksgemak en de toegankelijkheid zijn de grootste troeven.

MotorNieuws: Dat moet ook op de openbare weg zijn vruchten afwerpen.
Sarasyn: Dat zien we morgen dan wel weer, de GT is grondig anders dan de Rally versies, maar wat we vandaag testten, liet alvast het beste verhopen. Nu eerst zelf wat bijtanken, want deze dag was best intensief.
MotorNieuws: Laat het smaken. Of moeten we eerder ‘santé’ zeggen?
Sarasyn: Het één sluit het ander niet uit, toch?
